Zelf yoghurt maken

Nederlanders in Turkije Forums Kookforum Zelf yoghurt maken

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Ihlamur
    Bijdrager

Benodigdheden voor 2 kg.

2 L verse melk
    4 eetl. yoghurt

Kook de melk een poosje zachtjes, ik kook ze een paar cm in zodat yoghurt dikker wordt.
    Als de melk even gekookt heeft een beetje melk in een schaaltje nemen, op kamer temperatuur laten komen en 4 eetlepels yoghurt goed er door roeren, er mogen geen klontjes meer in zitten.
    De melk van het vuur af nemen en af laten koelen.
    Heb je een thermometer moet de melk tot 42 a 44 graden afkoelen, of zo warm nog zijn (zal ook rond de 40 graden liggen laugh ) dat je net je pink er in kan houden zonder dat je hem terugtrekt omdat het te warm is.
    Indien melk zo ver afgekoeld, yoghurt/melk mengsel er goed doorheen roeren. Alles overgieten in bak/emmertje waarin je het wil bewaren,deksel erop en inpakken in een deken oid.
    Minimaal 6 tot 8 uur zonder te bewegen laten rusten. Als de yoghurt afgekoeld is in de koelkast zetten, hij is nu klaar voor consumptie maar eigenlijk na nog een dag staan pas echt goed opgesteven.

Wil je Süzme, een beetje eraf scheppen, doekje erop leggen die het vocht opneemt en dit steeds uitwringen.

De smaak van ´boerenyoghurt´is even wennen, ligt aan de melk en wat de koeien hebben gegeten of de smaak sterk is of niet….

KOEKEPEERTJE
    Bijdrager

Heerlijk gezond dit. Is heerlijk drinkyoghurt/ ayran van te maken. Ben er dol op.

Vraag me niet hoe maar toen ik kind was maakte mijn moeder ook wel eens kaas. De stoffen zakken die ze speciaal hiervoor zelf naaaidehing ze voor het uitlekken op het balkon. Dit kan ik me nog altijd herinneren omdat ik er stiekem in kneep om het proces te vernsellen. Mijn moeder kwam er altijd achter en ik vroeg me af hoe dat het kon maar jah ervaring leert natuurlijk hoe snel zoiets gaat. Eigenwijs dat ik was… 🙂

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.