login: wachtwoord: [wachtwoord kwijt - registreren]

Ikamet aanvragen

Hoe vraag je voor de eerste keer een Ikamet (verblijfsvergunning) aan in Turkije?

Er staat al het een en ander op Nederlanders in Turkije vermeld over het verkrijgen van een Ikamet, maar we hebben gemerkt dat er toch nog veel vraag naar meer informatie is. Daarom hieronder nog een keer op een rijtje gezet wat er allemaal komt kijken bij het aanvragen en verkrijgen van een Ikamet. Let wel, deze stappen zijn voor ongehuwde personen zonder Turks paspoort uit Nederland. Ben je gehuwd met een Turkse partner, dan is het vaak een stuk makkelijker.

Stap 1 (Belastingnummer aanvragen):
Vraag een Vergi Numarasi (BTW Nummer) aan bij het belastingkantoor in de gemeente of provincie waar je verblijft. Dit nummer is je persoonlijke belastingnummer en is gratis te verkrijgen. Je hebt alleen een geldig adres en paspoort / i.d. nodig. Let erop dat het belastingkantoor vaak rond 12.00 uur tot 14.00 gesloten is. Ga dus ‘s ochtends vroeg, dan is het meestal het minst druk.

Stap 2 (Bewijs dat je vermogen hebt)
Vanaf 1 dag nadat je je BTW Nummer hebt ontvangen, kun je een eigen bankrekening openen (dezelfde dag is niet mogelijk in verband met de verwerking en administratie van het belastingkantoor). Neem je paspoort en natuurlijk je Turkse belastingnummer mee naar een bank naar keuze. Een hesap (bankrekening) openen in Turkije is niet moeilijk en kost niet veel. Om een verblijfsvergunning te krijgen, moet je door middel van deze bankrekening kunnen laten zien dat je in je eigen onderhoud zal kunnen voorzien. Stort dus een redelijk bedrag op deze rekening.

Voorbeeld: Je wilt een verblijfsvergunning aanvragen voor 1 jaar. Stort dan minimaal! 5000,- TL, oftewel 2500 Euro. Let op: dit kan per plaats verschillen. We horen soms van leden dat er 10.000,- TL per jaar aangetoond moet worden. Vraag een uitdraai van de bank met je saldo en naam erop. Een kopie meenemen van je bankpas met een zichtbaar rekeningnummer en je naam is ook geen overbodige luxe.

Als je een huis huurt, neem dan ook je huurovereenkomst (en een kopie) mee. Als je land bezit, neem dan je Tapu (en een kopie) mee.

Stap 3 (Pasfoto’s laten maken)
Laat minstens 8 pasfoto’s maken. Je hebt er sowieso 6 nodig bij het aanvragen van je Ikamet, dus dan heb je er in ieder geval genoeg.

Stap 4 (Aanvragen van je Ikamet)
Ga op een werkdag naar de hoofdstad van de provincie waarin je verblijft en waar ook het adres is waar je staat ingeschreven (het verlengen van je Ikamet kan op veel meer plaatsen, maar de aanvraag van het boekje kan niet overal). Als je bijvoorbeeld in Aydin woont, kun je hem niet in Trabzon aanvragen.

Neem mee: paspoort (EN een kopie), je pasfoto’s en een recente uitdraai van je banksaldo. Hiermee moet je naar het Emniyet Müdürlüğü gaan. Dit is vrij vertaald het veiligheidsbureau van de stad. In dit bureau is vaak een aparte balie voor yabancilar (buitenlanders). Als je banksaldo voldoende is en je reden voor aanvraag gegrond, krijg je een briefje waarop staat dat je belasting moet betalen voor het boekje van je verblijfsvergunning.

Stap 5 (Betaling voor je Ikamet)
Ga dezelfde dag nog met je belastingbriefje naar het plaatselijke belastingkantoor om dit bedrag (plusminus 120,- TL per jaar) te betalen. Ook hier heb je je persoonlijke Turkse belastingnummer weer nodig. Na betaling ontvang je een bonnetje. Ga met dit bonnetje weer terig naar het Emniyet Müdürlüğü waar je je Ikamet hebt aangevraagd.

Stap 6 (Wachten!)
Nu begint pas de echte aanvraag van je Ikamet. Geef je betalingsbewijs, paspoort en pasfoto’s en vervolgens krijg je een formulier waarop je een aantal gegevens moet invullen zoals de reden van aanvraag, je burgerlijke stand, naam van je vader en moeder en je adres in Turkije. Als alles correct is ingevuld en je hebt de kosten voor het blauwe boekje (150,- TL) betaald, krijg je van de ambtenaar te horen wanneer je je Ikamet kunt ophalen. Dit hangt sterk af van de drukte op het kantoor. Het komt wel eens voor dat je hem dezelfde dag nog meekrijgt, maar meestal moet je toch wel rekenen op minstens 1 week.

Waar je verder nog rekening mee moet houden en wat tips

  • Volgens de ervaringen van enkele leden is het in sommige plaatsen (o.a. Marmaris) zelfs verplicht om een huurcontract of een werkvisum te tonen, anders kun je daar geen ikamet aanvragen.
  • Maak van te voren kopieën van al je documenten, op de kantoren zelf is er geen mogelijkheid voor namelijk.
  • De werktijden bij de gemeente zijn meestal van 8.00 tot 12.00 en van 13.30 tot 1700u. Het is meestal erg druk op deze kantoren, dus heb geduld. Je kunt beter zo vroeg mogelijk gaan.
  • Geef niet gelijk op als je aanvraag niet geaccepteerd wordt, leg dan nogmaals duidelijk uit dat je speciaal een bankrekening hebt geopend en dat er genoeg geld opstaat.

Veel succes! Discussiëren over de aanvraag van een Ikamet kan op het forum:
Klik hier op naar het forum onderwerp te gaan.

Copyright © 2009-2013 Nederlanders in Turkije - All rights reserved