Top 100 meest waardevolle Turkse merken, 9 nieuwe namen op de lijst

0
1983

De internationale organisatie voor merkwaardering, Brand Finance, heeft de lijst “Top 100 meest waardevolle merken van Turkije 2022” gepubliceerd. Turkish Airlines staat zoals de afgelopen 3 jaar weer bovenaan de lijst, gevolgd door Arçelik en Ford Otosan.

Volgens het onderzoek is Turkish Airlines (THY) dit jaar weer het meest waardevolle merk van Turkije. Gewaardeerd op 1 miljard 604 miljoen dollar. De Turkse vliegmaatschappij staat als sinds 2019 op nummer 1. Arçelik volgde op plaats 2 met een waarde van 1 miljard 452 miljoen dollar.

Ford Otosan volgt op plaats 3 met een merkwaarde van 819 miljoen dollar, zeven plekken hoger dan vorig jaar. Vestel steeg ook zeven plaatsen ten opzichte van het voorgaande jaar naar een 4e plaats met een waarde van 720 miljoen dollar.

Waar Turkcell met 705 miljoen dollar op plaats 5 bleef staan, verscheen LC Waikiki, die vorig jaar niet in de lijst stond, met een waarde van 668 miljoen dollar op de 6e plaats. De daarop volgende plaatsen in de top 10 worden bezet door Garanti BBVA, BIM, Işbank en Türk Telekom.

Negen nieuwe merken in Top 100

Er verschenen dit jaar 9 nieuwe merknamen in de Turkse Top 100. LC Waikiki, Petrol Ofisi, Istanbul Grand Airport (IGA), Yayla, Kervan, Türkiye Sigorta, Sabiha Gökçen (SAW), Aktif Bank en Ege Seramik.

De grootste stijgers van de lijst waren Medikal Park (+67,2 procent) en Odeabank (+48,1 procent). De grootste dalers in dezelfde periode waren de merken Do&Co (-69,5 procent), Tat (-67,2 procent) en Anadolu Isuzu (-65,8 procent).

Totale waarde van Top 100 daalde met 25 procent

Muhterem İlgüner, voorzitter van Brand Finance Turkije, verklaarde dat 2021 geen goed jaar was vanwege de wereldwijde corona-epidemie en economische situatie. De totale waarde van de Top 100 daalde namelijk met 25 procent van 21,4 miljard naar 16 miljard dollar in vergelijking met het jaar ervoor.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in
Captcha verification failed!
Captcha gebruikersscore mislukt. Gelieve ons te contacteren!