dinsdag 26 januari 2021
Home Nieuws Passagiers Atatürk Airport verdubbeld sinds 2008

Passagiers Atatürk Airport verdubbeld sinds 2008

5
474

Het aantal passagiers dat via Atatürk Airport (IST) reisde is sinds 2008 verdubbeld. Dit blijkt uit cijfers van de DHMI.

In 2008 reisden er iets meer dan 28,5 miljoen passagiers via de grootse luchthaven van Turkije, gelegen in het Europese deel van Istanbul. In 2014 verwelkomde Atatürk Airport maar liefst 57 miljoen reizigers, een nieuw record.

Een van de drukste Europese luchthavens

Met dit passagiersaantal behoort de luchthaven tot een van de drukste van Europa. De vliegvelden van Londen, Parijs en Frankfurt staan bovenaan het lijstje met respectievelijk 73,3 miljoen, 63,8 miljoen en 59,5 miljoen reizigers in 2014.

Atatürk Airport schopt Schiphol van 4e plek

Amsterdam Schiphol Airport, dat voorheen op plek 4 stond van drukste Europese luchthavens is nu gezakt naar plek 5 met 54,9 miljoen bezoekers. Istanbul nam deze 4e plek in van de top 5.

5 REACTIES

  1. Het klinkt allemaal weer erg mooi, maar men vergeet erbij te vertellen dat de groeiende passagiersaantallen toch ook voor een groot deel onnodig gecreëerd zijn.
    Zo heeft Turkish Airlines nagenoeg al haar buitenlandse vluchten vanaf andere Turkse vliegvelden geannuleerd en gaat alles via Istanbul.
    Voorbeeld: Voorheen directe lijndienst TK 1958 en TK 1959 Amsterdam – Ankara, afhankelijk van het seizoen 2 tot 7 keer per week vliegt niet meer.
    Gevolg: iedereen die naar Ankara / Izmir / Kayseri / Adana reist is gedwongen om via Istanbul te reizen, terwijl men daar niets te zoeken heeft. Daarnaast tellen deze transit passagiers ook nog eens dubbel, omdat ze 1 keer als aankomende, en 1 keer als vertrekkende passagier worden geteld. En dan ook nog een keer op de terugreis, dat maakt 4 onnodige passagiersbewegingen.
    Dat tikt lekker aan natuurlijk.

    Natuurlijk is dit slechts een statistiek en zal het de meeste reizigers aan hun reet roesten.
    Tot het moment dat ze erachter komen dat ze nu niet alleen luchthavenbelasting betalen (zit in het bedrag van het ticket weliswaar) voor Ankara en Amsterdam, maar ook nog eens 2 keer voor Istanbul.

    Andere vervelende bijkomstigheid is uiteraard dat de totale reis altijd langer duurt, en dat bij vertraging de aansluitende vlucht wordt gemist.
    Nog weer een andere heel erg vervelende bijkomstigheid is, dat de kans op het zoekraken van baggage met 100% toeneemt, aangezien niet alleen de reiziger moet overstappen, maar de koffers uiteraard ook. En dat gaat toch wel erg vaak mis.

    Dan is er nog het gegeven dat in dit voorbeeld Ankara Esenboga airport enkele jaren gelden compleet is gerenoveerd. Er is voor een Godsvermogen een ultramodern en bovendien erg mooie nieuwe terminal neergezet. Toch wordt deze luchthaven van een stad met bijna 6 miljoen inwoners nauwelijks gebruikt voor internationale vluchten, terwijl deze luchthaven goed zou kunnen worden ingezet als nationale hub voor Anatolische bestemmingen en daarmee met name Ataturk Airport zou kunnen ontlasten.
    Op dit moment lijkt het project Esenboga slechts kapitaalvernietiging en niets minder dan een prestigeproject.
    Net zoals de passagiersaantallen op Ataturk Airport een soort van prestigeobject lijkt te zijn geworden.

    Maar of dit alles nu werkelijk voor alle passagiers met bestemming Turkije een vooruitgang is?

  2. Ik vergeet nog te vermelden – niet geheel onbelangrijk – dat door het onnodig overstappen in Istanbul de kans om te overlijden bij een vliegtuigcrash verdubbeld.
    Immers, in plaats van 1 keer opstijgen en 1 keer landen wordt dat nu 2 keer opstijgen en 2 keer landen.
    Zoals bekend is het opstijgen en landen het meest risicovolle deel van de vlucht.

  3. Luchthaven Ankara Esenboga doet het ook niet verkeerd. Van 2.8 miljoen passagiers in 2002 naar 11 miljoen in 2014, inclusief de daling van buitenlandse vluchten in 2014 met 8% (door Istanbul Airport)

    Maar dat zal ook wel een of ander statistisch trucje zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in
Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer zonder te reageren.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.