wonen in turkije met aparte situatie

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije wonen in turkije met aparte situatie

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Merza
    Deelnemer

Hallo allemaal!
    Ik ben vandaag deze forum tegengekomen en ben erg blij dat ik jullie gevonden heb!
    Wij wonen momenteel in Nederland maar mijn man, ons kind en ik zijn van plan om in de komende maanden naar Turkije te verhuizen. Mijn man heeft de Amerikaanse en Jordaanse nationaliteit. Ik heb de Nederlandse en Russische en ons kindje de Amerikaanse en Nederlandse. Mijn man werkt voor een online bedrijf die in Amerika gevestigd is, hij heeft een goede salaris en kan eigenlijk overal wonen zolang de wetten het maar toestaan.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met een verblijfsvergunning aanvragen zonder een Turkse echtgeno(o)t(e). Wij hebben geen werk in Turkije, maar kunnen onszelf financieel onderhouden. Ook zijn we van plan om in de toekomst waarschijnlijk een restaurantje te openen, dat is nog niet zeker. Hoe moeilijk is de procedure voor zo een geval?

Ook deze vraag nog: Zullen wij een van onze nationaliteiten (of alle nationaliteiten) moeten afstaan om in Turkije een verblijfsvergunning te mogen hebben? Ik heb begrepen dat als je met een Turkse man/vrouw getrouwd bent je je eigen nationaliteit mag houden, maar dat zal hier niet het geval zijn. Dit is een zeer belangrijke vraag voor ons.

Ik edit er nog een vraag bij:
    Als mijn zoon zijn Turkse nationaliteit heeft en oud genoeg is, is hij dan ook dienstplichtig?

Heel erg dank voor alle antwoorden!!

Appel
    Deelnemer

Er zijn geen antwoorden zie ik….en net als jou weet ik ook niet op alle vragen antwoord. Volgens mij mag je als je in je eigen levensonderhoud kunt voorzien een ikamet..verblijfsvergunning aanvragen. Je moet een bepaald saldo op je rekening hebben staan en dit kunnen aantonen. Al de verdere procedures weet ik niet. misschien eens contact opnemen met de Turske ambassade in Nederland. Succes !!

Muratje
    Sleutelbeheerder

Je kunt niet alleen een ikamet aanvragen als je een Turkse echtgenote hebt maar ook als je langer dan 3 maanden wilt verblijven in Turkije.

Als je een goed inkomen kunt aantonen, of nog makkelijker is gewoon een x geldbedrag op een Turkse bankrekening zetten en daarnaast een zorgverzekering regelt in Turkije, kun je gewoon een ikamet aanvragen. Een bankrekening openen als buitenlander is simpel en het enige dat je nodig hebt is een belastingnummer die je gratis kunt aanvragen.

Een verblijfsvergunning (ikamet) heeft helemaal niks met een nationaliteit (TC kimlik) te maken dus je behoudt gewoon je eigen nationaliteiten.

En waarom zou je zoon de Turkse nationaliteit krijgen, die is toch Amerikaans en Nederlands? Die krijgt dan ook gewoon een ikamet.

essie
    Deelnemer

Hallo Merza, ik zie dat je al enkele tips hebt gekregen.

Ik wil er aan toevoegen dat als je een Turkse rekening wilt openen, wel een verblijfsvergunning moet laten zien en een geldig paspoort.
    Voor meer info kun je op onderstaande Turkse site terecht (ook in het Engels).
    Onder aan de site is een link te vinden waar alles vermeld staat wat je nodig hebt.

https://e-ikamet.goc.gov.tr/

essie
    Deelnemer

Hallo Merza, ik zie dat je al enkele tips hebt gekregen.

Ik wil er aan toevoegen dat als je een Turkse rekening wilt openen, wel een verblijfsvergunning moet laten zien en een geldig paspoort.
    Voor meer info kun je op onderstaande Turkse site terecht (ook in het Engels).
    Onder aan de site is een link te vinden waar alles vermeld staat wat je nodig hebt.

https://e-ikamet.goc.gov.tr/

Wat ik nog vergat te zeggen… ik las dat je plannen voor de toekomst hebt om een restaurantje te beginnen in Turkije. Dat zal niet zo eenvoudig zijn als je niet de Turkse nationaliteit hebt. Je zult moeten proberen een werkvergunning te krijgen, maar als het om werk gaat wat door een Turk gedaan kan worden, zal dat niet zo eenvoudig zijn.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.