Verblijfsvergunning, wellicht goedkoper

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije Verblijfsvergunning, wellicht goedkoper

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 216)
  • Auteur
    ni_hao
    Deelnemer

Ik erger me rot aan het feit dat o.a. Nederlanders een belachelijk hoge prijs voor een visum/verblijfsvergunning moeten betalen in vergelijking met bijv. Belgen en Duitsers. Daarom heb ik in augustus 2010 contact gezocht met de VVD Tweede Kamerfractie en hen e.e.a. voorgelegd, Dit heeft geresulteerd in een hoofdredactioneel artikel in De Telegraaf alsmede vragen aan de Minister van Buitenlandse Zaken. Onderstaand deze vragen en antwoorden.

Antwoorden van de heer Verhagen, Minister van Buitenlandse Zaken op vragen van het lid Ten Broeke (VVD) over de kosten van een verblijfsvergunning voor Nederlanders in Turkije.

Vraag 1
    Is het waar dat de kosten voor een verblijfsvergunning voor Nederlanders in Turkije kunnen oplopen tot 40 euro per maand, en tot bijna 500 euro per jaar?

Antwoord
    Nederlanders betalen voor de eerste maand € 40,- voor hun verblijfsvergunning en voor de volgende elf maanden € 35,- per maand. Dit komt neer op een bedrag van € 425,- per jaar.

Vraag 2
    Is het waar dat de kosten voor eenzelfde verblijfsvergunning voor ingezetenen van lidstaten van de Europese Unie (EU), bijvoorbeeld België, slechts 1 euro per maand en voor Duitsland slechts 4 euro per maand zijn? Wat is de reden voor de enorme verschillen?

Antwoord
    Ja. Deze bedragen zijn gebaseerd op reciprociteit.

Vraag 3
    Gelden deze verschillen in benadering van EU-burgers ook voor de visa die door de Turkse overheid aan vakantiegangers wordt verstrekt?

Antwoord
    Nee, alle vakantiegangers uit de EU betalen dezelfde kosten voor een visum aan de grens, namelijk € 15,-.

Vraag 4
    Nu een Rotterdamse rechtbank heeft gemeend op basis van associatieverdragen te kunnen concluderen dat er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen EU-burgers en mensen met een Turkse nationaliteit als het gaat om inburgeringcursussen, hoe verklaart u dan dat Turkije wel verschil maakt tussen EU-burgers als het gaat om de kosten van verblijfsvergunningen?

Antwoord
    Er is hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van de rechtbank Rotterdam d.d. 12 augustus 2010, nr. 08/4934. Het is derhalve te vroeg om definitieve conclusies te verbinden aan deze uitspraak. Het onderscheid tussen EU-landen in de hoogte van de leges voor een verblijfsvergunning in Turkije is, zoals ik aangaf in het antwoord op vraag 2, gebaseerd op reciprociteit.

Vraag 5
    Ondanks het feit dat Turkije autonoom is, en dus naar eigen goeddunken visa en verblijfsvergunningen kan verlenen, mag wat u betreft verondersteld worden dat Turkije EU-inwoners gelijk behandelt tegen de achtergrond van de Turkse wens tot toetreding tot de EU? Zou u een gelijke behandeling van EU-burgers als het gaat om visa en verblijfvergunningen willen aankaarten bij de Turkse regering en de onderhandelaars van de Europese Commissie?

Antwoord
    De hoogte van leges voor Nederlandse onderdanen is gebaseerd op de hoogte van de leges die Nederland oplegt aan (o.a.) Turkse onderdanen. Nu als gevolg van een recent arrest[1] de Nederlandse leges voor alle soorten verblijfsvergunningen van Turkse onderdanen die rechten ontlenen aan het Associatierecht EU-Turkije zijn verlaagd, is Nederland in gesprek met de Turkse autoriteiten over de hoogte van de leges die Turkije heft.

[1] Arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie d.d. 29 april 2010 in zaak C-92/07

ni_hao
    Deelnemer

Vervolgens heb ik in nauw contact gestaan met leden van de Tweede Kamer betreffende de voortgang. Onlangs is een artikel in de media verschenen dat Turken geen visum e.d. meer nodig hebben als ze zich in Nederland willen vestigen alleen dit heeft betrekking op Turken met een eigen zaak (bedrijf) in Nederland. Dat omgekeerd hetzelfde zou gelden (Nederlanders in Turkije) is dus een fabel.

Van belang is het antwoord van de Minister van Buitenlandse Zaken dat de Turken aan Nederlanders zo’n hoog bedrag vragen omdat dit is gebaseerd op reciprociteit. Dus kennelijk vraagt Nederland dat ook aan de Turken. Er speelt echter een uitspraak van het Europese Hof dat Nederland niet mag discrimineren wat betreft de financiën voor een verblijfsvergunning aan personen uit diverse landen. Hier is echter beroep tegen in gesteld, dus wat dat betreft is het nog even wachten.

Inmiddels heb ik onlangs gevraagd wat de status is van de onderhandelingen tussen de Nederlandse en Turkse Overheid daar waar het gaat om de hoogte van de leges voor een verblijfsvergunning. Op 3 januari j.l. heb ik aan de Tweede Kamerfractie het volgende gevraagd:

Is er al iets meer bekend over de uitkomsten van het gesprek tussen Nederland en de Turkse autoriteiten betreffende de hoogte van de leges die Turkije heft, zoals aangegeven door de Minister van Buitenlandse Zaken in zijn antwoord op vraag 5?

Waarop ik onderstaande reactie kreeg:

Er is op dit moment nog niet veel bekend. De Minister van Buitenlandse Zaken, Uri Rosenthal, zal 27 februari naar Turkije gaan om o.a. dit te bespreken, rond die tijd horen we meer.

Met groet,

Jeroen Benning
    Medewerker Han ten Broeke
    Lid VVD fractie, Tweede Kamer der Staten-Generaal

Freija
    Sleutelbeheerder

Nou ben benieuwd wat meneer Rosenthal ons te melden heeft binnenkort.

MissyMay
    Deelnemer

Nou, laten we het hopen!
    Wel balen, want ik moet volgende week een nieuwe verblijfsvergunning kopen.. Val ik er net tussenin haha!

ni_hao
    Deelnemer

Vooropgesteld dát er al iets wijzigt (ik moet het nl. eerst nog zien want het zijn toch voor beide landen “inkomsten”) dan zal het gehele proces wel een behoorlijke tijd in beslag nemen verwacht ik. Dus – in voorkomend gevak – zal het zeker niet op korte termijn zijn.

Overigens als je 5 jaar aantoonbaar in Turkije woont, kun je van heel dat geneuzel van visum af zijn. Je vraagt een Turkish Citizenship aan hetgeen je bij het nufus bureau doet. Je moet dan geen Turks paspoort nemen want dan verlies je je Nederlands paspoort in vele gevallen. Ik ben vanmorgen op de koffie geweest bij de Nederlandse consul en heb het van hem vernomen.

MissyMay
    Deelnemer

Wanneer je 3 jaar getrouwd bent, kun je ook voor de Turkse nationaliteit!
    Dan kun je sowieso het Turkse paspoort aanvragen náást het Nederlandse.
    Je moet wel opletten dat je je Nederlandse paspoort op tijd verlengt!

Freija
    Sleutelbeheerder

Nou dan ga ik maar gauw trouwen!Laugh Nu is het alleen nog wachten op een aanzoekSurprised (hint hintWink)

ni_hao
    Deelnemer

MissyMay schreef:

Dat gaat zeker niet altijd op. In de Rijkswet Nederlanderschap is geregeld wanneer je de Nederlandse nationaliteit verliest (uit mijn hoofd artikel 15 of 21). Sommige mensen lopen dus het risico dat je het Nederlandse paspoort verliest zodra je een andere nationaliteit aanneemt.

ni_hao
    Deelnemer

Ik heb officieel vernomen dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken aan de Turkse autoriteiten heeft gemeld dat Nederland de prijs voor een verblijfsvergunning in Nederland voor Turkse onderdanen heeft verlaagd naar 60 Euro. Dit geldt alleen voor de volgende (groepen van) Turkse personen die een verblijfsvergunning in Nederland aanvragen:

• MVV (Machtiging Voorlopig Verblijf)  ten behoeve van gezinsvorming /
      gezinshereniging mits referent alleen de Turkse nationaliteit heeft.
    • Werk in loondienst
    • Werk in de religieuze sector (Imam)
    • Gastleraar aan een universiteit of onderzoeker
    • Wetenschappelijk onderzoeker
    • Kennismigrant
    • Familieleden van de bovenstaande uitzonderingen

Het is nu aan de Turkse autoriteiten of zij de prijs voor een verblijfsvergunning voor Nederlanders aanpassen en zo ja voor wie?

Gee
    Deelnemer

ni_hao schreef:

MissyMay schreef:

Dat gaat zeker niet altijd op. In de Rijkswet Nederlanderschap is geregeld wanneer je de Nederlandse nationaliteit verliest (uit mijn hoofd artikel 15 of 21). Sommige mensen lopen dus het risico dat je het Nederlandse paspoort verliest zodra je een andere nationaliteit aanneemt.

In welke gevallen is dat dan dat het niet opgaat? (Of juist wel)? (Gezien je over “sommige mensen” spreekt) Ik heb dat in ieder geval nog niet eerder gehoord bij de Nederlanders die ik ken en na 3 jaar huwelijk een Turkse nationaliteit hebben genomen. Die hebben allen hun Nederlandse nat. ook kunnen behouden.

Dit geldt natuurlijk alleen bij huwelijk. Zoals je zelf zei, zonder huwelijk kan je na 5 jaar de Turkse nat. nemen maar dan verlies je wel de Nederlandse nat. Raad niemand aan dat te doen gezien je dan voor jezelf een visum moet regelen wanneer je naar Nederland wilt..

Gee
    Deelnemer

ni_hao schreef:

Ik heb officieel vernomen dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken aan de Turkse autoriteiten heeft gemeld dat Nederland de prijs voor een verblijfsvergunning in Nederland voor Turkse onderdanen heeft verlaagd naar 60 Euro. Dit geldt alleen voor de volgende (groepen van) Turkse personen die een verblijfsvergunning in Nederland aanvragen:

• MVV (Machtiging Voorlopig Verblijf)  ten behoeve van gezinsvorming /
      gezinshereniging mits referent alleen de Turkse nationaliteit heeft.
    • Werk in loondienst
    • Werk in de religieuze sector (Imam)
    • Gastleraar aan een universiteit of onderzoeker
    • Wetenschappelijk onderzoeker
    • Kennismigrant
    • Familieleden van de bovenstaande uitzonderingen

Het is nu aan de Turkse autoriteiten of zij de prijs voor een verblijfsvergunning voor Nederlanders aanpassen en zo ja voor wie?

Ok dat zou geweldig zijn als het ook voor de Nederlanders in Turkije gaat gelden. Ik verwacht dat dit genoemde nieuws nog wel in de media en op de website van de Nederlandse en/of Turkse ambassade zal verschijnen.

Dais
    Deelnemer

Ik heb dit ook gehoord op het Turkse nieuws, een paar weken terug.

Zou mooi zijn als ze het inderdaad zouden verlagen, maar ik heb vorige week nog gewoon 240 euro moeten betalen voor een half jaar!

Ik heb i.v.m dit nieuws express een half jaar gedaan, want wie weet hoe het er over een half jaar voorstaat..

MissyMay
    Deelnemer

Ik duim ook hard door 😉

Maar denk dat het voor mij sowieso niet meer van toepassing gaat zijn, want dit nieuws hoor ik ook al een jaar of 2 😉

MissyMay
    Deelnemer

Haha doet me denken aan het nieuws dat het leger verkort gaat worden.. Toen mn man in 2007 het leger in ging zou het al naar 12 maanden verkort worden…Inmiddels 2011 en nog steeds niks gebeurd uncheer

Je moet een hoop geduld hebben in Turkije turk

vlinder62
    Deelnemer

@ ni-hao en anderen

Even een vraagje, ik zit er over te denken om een verblijfsvergunning voor Turkije aan te vragen. Klopt het dat er verschillende mogelijkheden zijn om dit te doen. Of via het Turkse consulaat in Rotterdam bijvoorbeeld (waar ik woon) of ter plaatse in Turkije (Bodrum) bij de “Yabanci Polis”?? Wie heeft hier ervaring mee?? Dank!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 216)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.