Wonen in Istanbul, hoe is dat?

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije Wonen in Istanbul, hoe is dat?

8 berichten aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
  • Auteur
    antonieq
    Deelnemer

Ik zie de dingen zwarter omdat ze ook met de dag zwarter worden.
    Als je een weldenkend mens zou zijn dan kies je er niet ineens voor om 5x per dag te gaan bidden, oftewel strenger in het geloof te gaan zitten. Er zitten daar wel degelijk meer dingen achter .

Ik kom zelf vanaf begin jaren ’70 in Istanbul en ik zie de stad van een gezellige boel met allerlei soorten mensen veranderen naar een donkere stad waar de ayatollahs regeren omdat een dictator en zijn aanhang het zo heeft geregeld dat het volk, de mogelijke stemmers, zo dom mogelijk gehouden moet worden.

De economie van Turkije bestaat niet !
    Het is net zoals de USA voor de crisis ,een zeepbel met geleend geld betalen met een andere lening (creditcard)
    waarbij de rente hoger en hoger wordt.
    Het zogenaamde goede van Erdogan , het bouwen , is netzoals wat de maffia in de VS doet en dat is opdrachten krijgen van de regering en dan duurder bouwen waarbij het geld wat ergens “overblijft” weer netjes verdeeld wordt onder de directies en hoge ambtenaren.
    Ooit, met een beetje geluk binnenkort, treffen de bouwers het dat ze op een stuk heilige islam grond gaan bouwen ,,,, en dan ??

Lykle
    Deelnemer

Mijn ervaring is toch heel anders, bij mijn werkgever worden vrouwen net zo gewaardeerd en gerespecteerd als mannen. Sterker nog, vergeleken met Nederlandse ICT-dienstverleners lopen er relatief veel vrouwen rond.

antonieq schreef:
    Ik hoor van Turkse familie steeds vaker dat werkgevers door aanmoediging van AKP er idiote regels op na houden en dan nog eens vooral voor vrouwen die willen werken.

Mijn nichtje van 23 die ging solliciteren bij een bank kreeg van de hoogste manager te horen toen ze het over loon kregen dat hij wel een stuk goud zou opspelden als ze ging trouwen. ( oftwel vrouwen zijn alleen goed voor huishouden en kinderproductie)
    Ergens anders kreeg ze vrijwel meteen al de vraag of ze haar werk in de keuken al klaar had omdat ze tijd had om daarbuiten nog voor werk te kijken.

Je ziet steeds meer dat mannen iedere kans die ze zien pakken om vrouwen te vernederen , want dit mag tenslotte omdat het in het grote boek staat http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/forum-smileys/icon_eek.gif

melieste71
    Deelnemer

Bosphoruscity en Istanbul Saraylari liggen vlakbij Halkalı, Atakent en İkitelli. Ik vind het er heerlijk. Supernieuw, goed beveiligd en mooi onderhouden. Vlakbij de luchthaven. Dit speciaal gekozen omdat mijn man ook piloot is hihi.
    Zondag 20apr is er via de NVI (ned.vereniging Istanbul) een paasbrunch. Wellicht ook een leuke plek om wat nl mensen te ontmoeten?

essie
    Deelnemer

antonieq schreef:

Ik zie de dingen zwarter omdat ze ook met de dag zwarter worden.
    Als je een weldenkend mens zou zijn dan kies je er niet ineens voor om 5x per dag te gaan bidden, oftewel strenger in het geloof te gaan zitten. Er zitten daar wel degelijk meer dingen achter .

Ik kom zelf vanaf begin jaren ’70 in Istanbul en ik zie de stad van een gezellige boel met allerlei soorten mensen veranderen naar een donkere stad waar de ayatollahs regeren omdat een dictator en zijn aanhang het zo heeft geregeld dat het volk, de mogelijke stemmers, zo dom mogelijk gehouden moet worden.

De economie van Turkije bestaat niet !
    Het is net zoals de USA voor de crisis ,een zeepbel met geleend geld betalen met een andere lening (creditcard)
    waarbij de rente hoger en hoger wordt.
    Het zogenaamde goede van Erdogan , het bouwen , is netzoals wat de maffia in de VS doet en dat is opdrachten krijgen van de regering en dan duurder bouwen waarbij het geld wat ergens “overblijft” weer netjes verdeeld wordt onder de directies en hoge ambtenaren.
    Ooit, met een beetje geluk binnenkort, treffen de bouwers het dat ze op een stuk heilige islam grond gaan bouwen ,,,, en dan ??

antonieq, het is wel duidelijk dat jij zeer anti-religieus bent, om het maar netjes te houden. Wat is er mis met mensen die 5x per dag bidden? Je schoffeert daar een heleboel mensen mee als je zoiets zegt. Zelf behoor ik ook tot die mensen die 5x per dag bidden. Jij wilt de vrijheid om niet religieus te zijn, laat ons dan ook de vrijheid om wel religieus te zijn. Jij ziet spoken als je denkt dat ‘daar wel degelijk meer dingen achter’ zitten.

De eerste keer dat ik in Istanbul kwam, was in 1974. Dat was in die tijd met een reisorganisatie. De reisleiding waarschuwde ons ons niet in te laten met Turken aan de Anadolu kant van Istanbul want die mensen zouden niet te vertrouwen zijn en zouden van je stelen en weet ik ik allemaal wat nog meer. Alleen de Turken aan de europese kant zouden te vertrouwen te zijn. roll Door die opmerkingen kreeg ik een afkeer van deze reisorganisatie. Op dat moment besloot ik om op een later tijdstip op eigen houtje naar Istanbul te gaan en dat was in 1982.

Het Istanbul wat ik toen zag, was een Istanbul van armoede. Een burocratie en corruptie van hier tot Tokio en terug. Maar wat ik tevens zag, was een Istanbul met veel hardwerkende mensen, zowel aan de Europese als de Aziatische kant en er is niets van mij gestolen, integendeel, ik ontmoette gastvrije mensen die je hielpen waar zij maar konden helpen.

In 1982 ging het in Nederland nog redelijk goed met de economie en kon je nog vrij gemakkelijk aan werk komen tegen een redelijke vergoeding. Dat was in Turkije wel anders. Maar wat het grote verschil was met Turkije en Nederland, is dat de Nederlanders nooit tevreden waren en de Turken wel. Nederlanders hebben nog steeds de eigenschap om nooit tevreden te zijn en overal op te mopperen (ik weet dat maar al te goed omdat ik zelf ook Nederlandse ben). Maar zoals een bekend Nederlands gezegde, klagers geen nood. De eisen van een Turks gezin waren in die tijd niet zo groot als de eisen van een Nederlands gezin. Turken voelden zich al rijk als ze een koelkast hadden en een tv. De rest was minder belangrijk.
    Wat ik nu zie bij heel veel Turkse jongelui, dat ze ook die ontevredenheid tentoon spreiden. Ze willen meer, meer en steeds meer. Alles moet mooier, groter, duurder en steken zich daarvoor graag in de schulden waar ze op een gegeven moment niet meer uitkomen.
    Deze jongelui vergeten dat hun ouders zich kapot gewerkt hebben voor hun kinderen om hen dat te geven wat zij wensten, met andere woorden, ze zijn verwend tot op het bot. Zelfs als ze al op een leeftijd zijn dat ze hun eigen boontjes zouden moeten doppen, teren ze nog op de zak van hun vader alsof er geen bodem in zijn portemonee zit. Tegelijkertijd hebben ze allerlei commentaar op de huidige regering, terwijl ze zelf geen flikker uitvoeren en lui achterover hangen. Dat die ouders helemaal in de stress zijn geschoten door hun veeleisende kinderen, kan ze helemaal niets schelen. En waar komt dat allemaal door? Door invloeden van buitenaf vooral uit west-Europa waar het leek dat de sky the limit was.
    Die tijd is echter voorbij. De limit in Europa is bereikt en dus ook in Nederland. De rollen zijn dus omgedraaid. In Europa blijft het steeds bergafwaarts gaan en Turkije gaat steeds meer bergopwaarts.
    Het Istanbul van nu, en niet alleen Istanbul maar ook andere steden van enig formaat, zitten in een opwaartse lijn en dat in nog geen 9 jaar tijd. Ik woon al enige jaren in Istanbul en ik zie het alleen maar vooruit gaan. Naar mijn mening is een prachtige stad in progressie en ik woon hier graag.
    Ik ben het dan ook totaal niet met je eens dat het steeds zwarter wordt, integendeel. Natuurlijk is niet alle armoede in zo’n paar jaar tijd allemaal uit te roeien en ook de corruptie niet, want waar mensen werken zal er altijd een bepaalde vorm van corruptie blijven. Het is echter niet meer in die mate als 30, 40 jaar geleden en zelfs nog van recentere datum. Ik weet het, het stuit veel (corrupte) Turken tegen de borst dat ze niet meer zo gemakkelijk illegaal kunnen bouwen en op die manier woekerwinsten konden maken door zich niet aan de bouwregels te houden, of op plekken bouwden waar het normaal gesproken niet vertrouwd was om te bouwen, exhorbitante hoge huur- of verkoopprijzen vroegen, en geen tapu meer kunnen krijgen in ruil voor een stem in een bepaalde politieke partij. Toch zijn er nog steeds die die gok wagen.

Je kwaakt tevens onzin met je ‘ayatollah’s’ want die vindt je hier niet, dan moet je naar Iran of Irak. Kennelijk ben je ook niet op de hoogte van hoe het financiële systeem werkt. De hele wereldeconomie hangt af van leningen van buitenlands geld waar zelfs niet eens om gevraagd wordt, maar wordt aangeboden. Dat het geen optimaal systeem is, ben ik met je eens, want het werkt (door de hoge rentes) inflatie in de hand. Maar als je eenmaal in dat schuitje zit zal je door moeten roeien met de riemen die je hebt. De leningen die Turkije heeft lopen kun je de huidige regering niet verwijten. Dan moet je bij de voorgaande regeringen zijn die deze leningen zijn aangegaan.

Als jij al zolang in Turkije woont, weet je misschien nog wel hoe het destijds met het wegennet gesteld was. Vergelijk dat eens met het wegennet van tegenwoordig. Daar kan amper een Europees wegennet tegenop. Ik kan mij nog herinneren dat ik moest overnachten ergens in het bos na een zware regenval waardoor de weg in de bergen een stuk was weggeslagen en pas de andere dag kon worden gerepareerd. Ik kan mij ook nog herinneren dat er dagelijks wel een bus of een vrachtwagen verongelukte door of een te slecht wegdek of dat men overbeladen was. Soms hingen er meer mensen buiten de bus dan dat er in zaten, idem met het vrachtwagenvervoer.
    Er gebeuren nog steeds ongelukken maar die worden dan hoofdzakelijk veroorzaakt door idioten die zich met alcohol hebben vol laten lopen waardoor anderen het slachtoffer worden.

Nee, beste antonieq, dat zwart zien van jou zit in jouw hoofd en is niet wat er werkelijk aan de hand is.
    Als ik in de auto zit zie ik telkens vernieuwingen om mij heen, zie ik de prachtige formaties van bloemenperken tegen viaducten en op scheidingen tussen de wegen. Ik zie hier vlak bij mij een prachtig park tot stand komen waar binnenkort weer heel veel mensen van kunnen genieten. Ik woon in een site waar kinderen veilig kunnen spelen, waar mensen een potje kunnen tennissen of een balletje trappen of in het restaurantje een hapje kunnen eten en een spelletje spelen en waar zelfs de liefhebber een potje bier kan drinken. Ik zie dat er langs de sahil meer een meer picknikplekken worden gerealiseerd waar mensen zomers kunnen vertoeven en waar, zoals ik in voorgaande jaren heb gezien, zelfs ’s nachts blijven slapen met het hele gezin omdat het te warm is in hun woning. Dat moet je in Nederland proberen. loller
    En er zijn nog veel veel meer activiteiten die momenteel plaatsvinden en dat allemaal voor het gerief van de burger.
    Dus ik zou zeggen, zet eens een andere bril op en kijk dan nog eens om je heen terwijl je geniet van het prachtige weer en de vele bloemen en groen om je heen en probeer het positieve te zien, daar wordt je veel vrolijker van. turk

Ihlamur
    Deelnemer

Een net stukje!

sezz1976
    Deelnemer

Nice

Eva
    Deelnemer

Hallo iedereen,

ik ga begin juni stage lopen bij het consulaat-generaal in Istanbul. Op dit moment ben ik hard op zoek naar huisvesting. Het liefst in de buurt van het consulaat (adres: Istiklal Caddesi 197 34433 Beyoglu) Heeft iemand tips? Alvast bedankt!

Groetjes, Eva

Adje
    Deelnemer

Hallo Essie,

Ik las net je tekst al ondertussen 6 jaar oud.
    Maar ik zie dat je in Istanbul woont en dat met plezier.
    We willen heel graag naar Istanbul emmigeren en verzamel zoveel mogelijk Info op dit Moment. Ik ben in Nederland opgegroeid maar van Bosnische afkomst. Ik zou heel graag in contact met je komen mocht dat mogelijk zijn.
    Ik hoor graag van je.

Groetjes Admira

8 berichten aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.