Het grote: “Turkse Simkaart & Mobiel Internet” topic

Nederlanders in Turkije Forums Vragen over Turkije Het grote: “Turkse Simkaart & Mobiel Internet” topic

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 46)
  • Auteur
    ni_hao
    Bijdrager

Murat is momenteel in Turkije en is wellicht bij uitstek in de gelegenheid om in dit draadje zaken uit te leggen i.r.t. een Turkse Telefoonkaart van Turkcell. Dit lijkt me niet alleen voor mensen die in Turkije wonen van belang maar ook voor (sommige) vakantiegangers
    Het gaat dan m.n. om zaken, zoals:

– hoe kun je als buitenlander een GSM abonnement nemen bij Turkcell
    – wat moet je doen om met een prepaid kaart of met een abonnement 3G krijgen, aan-/uitzetten.
    – wat zijn de mogelijkheden om internet op je GSM te krijgen
    – wat zijn de kosten voor internet
    – wat gebeurt er als je over je internet limiet heen gaat
    – hoe kun je een internet limiet aanpassen
    – hoe kun je sms-berichten blokkeren, want sommige (reclame) sms berichten die je krijgt moet je betalen
    – wanneer en hoe moet je een buitenlandse GSM registeren en wat zijn de voorwaarden zodat je simkaart niet wordt geblokkeerd
    – wat kun je via het online menu van Turkcell
    – etc.

Muratje
    Sleutelbeheerder

Momenteel staan er al een aantal dingetjes op deze pagina:
    http://www.nederlandersinturkije.nl/tips/mobiel-bellen/

Uiteraard ga ik hem (zoals gezegd) nog verder uitbreiden en updaten deze week 🙂

ni_hao
    Bijdrager

Ah mooi Murat!
    Volgens mij kun je in dat artikel beter een link maken naar het forum, want op het forum kun je makkelijk e.e.a. actualiseren en kunnen gebruikers hun ervaringen uitwisselen. Er verandert nogal eens wat en kun je hier wat screenshots van het turkcell online menu plaatsen. Is maar een voorstel hoor.

KOEKEPEERTJE
    Bijdrager

Mijn broer heeft een turkse vodafone simkaart die hier in NL ook werkt. Het schijnt ongeacht de provider wel zo geregeld te zijn dat je je daar met legitimatie moet melden als je een simkaart wilt. Hij heeft er meteen gezegd dat het in het buitenland moet werken en dat is meteen geregeld. Het enige minpunt is dat je ervoor moet zorgen dat er iemand in turkije om de tijd voor je opwaardeert om het simkaart actief te houden. Dat is geen punt want dat is een paar keer in het jaar en het opgespraarde tegoed verbruik je als je er in de zomer bent.

Muratje
    Sleutelbeheerder

Via Turkcell kun je online op je persoonlijk pagina (Online işlemler) allerlei dingen aan en uit zetten (ook bellen en gebeld worden in het buitenland bijvoorbeeld, en 3g/internet aan en uitzetten). Ook kun je hier paketten aanvragen zoals 4gb of 8gb internet, maar ook handig is onbeperkt Facebook 😀

http://f.cl.ly/items/3O3v0E0e2m3t262Y3Y0p/turkcell.png

Daarnaast is het handig als je een Turkse bankrekening hebt. Je kan dan heel simpel zelf je beltegoed opwaarderen via “Kontör Yükleme”. Maar natuurlijk kan iemand anders ook heel makkelijk je beltegoed opwaarderen. Tegenwoordig is de periode dat je moet bellen/opwaarderen weer verhoogd naar 6 maanden voordat je nummer afgesloten wordt.

Nog een Tip waar ik pas achter kwam: Via Online işlemler kun je ook die berichten en SMS’jes van Turkcell uitzetten. Krijg je geen reclame meer en ook niet na elk gesprek of SMS een bericht hoeveel beltegoed je nog hebt. Ik vind al die berichten echt irritant http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/forum-smileys/shutup.gif (Staat onder Tanıtım Mesajları).

ni_hao
    Bijdrager

SMSjes van Turkcell en allerlei andere firma’s zijn waardeloos. Je krijgt ze on gevraagd en er wordt nog geld/kontur) afgeboekt ook…bah… Toch maar eens online ze uitzetten, maar geldt dat alleen voor Turkcell berichten…

Askim1974
    Bijdrager

Vorig jaar juli heeft een vriendin van mij op haar Turkse paspoort mijn Nederlandse telefoon laten registeren.In april ben ik nog in Turkije geweest en mijn telefoon doet het gewoon nog en in Nederland kan ik gewoon via opwaardeerkaarten mijn beltegoed opwaarderen zodat mijn telefoon actief blijft.

Nu heb ik wellicht een rare vraag.Kan ik in Nederland wel gewoon mijn Turkse turkcell kaart in een andere Nederlandse telefoon doen?Deze is niet geregistreerd in Turkije.

En daarnaast in Juli ga ik weer die kant op en zou graag mijn nieuwe telefoon laten registeren op mijn naam.Klopt het dat dat wel kan maar dat deze dan maar 3 maanden werkt?Betekend dat dan dat ik elke keer als ik naar Turkije ga de telefoon opnieuw moet registreren?

De telefoon die ik namelijk heb laten registeren via mijn vriendin laat binnenkort het leven en mijn vriendin kan niet weer een telefoon registreren.

Helppp

alindala
    Bijdrager

İk heb het artikel op deze website gelezen en vraag me het volgende af; ik heb al eens een NL telefoon op mijn eigen (NL) paspoort laten registreren, maar na ongeveer 5 maanden kon ik er niets meer mee. Nu heb ik me laten vertellen dat het registreren van een NL op een Turks paspoort “levenslang” is. Kan iemand dat bevestigen?
    Alvast dank voor de reacties!

Muratje
    Sleutelbeheerder

Indien je met een Turks paspoort registreert blijft de telefoon inderdaad levenslang geldig in Turkije (voor elke Turkse simkaart). Maar dit kan dus ook maar 1 keer in de 2 jaar en kost sinds afgelopen maand ook 100 TL + de kosten bij de provider winkel.

Anoniem
    Gast

Kun je in Turkije netzoals in Nederland je oude telefoonnummer meenemen naar een nieuwe provider?
    Zowel prepaid als abonnement
    Dus van bijv Avea naar Turkcell overstappen zonder een nummerwijziging
    of van Vodafone naar Turkcell en andersom

Dit zou heel handig zijn, maar mijn vriend zegt dat dit in Turkije niet mogelijk is *nu is hij niet de meest handige in dit soort zaken* wink

Ik ben benieuwd of jullie hiervan iets weten en wat jullie ervaringen zijn

alindala
    Bijdrager

muratje schreef:

Indien je met een Turks paspoort registreert blijft de telefoon inderdaad levenslang geldig in Turkije (voor elke Turkse simkaart). Maar dit kan dus ook maar 1 keer in de 2 jaar en kost sinds afgelopen maand ook 100 TL + de kosten bij de provider winkel.

Bedankt voor je reactie. Kun je me wellicht ook vertellen of het klopt dat je een buitenlandse telefoon binnen een maand na terugkomst in Turkije moet registreren of maakt dat niet uit?

Askim1974
    Bijdrager

Als in nu in juli mijn telefoon ga registreren op mijn Nederlandse paspoort hoe lang is hij dan geldig?Een vriendin heeft vorig jaar een telefoon voor mij laten registreren op haar paspoort dus het is niet mogelijk dat zij dat weer doet.

alindala
    Bijdrager

Askim1974 schreef:

Als in nu in juli mijn telefoon ga registreren op mijn Nederlandse paspoort hoe lang is hij dan geldig?Een vriendin heeft vorig jaar een telefoon voor mij laten registreren op haar paspoort dus het is niet mogelijk dat zij dat weer doet.

Mijn ervaring is dat de telefoon na 4 – 6 maanden weer blokkeert. İk heb de afgelopen 3 jaar diverse malen een NL telefoon op mijn eigen paspoort laten registreren en iedere keer werd de tijd dat ik er mee kon bellen korter. De eerste telfoon heb ik 2x laten registreren; de eerste keer kon ik er 6 maanden mee bellen (ook nadat ik weer een half jaar in NL was geweest) en de tweede telefoon blokkeerde na 3 maanden.
    Vraagje aan jou; was jou vriendin kort daarvoor in het buitenland geweest? Voor ze jou telefoon liet registreren op haar paspoort? İk heb namelijk begrepen dat je een buitenlandse telefoon binnen een maand na terugkomst uit het buitenland moet laten registreren. Alvast dank voor je reactie.

Askim1974
    Bijdrager

Ja mijn vriendin was hier in Nederland bij mij op vakantie geweest.Het termijn van binnen een maand registreren zegt mij niets.

Kon jij nadat je telefoon geblokkeerd was deze weer ”open” krijgen?

barthuisman
    Bijdrager

nou, ik heb ff gekeken, een bekende heft een vriend in turks cyprus waar ze nu voor een half jaar is. ik kom snachts aan in bodrum en d volgende ochtend vertrekken we gelijk al op cruise langs de turkse kust, dus nu gaat zij even een turkcell kaartje voor me kopen op noord cyprus en stuurt hem even op naar nl. heeft er iemand hier tips op welke manier hij het snelste wordt verstuurd?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 46)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.