Istanbul werkt aan grootste metronetwerk van Europa

7
1116

Istanbul moet in 2019 het grootste metronetwerk krijgen van Europa. Dit maakte de burgemeester van de miljoenenstad, Kadir Topbaş, vrijdag tijdens een bijeenkomst bekend.

Er lopen diverse projecten om het openbaar vervoer in Istanbul te verbeteren waaronder de aanleg van diverse metrolijnen. Het doel is nu om elk district in Istanbul van een metrostation te voorzien en deze met elkaar te verbinden. “Dit zijn geen dromen, maar projecten die al op de planning staan“, aldus de burgemeester. “Istanbul zal het tweede grootste metronetwerk ter wereld hebben na New York“.

Het plan is dat iedereen in Istanbul praktisch op loopafstand een metrostation kan bereiken. Toen Topbaş burgemeester werd, lag er maar 45km metrospoor. Voor 2019 moet er nog zo’n 400km bijgelegd gaan worden. Het doel is om uiteindelijk een netwerk te creëren van zo’n 775km. Volgens Topbaş zullen in 2019 ongeveer 11 miljoen mensen gebruik kunnen maken van de metro in Istanbul.

7 REACTIES

  1. @ Antonieq, nou als mensen sneller van a naar b willen gaan waarom zouden ze niet willen opgeven?
    Ik weet dat Turken erg trots zijn op hun auto en dat ze het niet snel links laat liggen, maar als het om werk gaat en winkelen, waarom zouden ze niet hun auto thuis laten liggen?
    Daarmee besparen zij hoop ergernis…dit hoeft niet alleen voor de turken te zijn hoor, maar ook voor buitenlanders, hoeven ze niet hele tijd de taxi te nemen…

  2. @Yusuf,

    Steeds meer Turken hebben een auto en denken dat ze die allen tijden moeten gebruiken, zowel voor werk als voor plezier.
    Als je regelmatig in een stad als Istanbul of Izmir komt zou je kunnen weten dat er geen Turk in een metro stapt zolang zijn of haar auto nog rijden kan.
    Daarom dus mijn opmerking dat de burgermeester dan wel mag verbieden om met de auto in bepaalde gebieden te komen aangezien er eerdaags toch een goed alternatief is.

  3. Als je naar de plattegrond van het (toekomstige) metronet kijkt, dan valt op dat er weinig connecties zijn tussen de verschillende metrolijnen. Het is geen fijnmazig netwerk meer een insect (zonder) romp met lange tentakels. Volgens studenten van de ITÜ is er weinig urban planning mee gemoeid, maar wilde men snel en gemakkelijk scoren. Zoek de netwerken van Tokio, London en Parijs op en dan zie je de verschillen.

  4. Volgens studenten van de ITÜ een netwerk zonder urban planning ontwikkeld. Een netwerk als een insect zonder romp, maar met tentakels. Een netwerk met weinig onderlinge connecties en meer ontwerpen met focus op aantal km en snel succes dan op functionaliteit dan ıntegratie.

  5. Daar ben ık het nıet mee eens antonique veel turken gebruıken nu de auto omdat het nıet anders kan hıer ın ıstanbul. Ja er ıs de metrobus maar dıe zıt zo overvol dat ıs echt een noodoplossıng voor velen. Een goed metronet zou voor velen een oplossıng zıjn

  6. @Amine,

    onzin!

    Er rijden al tientallen jaren dolmus of dolmus taxis die amper iets kosten.
    Bussen zijn er ook genoeg, en vergeet de snelboten niet.
    Je kunt de laatste paar jaar lastiger snel door de stad heen door de mensen die perse met de auto denken te moeten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in
Captcha verification failed!
Captcha gebruikersscore mislukt. Gelieve ons te contacteren!