Luxe winkelcentra in Istanbul overstroomd met toeristen

0
IstinyePark Istanbul Ⓒ nederlandersinturkije.nl
IstinyePark Istanbul Ⓒ nederlandersinturkije.nl

De waardedaling van de Turkse lira heeft niet alleen geleid tot een toename van het aantal toeristen dit seizoen in Turkije, maar heeft ook een sterke invloed op de uitgaven van buitenlandse toeristen, met name in de verkoop van luxe merkproducten.

De bedrijven achter de luxe merknamen in Turkije verwachten dit kwartaal recordcijfers in omzet, met toeristen die lange rijen vormen voor winkelcentra, volgens een rapport van de Turkse krant Hürriyet.

Er waren het afgelopen weekend zelfs wachtrijen bij een aantal luxe winkelcentra in de miljoenenstad Istanbul. Toen de euro steeg, stroomden toeristen naar de winkels. Istanbul’s İstinyePark en het Zorlu-centrum, waar veel luxe merken gevestigd zijn, worden overspoeld met toeristen.

Tijdens het weekend toonden toeristen die voor de winkels stonden bij de opening van de werkdag voor winkelcentra grote belangstelling voor producten zoals dure tassen, schoenen en jassen. Vooral toeristen uit het Midden-Oosten en Azië gaan voor de meest dure producten.

“De wisselkoers kan niet worden weerspiegeld in prijzen in één dag.” Toeristen weten dit. “Met de opening van het winkelcentrum in de ochtend was er bijna een instroom van toeristen,” aldus winkeleigenaren in de luxe shopping malls.

Directeur van İstinyePark, Uğur Berk, gaf aan dat het aantal toeristen in de shopping mall met 30 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. “De opkomst van de euro heeft bijgedragen aan de omzet van luxemerken.” Bezoekerscijfers voor deze categorie winkelcentra zijn aanzienlijk toegenomen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here
Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer zonder te reageren.