Discussie en Poll uitslag: Vind jij dat Turkije bij de EU moet komen?

Nederlanders in Turkije Forums Algemene Chat Discussie en Poll uitslag: Vind jij dat Turkije bij de EU moet komen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Muratje
    Sleutelbeheerder

In 1963 sloten Turkije en de Europese Gemeenschap een associatieovereenkomst. In 1987 vroeg Turkije het EU-lidmaatschap aan. Deze aanvraag stuitte op een veto van Griekenland, sinds 1981 lid van de Unie. Pas in 1999 gaf Griekenland zijn verzet op. Nog datzelfde jaar kreeg Turkije de status van kandidaat-lid van de EU.

Wij vroegen aan onze bezoekers hoe zij erover denken. Moet Turkije nou eigenlijk bij de EU komen of niet? In totaal hebben 143 mensen hun stem uitgebracht. Duidelijk is dat weinig mensen géén mening hebben, maar 5% weet niet of Turkije er nou wel of niet bij moet.

Toch stemmen de meesten vóór. Met iets meer dan de helft van de stemmers is 55% het eens over een toetreding van Turkije tot de EU. Daarentegen stemt 40% tegen toetreding van Turkije.

http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/uploads/2010/04/peiling1.jpg

Freija
    Sleutelbeheerder

De vraag die ik mijzelf hier op stel is, waarom dan wel/niet toetreden?

wat zijn de belangrijkste redenen van mensen, waar baseren zij hun mening op?:wink:

Klaske
    Deelnemer

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, Freija!
    Ik heb geen stem uitgebracht (was een beetje te laat), maar ik zou Turkije afraden lid van de EU te worden. Ben bang dat Turkije door Europa uitgemolken wordt.
    Verder ben ik van mening dat de berichtgeving over dit onderwerp niet zuiver is. In Europa denkt men vooral dat Turkije het land is dat er voordeel aan heeft en dat het voor Europa min of meer een last zal zijn. Ik vrees dat de politieke leiders in Europa wel beter weten maar als de dood zijn dat Turkije te veel macht zal krijgen als ze daar iets van zouden toegeven. Turkije is enorm belangrijk voor Europa vanwege de strategische ligging, de enorme bodemschatten en de jonge bevolking.
    Ik zou Turkije adviseren naar andere mogelijkheden te kijken en vooral niet naar de pijpen van Europa en Amerika te gaan dansen…!

Klaske

bilgi
    Deelnemer

ben het volledig met Klaske eens.

hopelijk komen die “andere mogelijkheden” er.

Freija
    Sleutelbeheerder

Ben het ook met Klaske eens! iemand nog een andere mening?http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/forum-smileys/sf-confused.gif

Muratje
    Sleutelbeheerder

+1 die het eens is 🙂

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

hier nog 1

Ihlamur
    Deelnemer

Dan ben ik 5e in de rij van ´Klaske´s volgelingen´laugh

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

Misschien is het leuk om weer een peiling te doen.

Klaske
    Deelnemer

Dit bericht kwam ik zojuist tegen:

UTRECHT (AFN) – De komende 10 jaar staat de wereld een periode van toenemende schaarste van grondstoffen voor voedsel te wachten. De voedselproductie kan de groeiende bevolking niet bijhouden en de prijzen van grondstoffen stijgen en schommelen sterk. Dat staat in een rapport van de Rabobank dat zondag in Washington is gepresenteerd.

Volgens de Rabobank kunnen de problemen alleen worden opgelost als alle grote partijen in de productieketen samenwerken en samen streven naar een verdubbeling van de productie op duurzame wijze. Alleen dan is er in 2050 genoeg voedsel beschikbaar voor de wereldbevolking, die dan met 50 procent gestegen zal zijn tot 9 miljard. De boeren hebben straks echter slechts de helft aan water, landbouwgrond, fossiele brandstoffen en meststoffen beschikbaar, schrijft de Rabobank.

De bank ziet heil in innovatie in de landbouw en in het verder afbouwen van exportbelastingen op landbouwproducten. Dit zou een landbouwproductie op de ,,meest efficiënte locaties en op de meest efficiënte manier” mogelijk maken. Boeren moeten ook meer geld gaan krijgen voor hun productie, denkt de bank. ,,Daarvoor zijn vrije handel en eerlijke verdelingsafspraken nodig en daarvan is op dit moment nog lang geen sprake.”

Overheden zullen steeds vaker de levering van grondstoffen voor voedsel gaan regelen om hun burgers te kunnen voeden. Volgens de bank gaat de schaarste, als die na 2025 nog voortduurt, steeds meer geld kosten.

Dit is dus zo’n reden waarom Turkije heel erg belangrijk is. Ik hoop toch zo dat Turkije dat zelf ook ziet en niet voor een appel en een ei hun rijkdommen aan slinkse buitenlandse zakenlieden verkoopt…

Yakamoz1969
    Deelnemer

Laat ik dan de eerste zijn die het helemaal oneens is met de stelling van Klaske… 🙂 -1

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

@Yakamoz1969

Als je dit op een toets als antwoord gaf gi ng er een rode streep doorheen lol. Wil je je mening nader toelichten?

ni_hao
    Deelnemer

Klaske schreef o.a.:

wel beter weten maar als de dood zijn dat Turkije te veel macht zal krijgen als ze daar iets van zouden toegeven. Turkije is enorm belangrijk voor Europa vanwege de strategische ligging, de enorme bodemschatten en de jonge bevolking.

Europa is niet bang voor te veel macht van Turkije. Wel zijn er andere zaken welke menigeen aan het denken zet, zoals bijvoorbeeld: de enorme populatie van Turkije. 70 miljoen mensen en dat zou met name op financieel gebied een enorme berg geld (in vergelijking met andere landen)richting Turkije sturen. Verder is de al dan niet scheiding van staat en kerk natuurlijk een belangrijk onderwerp.
    Dat Turkije qua ligging van strategisch belang is, is niet zo relevant want Turkije zit immers al in de NAVO.

Verder schreef Klaske o.a.:

Ik zou Turkije adviseren naar andere mogelijkheden te kijken en vooral niet naar de pijpen van Europa en Amerika te gaan dansen…

Hahaha. Wist je niet dat Amerika de PKK op velerlei gebied steunt c.q. heeft gesteund? Op dit laatste a.u.b. niet inhoudelijk ingaan, want anders krijg je een topic in een topic. Indien iemand er toch inhoudelijk op in wil gaan dan gelieve een nieuw onderwerp aan te maken

ton
    Deelnemer

Wat wil de bevolking van Turkije zelf? Is Turkije ook niet een groot gedeelte afhankelijk van zijn toerisme?
    Gaan bij toetreding niet heel veel zaken verdwijnen waarom veel toeristen nu wel komen. De zon in Spanje en andere landen aan de Middellandse zee is even mooi maar hier liggen de personeelskosten aanmerkelijk lager waardoor het bijv. nu nog een genoegen is om hier uit te gaan eten, een namaak horloge of mooie tas of kleding te kopen terwijl dat straks niet meer kan/mag. Het merendeel van de ondernemers waar ik mee gesproken heb heeft er geen belang bij. BTW? wa’s dat? Het merendeel van de lagere arbeiders staat te popelen behalve wanneer de prijs van een pakje sigaretten dan waarschijnlijk ca. 10x omhoog gaat…..
    Misschien bekijk ik het iets te kortzichtig en lachen de grote jongens me hierom uit, maar toch.

Gulsah
    Deelnemer

De ondernemers hebben er misschien geen belang bij maar veel werknemers wel.
    Veel mannen werken 7 dagen per week, en ook nogeens 14 uur op een dag.
    Iets wat in Europa vrijwel niet voorkomt. Dan heb ik het nog niet over het feit of ze wel of niet hun zuur verdiende geld in handen krijgen. Door toe te treden tot Europa zijn ze verplicht betere arbeidsvoorwaarden te creeëren, en ja daar zitten veel ondernemers in het tourisme niet om te springen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.