Yayla çorbası (Soep uit de Yayla)

Nederlanders in Turkije Forums Kookforum Yayla çorbası (Soep uit de Yayla)

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Freija
    Sleutelbeheerder

Yayla çorbası (Soep uit de Yayla)

Deze soep komt uit het bergachtige gebied in het noord, noord-oosten van Turkije.
    Het is een soep die heerlijk verwarmt en vult tijdens koude winterdagen. Het verrassende ingrediënt van deze soep is yoghurt. Tot een jaar geleden wist ik niet dat er zoiets bestond als ‘yoghurt soep’, maar als je hem goed maakt is hij erg lekker.

Benodigdheden voor ongeveer 6-8 personen:
    1 groot tulptheeglas witte rijst
    2 liter water
    350 ml volle yoghurt
    150 ml melk
    3 volle eetlepels meel
    1 ei
    3 volle eetlepels roomboter
    1 volle eetlepel gedroogde muntblaadjes
    zout en gemalen peper naar smaak

Bereiding:
    Was de rijst, daarna deze met 2 liter water koken tot hij zacht is.
    Doe ondertussen de yoghurt, het ei, de meel en de melk in een kom. Meng alles goed door elkaar met een garde of mixer op de laagste stand.
    Wanneer de rijst zacht is, neem met een soeplepel 2 scheppen van het kookwater en doe deze bij het yoghurtmengsel. Even roeren.
    Vervolgens schenk je de kom langzaam leeg in de soeppan met water en de gekookte rijst. Breng de soep weer aan de kook, voeg naar smaak zout toe en laat de soep nog 5 minuten koken.
    Pak nu een klein steelpannetje en smelt hierin de roomboter. Voeg vervolgens de blaadjes munt toe en naar smaak gemalen peper. Wanneer de boter begint te schuimen voeg je het geheel toe aan de soep en roer je alles goed door. Proef ten slotte even of je eventueel nog wat zout toe moet voegen.

Tip: Wanneer de soep naar je zin iets te dik is geworden kun je altijd nog wat gekookt water toevoegenwink

Haal een vers Turks brood bij de bakker en afiyet olsun!

Freija
    Sleutelbeheerder

O, ik zie dat Koekepeertje ook al eens een ‘yoghurt soep’ recept had toegevoegd. Maar die van mij is natuurlijk veeeel lekkerderwink

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.