3e luchthaven Istanbul is enorme dreiging voor Schiphol en KLM

6
Turkish Airlines

Door de snel groeiende luchtvaartindustrie in Turkije en het Midden-Oosten krijgen de KLM en Schiphol het de komende tijd erg zwaar. De komst van de nieuwe mega-luchthaven in de miljoenenstad Istanbul draagt daar een flink steentje aan bij. Dit blijkt uit een uitzending van Nieuwsuur.

De Turkse luchtvaartmaatschappij, Turkish Airlines, heeft de ambitie om ’s werelds grootste te worden. In Istanbul wordt momenteel een vliegveld gebouwd die meer dan 150 miljoen passagiers per jaar kan verwerken. Dat is bijna 3 keer het aantal van Schiphol.

In 2014 streefde Istanbul Schiphol al voorbij en dat zijn nog cijfers voordat de derde luchthaven van 150 miljoen passagiers erbij komt. Doordat de Turkse staat ook nog eens miljarden investeert kan het Amsterdamse Schiphol er nu niet veel tegen doen.

We steken nu de kop in het zand en we doen net alsof het allemaal aan ons voorbijgaat.

Aldus Peter Hartman, voormalig president-directeur van KLM.

Bekijk hier de uitzending van Nieuwsuur op de website van de NOS.

6 REACTIES

  1. Niet alleen een dreiging voor schiphol en KLM , ook een dreiging voor de hele natuur in de buurt van dat vliegveld, miljoenen bomen zijn ervoor omgehakt….het vliegveld ligt precies op de trekroute van verschillende soorten vogels waaronder ooievaars en ganzen….

  2. @Emigranteverweg, huhuhuhuuu. Gaan we nou huilen of wat! Elders worden er voor niks duizenden bomen omgehakt, maar geen kraai die er naar kraait.

  3. @Emigrante
    Oh, dat wist ik niet van die ganzen enzo. Ik vind dat we het project direct moeten stopzetten. Stel je eens voor dat die ganzen moeten omvliegen, dat kan echt niet hoor.
    Nee, dan liever dat Turkije achter blijft in de vaart der volkeren. Dan liever grote werkloosheid en economische stilstand voor het Turkse volk.

    Maar even een vraagje: Ben jij soms een afgevaardigde van Schiphol/KLM/Lufthansa ofzo?

    En nog een vraagje: Jij gaat altijd op de fiets naar Turkije?

  4. Ego, wel eens gehoord van ganzen die in de motoren van de vliegtuigen vliegen? Daardoor kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan, vandaar dat dat vliegveld op een niet handige plek ligt, er trekken daar namelijk miljoenen vogels over…..
    En nee, ik ga niet op de fiets naar turkije , uiteraard vlieg ik ook en ik ben me ook bewust van het feit dat het huidige vliegveld te klein is . Maar de keuze van de ligging vh 3e vliegveld lijkt mij ten koste van de natuur gaan.
    En daarbij, mocht je weer willen reageren , dan zou ik het prettig vinden als je dit op een respectvolle manier zou doen, net als tuniii…ipv meteen in de aanval te gaan en mij belachelijk proberen te maken…dankjewel

  5. @Emigranteverweg

    Ten eerste maak ik je niet belachelijk, maar vind ik je reactie en inzichten belachelijk. En niet eens belachelijk, maar meer niet-realistisch en zweverig

    Ten tweede:
    Waar je een vliegveld ook neerplempt, op die locatie zal de natuur altijd het onderspit delven, maar dat hoort bij vooruitgang. Het voordeel van vooruitgang is echter wel dat het financiële slagkracht geeft aan autoriteiten, waardoor die bijvoorbeeld het geld hebben om elders massaal nieuwe bomen aan te planten. En dat gebeurt dan ook op grote schaal in Turkije.

    Ten derde:
    Blijkbaar ben je niet op de hoogte dat er veel nieuwe efficiënte technieken beschikbaar zijn om vogels te verjagen in de buurt van vliegvelden. Zo heeft Schiphol bijvoorbeeld 16 ‘bird controllers’ in dienst. Zij zorgen met laserlicht, lichtkogels en geluiden van roofdieren ervoor dat vogels uit de buurt van start- en landingsbanen blijven.
    Google maar eens op ‘bird controller schiphol’.

    Ten vierde: Ataturk Havalimani ligt midden in de stad en zorgt voor enorm veel overlast voor de omwonenden. Dat kan verminderd worden op de nieuwe locatie.
    Nu vind ik overlast voor mensen belangrijker dan overlast voor dieren dus, maar dat is persoonlijk.

    Ten vijfde:
    Maak je over de vogeltjes geen zorgen. Vogels zijn veel slimmer dan je zou denken. Zij zijn in staat om zich enorm snel aan te passen en andere routes te vinden om vliegtuigdrukte te ontwijken.
    Als voorbeeld kun je kijken naar de windmolenparken zoals ze uit de Nederlandse kust zijn gebouwd. In eerste instantie vlogen erg veel vogels tegen de wieken van de molens aan, maar na enige tijd van gewenning verminderde dat naar nagenoeg 0.

    Ten zesde:
    Hopelijk is deze reactie respectvol genoeg voor je en kun je inhoudelijk reageren, zonder in de persoonlijke auto-verdediging modus te schieten, omdat iemand het niet met je eens is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here
Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer zonder te reageren.