Turkije test eerste auto die rijdt op Natriumboorhydride

4
1558

Turkije’s eerste auto die rijdt op de brandstof Natriumboorhydride werd gisteren in Istanbul getest door minister van Industrie Nihat Ergün. Turkije zou op deze manier gebruik kunnen maken van de enorme natuurlijke voorraad aan Boor/Borium in de auto- en defensie industrie, zei de minister tijdens zijn toespraak.

“Turkije beschikt over bijna 70 procent van al het Borium in de wereld, dat op deze manier beter gebruikt kan worden”, zei Ergün. De minister testte een auto die draait op een natriumboorhydride brandstofcel ontwikkeld onder toezicht van het Nationaal Borium Onderzoeks Instituut (BOREN) en de Wetenschappelijke en Technologische Onderzoeks Raad van Turkije (TUBITAK). De brandstofcel verbruikt bijna 1 kilogram boorhydride per 35 kilometers en het voertuig kan op dit moment 100 kilometer achter elkaar afleggen met een maximale snelheid van 80 kilometer per uur.

“Waarom zouden we ons potentieel qua Boor reserves niet gebruiken?” Zei de minister, erop wijzend dat de resultaten van het onderzoek geleid door BOREN en TUBITAK ook kan worden gebruikt in Turkije’s verdedigingsindustrie die zich richt op het ontwikkelen van nieuwe brandstofcellen. “In plaats van de zware cellen die de Turkse militairen gebruiken, kunnen we nu lichtere en energie-efficiëntere cellen ontwikkelen die op Boor rijden,” voegde hij eraan toe. “Het onderzoek toont aan dat we gebruik kunnen maken van onze grote Boor reserve.”

Turkije, het land van de Boor mineralen, heeft een aanzienlijke capaciteit van geraffineerde boraten en is daarnaast de grootste boraaterts producent van de wereld. Hoewel 71 procent van de reserves zich in Turkije bevinden, wordt ongeveer 92 procent van de productie geëxporteerd naar andere landen. Er wordt maar 8 procent in eigen land gebruikt, volgens de gegevens van BOREN.

Ergün zei dat de alternatieve brandstof cellen, elektrische en hybride brandstof systemen een belangrijke rol spelen bij de inspanningen van Turkije om een nationaal automerk te vervaardigen in het kader van Turkije’s 2023 visie. In dit jaar wordt de honderdste verjaardag van de moderne Turkse republiek gevierd.

4 REACTIES

  1. @ Theo,

    als blijkt dat de auto goed op Borium rijdt wordt ook dit allemaal geexporteerd zodat er voor de “gewone” turk wederom geen voordeel mee is.
    Zelfsupporting is in Turkije alleen voor de happy few.

  2. @Theo,

    U zegt dat het benzine duur is, maar dat komt door hoge accijnzen, als er een voertuig komt dat weinig inkomensten bevat voor de regering zullen zij wel een alternatief komen om alsnog die verloren inkomen terug te winnen, zo gaat dat hier in Nederland… 🙁

  3. Auto’s op electriciteit is ook een alternatief. Laatst kocht ik een accu van INCI in Nederland en ik ben er reuze blij mee: zo sterk en goed in mijn oldtimer. In Tr kunnen ze vast lithium accu’s produceren. Hier in Nl kost een accu voor een electrische scooter al gauw iets over de duizend euro. Het kost 44 cent voor 100 km rijden. Voor een auto is dit vast ook aantrekkelijker dan de import met idd de veel te hoge hoge accijnzen. Zet Borium centraal om in electriciteit zou ik zeggen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in
Captcha verification failed!
Captcha gebruikersscore mislukt. Gelieve ons te contacteren!