donderdag 3 december 2020
Home Nieuws Nederlandse bossen aan de Turkse Rivièra

Nederlandse bossen aan de Turkse Rivièra

10
415
Hank Curfs geeft uitleg over de bosaanplant buiten Antalya. Foto: Slawomira Kozieniec
Hank Curfs geeft uitleg over de bosaanplant buiten Antalya. Foto: Slawomira Kozieniec

Nederlandse toeristen planten in Turkije bossen om de luchtvervuiling te compenseren die zij veroorzaken met hun vakantievluchten naar de Turkse Rivièra.

Een jaar geleden startte de reisorganisatie Corendon die actie als speerpunt van haar duurzaamheidsbeleid. In het afgelopen jaar hebben passagiers van de Turkije specialist een bos van 100.000 bomen gefinancierd. De ambitie van de touroperator is ‘om binnen vijf jaar nieuwe bossen aan te planten van 1 miljoen jonge boompjes in de door erosie aangetaste omgeving van de populaire badplaats Antalya en de toeristische trekpleister Pamukkale’, zegt duurzaamheidscoördinator Hank Curfs.

Vliegen is funest voor het milieu. Vakantiegangers kunnen de schadelijke gevolgen van hun vlucht voor het milieu neutraliseren met een bedrag van €2,50 per boom. Een retourvlucht Amsterdam – Antalya is met 2 bomen gecompenseerd. Volgend jaar zal in het teken staan van 400 jaar vriendschappelijke betrekkingen tussen Nederland en Turkije. Dan wil de touroperator, die per jaar 250.000 passagiers naar Antalya vervoert, nog eens 400.000 bomen planten.

Hank Curfs geeft uitleg over de bosaanplant buiten Antalya. Foto: Slawomira Kozieniec
Hank Curfs geeft uitleg over de bosaanplant buiten Antalya. Foto: Slawomira Kozieniec

Een uur rijden buiten Antalya is het eerste resultaat van de milieuactie te zien. Daar zijn een jaar geleden de eerste jonge bomen geplant in een natuurgebied van 102 hectare dat eigendom is van het Turkse staatsbosbeheer. “Hier zijn in totaal 15.000 boompjes geplant die door Nederlandse toeristen zijn gefinancierd”, zegt Hikmet Öztürk, projectleider van de milieuorganisatie Tema waarmee Corendon samenwerkt.

Ze staan niet keurig in het gelid, maar kris kras in de vlakte die wordt omlijst door de toppen van het Toros-gebergte. Dat komt omdat de stenige grond vol grillige rotsblokken ligt. Het kost de ingehuurde boeren veel moeite om de rotsen aan de kant te schuiven voor ze in het regenseizoen – van december tot maart – boompjes kunnen planten. Het gaat vooral om cypressen en de Turkse rode naaldboom, die goed tegen de droogte kunnen.

“De jonge aanplant, het onkruid dat er in de buurt groeit en de wilde struiken zorgen er voor dat er nu al meer vogels zijn”, zegt Öztürk. Ook vossen, slangen, konijnen, veldmuizen en insecten voelen zich hier thuis.

Gisteren, op de eerste verjaardag van het project, begonnen 15 Turkse boerinnen – in leeftijd variërend van 30 tot 65 – met de aanplant van door Nederlandse toeristen gefinancierde boompjes in het door erosie getroffen berggebied in de buurt van Pamukkale. Met de ceremonie werd de eerste mijlpaal van 100.000 bomen gevierd.

Vertegenwoordigers van de Turkse en Nederlandse media waren aanwezig op de door het Turkse staatsbosbeheer bouwrijp gemaakte kale heuvels. Studenten van de Akdeniz universiteit hielpen de boerinnen met het planten van de eerste boompjes voor het nieuwe bos.

Boerinnen planten per dag zo'n honderd jonge boompjes. Foto: Slawomira Kozieniec
Boerinnen planten per dag zo’n honderd jonge boompjes. Foto: Slawomira Kozieniec

De boerinnen, die per dag honderd boompjes kunnen planten, zeggen het een goed project te vinden en zijn blij de komende jaren nu elk jaar drie maanden betaald werk te hebben dat hen 20 Turkse lira (€8,15) per dag oplevert. De nieuw aangeplante bomen gaan zorgen voor de opname van CO2, gaan verdere bodemerosie tegen en creëren een heel nieuw natuurgebied.

Yildiray Karaer, mede-eigenaar van Corendon, zei trots te zijn op het milieuproject en bedankte de Nederlandse toeristen die de groene droom van Corendon financieel ondersteunen.

Uit onderzoek van Corendon is gebleken dat de helft van de klanten géén CO2 wil compenseren. Met het concreet maken van de bijdrage voor CO2 hoopt de touroperator meer toeristen over de streep te trekken, aldus duurzaamheidscoördinator Hank Curfs.

De mogelijkheid om voor € 2,50 een boom te laten planten, staat bij de aankoop van een ticket standaard aangevinkt. Dat mag officieel niet, maar de ANVR gedoogt de praktijk. En staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie is van plan de wetgeving aan te passen, zo benadrukt Curfs.

Iedereen die op reis wil met Corendon en géén boom koopt moet beloven met respect voor de natuur om te gaan, door het zetten van een digitale, ‘groene’ handtekening, waarin staat:

‘Nee bedankt, Ik wil mijn vlucht niet compenseren! Maar ik beloof plechtig bewust te reizen met respect voor de natuur, cultuur en de bewoners van een land. Ik zal geen schade aanrichten aan de natuur, zodat toekomstige reizigers (waaronder ook mijn familie en eventuele kinderen en kleinkinderen) ook kunnen genieten van de natuur en het land!’

10 REACTIES

  1. Ik vind het een prachtig initiatief wat ik ook absoluut zou ondersteunen! Jammer dat het alleen nog via Corendon is, deze actie. Want met hun vlieg ik nooit. Hopelijk is het een voorbeeld voor andere maatschappijen en dan niet alleen voor Turkije, maar voor alle vluchten!

  2. Corendon zou internationale flyers kunnen maken met mogelijkheid van steun betuigingen en rekenig nummers voor de internationale luchthavens en daar laten verdelen bij de checkpoints !

  3. Corendon notabene getsie wat een schijnvertoning in plaats ze eerst eens ophouden de all inclusive hotels uit te melken en daardoor het personeel eindelijk eens het salaris betaald krijgt. Door het monopolie van corendon blijft het onrecht in stand.
    Nu gaan de toeristen die zo goedkoop op vakantie gaan en de wantoestanden mede instand houden samen met corendon boompjes planten. Please mensen doorzie het schijnheil en wake up!!!!!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in
Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer zonder te reageren.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.