Wonen in Istanbul, hoe is dat?
Nederlanders in Turkije › Forums › Wonen in Turkije › Wonen in Istanbul, hoe is dat?
- Dit onderwerp bevat 37 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 11 maanden geleden door
Adje.
-
AuteurBerichten
-
24 oktober 2013 om 18:20 #37515
antonieq
DeelnemerIhlamur schreef:
wijken in Istanbul huisvestiging heeft gegeven terwijl er voor de gemiddelde Turk al moeilijk genoeg is om aan een betaalbaar huis te komen + Turks staatsburgersschap met de vraag om op hen te stemmen als er eerdaags verkiezingen zijn.
Klopt, van Istanbul weet ik Güngören en Bağcılar, heb getallen gehoord van 50.000 mensen. maar dan wel alleen de Suni, Aleviler niet……..Het Turkije Syriëverhaal is erg smerig. in het nadeel van Turkije (dit voor de mensen die er niet zo mee bekend zijn) Gisteren een bericht gerezen op tumhaber.com dat zoals je eerst de nataşa’s uit Rusland had die zich inlieten met Turkse mannen voor een betere toekomst bieden nu Syrische vrouwen zich aan als kuma (bijzit) omdat ze geen toekomstmogelijkheden zien en het beter is dan de prostitutie.
Maar toch, als je je zo bezighoudt met de turkse cultuur, hier graag bent, je niet meer verbaasd staat over de onmogelijkheden en de misstanden die je hier kan meemaken zou ik alleen als ik jou was voor het weer al hier naartoe komen. Er gaat verandering in komen van de week maar hier in Istanbul is het nu nog 20 graden…..
En als je een euroinkomen hebt maakt het toch niet uit dat je rakı sinds de 10 jaar van Erdoğan van 9 tl naar 51 tl gegaan is voor een 0,7 L ?(****zak) (en laat er nu niemand reageren met dat drank sowieso slecht is en verboden zou moeten worden) Misschien is jou buitenlandse valuta juist wel een positieve bijdrage aan het land…..
Dat van de Natasha’s weet ik nog dat je die in het begin van de jaren 90 aan de Zwarte Zee kust op de bitpazar(rommelmarkt) kon kopen.
Maar dit leek meer een opwelling, zo’n anderhalf jaar hoorde je het door heel Turkije heen en daarna …???Mijn vrouw komt uit Izmir(stad) en wij zouden eigenlijk al ergens in 2006 daarheen gaan maar werk wat ik zou krijgen bij een internationaal bedrijf in Manisa ging ineens niet door, een binnenlander werd (begrijpelijk) voorgetrokken voor een buitenlander.
We zijn toen verder in Nederland gegaan en daar afwachten voor een hernieuwde mogelijkheid in Turkije.
Anderhalf jaar later was er een kans bij een onderdeel van de bekende lampjes fabriek in Istanbul, maar daar werd bij verdere navraag de voorkeur gegeven aan het kleine groepje wat daar werkte en ze wilden niet teveel Nederlanders die hun op de vingers keken, managers zijn oke maar collega op werkvloer is maar eng als die Nederlander is.
Mijn vrouw kan iedere keer een redelijke baan bij de gemeente krijgen wat ze voor ons trouwen ook al gehad had,
maar doordat ik niet direct een baan kon krijgen zou het toch krap zijn in het centrum van Izmir met 1 klein salaris
omdat ze geen ambtenaar is .Ik rook (niet meer) en behalve af te toe een biertje voor de gezeligheid drink ik ook niet echt dus daar zal mijn grootste probleem niet liggen.
De laatste paar jaar keken we nog regelmatig voor werk maar situatie is toch echt lastiger geworden met deze regering.
Mijn vrouw die normaal een redelijke functie kan bekleden voor de gemeente kan dat niet meer omdat er aantal wetten zo aangepast zijn dat AKP aanhangers altijd voorrang krijgen en je moet sowieso iets tekenen dat je hen aanhangt wil je een goede functie kunnen krijgen. Uit principe tekent mijn vrouw niet en wordt t dus lastig .
Zo is meteen ook ons politiek “probleem” duidelijk16 februari 2014 om 08:47 #37669melieste71
DeelnemerIs er misschien iemand die in Bosphoruscity of Saraylari woont? Ik vroeg mij af hoe ik in contact kon komen daar met Nederlanders, Duitsers of Engelsen. Wij wonen er sinds december en een leuke buurvrouw lijkt me gezellig voor een kopje thee en gesprekje.
16 februari 2014 om 09:53 #37671sezz1976
DeelnemerHallo shockstrut,
Heb je wel eens gekeken in florya? Ook heel mooi. Wat voor werk ga je doen?
Succes met je beslissingen.Groet,
Sezayi16 februari 2014 om 09:57 #37672sezz1976
Deelnemermelieste71 schreef:
Is er misschien iemand die in Bosphoruscity of Saraylari woont? Ik vroeg mij af hoe ik in contact kon komen daar met Nederlanders, Duitsers of Engelsen. Wij wonen er sinds december en een leuke buurvrouw lijkt me gezellig voor een kopje thee en gesprekje.
Ik ben bang dat er niet veel Nederlanders zullen wonen,maar elke maand is er NLborrels waar je genoeg kan kletsen met Nederlanders en Turkse Nederlanders. Ben er zelf ook nog niet geweest maar zal het zeker snel gaan doen.
16 februari 2014 om 12:19 #37673Ihlamur
DeelnemerWaar is Bosphuruscity en Sarayları. Ik denk niet dat het bij mij in de buurt is maar ben gewoon nieuwsgierig waar het is.
Btw om iemand te ontmoeten hoef je niet in de buurt te wonen. Het is maar een luttel bedrag wat je uitgeeft aan de metrobüs en je reist tientallen kilometers ver voor maar een paar lira. Ik woon in Beylikdüzü en ga elke week wel een paar keer naar ‘de stad’ voor het 1 of ander. Zo wordt je vertrouwd met de stad en je ziet nog eens wat.
Die NL borrels ben ik nog nooit geweest, ik heb me wel aangemeld en krijg er ook elke maand bericht van maar het is er nog niet van gekomen. Is nogal kostbaar om voor een pintje helemaal naar kadıköy te reizen…. vandaar. Misschien in betere tijden of als de borrel beetje dichterbij komt.
22 februari 2014 om 09:42 #37679antonieq
. Is nogal kostbaar om voor een pintje helemaal naar kadıköy te reizen…. vandaar. Misschien in betere tijden of als de borrel beetje dichterbij komt.De borrel zelf word er ondertussen ook niet goedkoper op.
23 februari 2014 om 07:41 #37681Ihlamur
DeelnemerIdd niet ik heb gisteren een 35 cl Yeni Rakı gekocht, kostte TL 32,50 en een pond biftek TL 20,- Mijn man verdient 1400 TL pm dus is zelfs een zaterdagavondje thuis al behoorlijk buiten proporties…..
Ik heb het ergens anders ook al geschreven, in de maand januari was ik 300 lira meer aan huishoudgeld kwijt als de maand december. Loonsverhoging partner 50 lira.
Het is maar goed dat ik er nog een beetje bij verdien anders is het echt niet leuk meer…….
Aten we eerst in barre tijden veel gedroogde peulvruchten en aardappelen, door de prijsverhogingen zijn we nu weer op de ‘groene groenten’ overgegaan. 9 lira voor een kilo bruine bonen en 3 lira voor een kilo aardappelen zijn gewoon achterlijke prijzen.
Ik verwacht dat het nog veel erger zal worden de komende jaren.23 februari 2014 om 13:00 #37682daisy
DeelnemerWat wordt er nou echt op turkse bodem geproduceerd? Bijna alles in dit land komt uit het buitenland. De buitenlandse portemonnee gaat erop vooruit . Qua boodschappen is nederland goedkoper dan turkije. Nederlanders zijn in staat om zelf te produceren, kijk maar naar het aantal ‘eigen merken’.
25 februari 2014 om 15:55 #37685antonieq
Deelnemerdaisy schreef:
Wat wordt er nou echt op turkse bodem geproduceerd? Bijna alles in dit land komt uit het buitenland. De buitenlandse portemonnee gaat erop vooruit . Qua boodschappen is nederland goedkoper dan turkije. Nederlanders zijn in staat om zelf te produceren, kijk maar naar het aantal ‘eigen merken’.
Turkije produceerd eigenlijk alles wat nodig is zelf.
Sterke voorbeelden zijn de textielindustrie , hazelnoten, thee. Maar ook alle groenten en fruit komen gewoon van het Turkse land. Bursa heeft meerdere autofabrieken , in Canakkale zit de grote visverwerker Dardanel en zo kan ik nog wel even doorgaan.Probleem in Turkije is alleen dat de regeringen , en vooral de nu zittende, veel Turkse dingen aan buitenlandse firma’s hebben verkocht om er zelf veel rijker van te worden en verkregen kredieten af te betalen
Nu de huidige regering via allerlei wetten het veilig heeft gesteld dat ze tot aan oneindigheid zittende regering blijft word het roven nog erger/opzichtiger. Men hoeft niet meer bij gehandicapten of bejaarden en analfabeten en zelfs doden een stem te “regelen”.3 maart 2014 om 09:24 #37695Lykle
DeelnemerMisschien is het migratiestress, maar ik heb het inmiddels helemaal gehad met Istanbul en Turkije. Ik merk dat ik me er maar moeilijk toe kan zetten om de taal te leren, dat ik weinig behoefte heb om de cultuur in me op te nemen en dat ik me totaal niet thuisvoel in dit land na anderhalf jaar aanmodderen. Het is dat mijn vriendin zwanger is, anders was ik nu niet meer in Istanbul geweest. Ik heb gemerkt dat het leven in Nederland een stuk comfortabeler is, zowel qua werk- als qua leefomstandigheden. Niet alleen financieel is het lastig, met gierende inflatie en een hard onderuitgaande lirakoers, maar houd ook rekening met de verkeerschaos, een totaal gebrek aan groen, nauwelijks fatsoenlijke trottoirs om op te lopen, overvolle bussen en metro’s: alles is hectisch en er is weinig comfort. Als nieuweling is het ook lastig dat men hier nauwelijks Engels spreekt en dat je voor allerlei zaken door een muur van (ook Nederlandse) bureaucratie heen moet. Bovendien is de bedrijfscultuur hier ook anders: veel meer top-down, veel meer moeite om bijvoorbeeld een vrije dag op te nemen, salarissen worden niet altijd (tijdig) betaald, cultuur van overwerken…
Afgezien van dit alles zie ik Turkije ook een zeer moeilijke periode tegemoet gaan, waarin politieke spanningen een zeer negatieve invloed op de economie zullen hebben. De lira zal nog veel harder onderuit gaan, de inflatie komt zeker boven de 10% uit en de rechtsstaat wordt steeds verder afgebroken ten gunste van de corrupte machthebbers in Ankara. Momenteel zie ik voor mezelf dan ook geen enkele reden om langer dan strikt noodzakelijk in dit land te blijven en ik kijk uit naar de dag dat we kunnen vertrekken. En dan heb ik het hier nog relatief goed met een netto salaris van tegen de 5000 lira en een voor Turkse begrippen keurige werkgever…
3 maart 2014 om 21:38 #37696Roos
DeelnemerDat herken ik wel Lykle, van die drukte en chaos kan je echt gek worden! En inderdaad, het leven in Nederland heeft qua organisatie en voorzieningen zo zijn voordelen. (Turkije ook, maar dat ter zijde). Lastige situatie voor je… Hopelijk kan je een manier vinden om op een enigszins prettige manier je tijd in Istanbul door te brengen. Heb je al een idee wanneer je er weg zult gaan?
9 maart 2014 om 13:26 #37701antonieq
DeelnemerLykle schreef:
en een voor Turkse begrippen keurige werkgever…Ik hoor van Turkse familie steeds vaker dat werkgevers door aanmoediging van AKP er idiote regels op na houden en dan nog eens vooral voor vrouwen die willen werken.
Mijn nichtje van 23 die ging solliciteren bij een bank kreeg van de hoogste manager te horen toen ze het over loon kregen dat hij wel een stuk goud zou opspelden als ze ging trouwen. ( oftwel vrouwen zijn alleen goed voor huishouden en kinderproductie)
Ergens anders kreeg ze vrijwel meteen al de vraag of ze haar werk in de keuken al klaar had omdat ze tijd had om daarbuiten nog voor werk te kijken.Je ziet steeds meer dat mannen iedere kans die ze zien pakken om vrouwen te vernederen , want dit mag tenslotte omdat het in het grote boek staat
9 maart 2014 om 19:07 #37704Ihlamur
DeelnemerIk denk dat het niet goed is het zo scherp te stellen. Dit schrikt lezers op dit forum onnodig af.
Ik kom voor een project op de vreemdste plaatsen, openlucht industrieterreinen, in de ingewanden van overdekte half ondergrondse industriën en dergelijke. Het is beslist niet meer zo als in de jaren ’80 dat je je als vrouw ongemakkelijk voelt en er gekeken wordt of je van de maan komt.
Ik wordt fatsoenlijk te woord gestaan en merk in de arbeidswereld niets van een negatieve vorm van de toenemende islamisering. Natuurlijk zijn er meer dames op hogere functies met een hoofddoek maar dat is maar een kledingstuk, een uiting van je levenswijze, net als een hanekam bij een punk.
Natuurlijk kom je hier domme mensen tegen die antwoorden geven zoals bovenstaand beschreven, maarre ik heb in Nederland van een baas, na 1 dag werken ook al eens een opmerking gehad dat hij en ik gescheiden waren en het heel natuurlijk was dat als we onze verlangens met elkaar zouden delen………HUH!. Eikels heb je overal, kwestie van gelijk even africhten…..Vrouwen zijn hier zeker niet alleen goed voor huishouden en kinderproductie. Ik ben niet pro Erdoğan maar hij heeft wel in de gaten dat ook hier de vergrijzing toeslaat en daarom wil hij zo veel mogelijk kinderproductie. Over 20 a 30 jaar zijn er namelijk niet genoeg werkenden om de emekli maaşlar te betalen en hebben ze hier een vet probleem. Overal zijn er gratis opleidingen om vrouwen maar aan een beroep te helpen, in Istanbul bijvoorbeeld de Ismek. Alles kan je er bijna leren en het is gratis tot vrouwen van 45 jaar. Mannen kunnen beroep doen op babyverlof (was ook nooit) opdat vrouwen ook maar zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen. Grotere bedrijven hebben eigen baby en peuteropvang.
Hij zal ook weer winnen. Er is heel veel ten goede van turkije veranderd wat voorgaande kabinetten niet gepresteerd hebben en men neemt zijn diefstal en corruptie voor dan gewoon voor lief. Ieder andere partij zou immers hetzelfde gedaan hebben want dat zit nou eenmaal hier in de cultuur, zakken vullen en vriendjespolitiek. Soms heb je ook gewoon kruiwagens nodig en die moet je van te voren vullen. Als je hier wilt leven gaat het nu eenmaal zo. Hij doet het alleen wat in het groot……
26 maart 2014 om 21:58 #37725antonieq
Ik denk dat het niet goed is het zo scherp te stellen. Dit schrikt lezers op dit forum onnodig af.
Ik kom voor een project op de vreemdste plaatsen, openlucht industrieterreinen, in de ingewanden van overdekte half ondergrondse industriën en dergelijke. Het is beslist niet meer zo als in de jaren ’80 dat je je als vrouw ongemakkelijk voelt en er gekeken wordt of je van de maan komt.
Ik wordt fatsoenlijk te woord gestaan en merk in de arbeidswereld niets van een negatieve vorm van de toenemende islamisering. Natuurlijk zijn er meer dames op hogere functies met een hoofddoek maar dat is maar een kledingstuk, een uiting van je levenswijze, net als een hanekam bij een punk.
Natuurlijk kom je hier domme mensen tegen die antwoorden geven zoals bovenstaand beschreven, maarre ik heb in Nederland van een baas, na 1 dag werken ook al eens een opmerking gehad dat hij en ik gescheiden waren en het heel natuurlijk was dat als we onze verlangens met elkaar zouden delen………HUH!. Eikels heb je overal, kwestie van gelijk even africhten…..Vrouwen zijn hier zeker niet alleen goed voor huishouden en kinderproductie. Ik ben niet pro Erdoğan maar hij heeft wel in de gaten dat ook hier de vergrijzing toeslaat en daarom wil hij zo veel mogelijk kinderproductie. Over 20 a 30 jaar zijn er namelijk niet genoeg werkenden om de emekli maaşlar te betalen en hebben ze hier een vet probleem. Overal zijn er gratis opleidingen om vrouwen maar aan een beroep te helpen, in Istanbul bijvoorbeeld de Ismek. Alles kan je er bijna leren en het is gratis tot vrouwen van 45 jaar. Mannen kunnen beroep doen op babyverlof (was ook nooit) opdat vrouwen ook maar zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen. Grotere bedrijven hebben eigen baby en peuteropvang.
Hij zal ook weer winnen. Er is heel veel ten goede van turkije veranderd wat voorgaande kabinetten niet gepresteerd hebben en men neemt zijn diefstal en corruptie voor dan gewoon voor lief. Ieder andere partij zou immers hetzelfde gedaan hebben want dat zit nou eenmaal hier in de cultuur, zakken vullen en vriendjespolitiek. Soms heb je ook gewoon kruiwagens nodig en die moet je van te voren vullen. Als je hier wilt leven gaat het nu eenmaal zo. Hij doet het alleen wat in het groot……
Jij bent Istanbul gewend en ik Izmir is toch een wereld van verschil, een heel ander Turkije
Izmir is veel vrijer, wester dan Istanbul en dan komen de islamitische opdringen van dat AKP tuig veel harder aan.
Zijn dochter twitterd een foto van de AKP meeting in Izmir. Ze vergat alleen voor het gemak erbij te vertellen dat het een foto was van de copacabana in Rio tijdens een concert van Rod Stewart.
Erdogan heeft ondanks wat jij beweerd nog NOOIT een enkele seconde de bedoeling gehad om iets goeds voor Turkije te betekenen.
Enige wat hij in gedacht heeft en waar hij slimmer in is dan zijn voorgangers van andere partijen is dat hij de mensen niet in de gaten heeft laten krijgen hoe goed hij en zijn directe kringetje is in het grote graaien.
Hij heeft het te grote ongeletterde en ongeschoolde deel van Turkije misbruikt voor zijn doeleinde die tie ook een paar keer openlijk heeft toegegeven dat hij ernaar streeft om Turkije net zoals de Otomanen op de kaart te zetten.
Daarbij heeft ie de hulp nodig van veel mensen en wat komt er dan beter uit dan te propoganderen dat er meer Turken moeten komen, dat abortussen van zwangerschappen ook al komt het door verkrachting toch een kind op moeten leveren …..aantallen !!
Het schijnt zelf zo erg te zijn dat het ronselen van stemmen in Nederland voor de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen week door zijn aanhangers geregeld zijn in poging om alvast wat zetels in Nederland te hebben.Ik hoop dat berichten als wat ik nu schrijf naar buiten komen en dat alle nederlandse vakantiegangers ouderwets naar Spanje gaan zolang de AKP met hun terreur door blijf gaan zodat men snel ziet dat de economische nep zeepbel zeer snel uit elkaar spat.
27 maart 2014 om 17:49 #37728Ihlamur
DeelnemerIk ben het over het algemeen wel met je eens maar vind je de laatste tijd steeds meer een zwartkijker worden aangaande Turkije. Ik wil je niet beledigen maar als Nederlander in Turkije ben ik niet van mening dat de soep zo heet gegeten wordt. Okey er zijn een hoop achterlijke dingen aan de gang maar als ik Istanbul vergelijk met de jaren ’80 en ’90 en zie hoe de stad veranderd en vooruit gegaan is. Het is wel een stad van bijna 20 miljoen mensen waarvan er maar een klein percentage uit West Turkije komen en voornamelijk in hoop op een beter leven naar de grote stad trekken. Deze mensen hebben vaak weinig educatie gehad en zeker geen sociale vaardigheden aangeleerd. Dat haalt idd een mentaliteit van een stad naar beneden maar ik kan je verzekeren dat ook de mensen van 5x per dag (wat jij als achteruitgang ziet) veelal hele normale weldenkende mensen zijn.
De abortuswet heeft ook een ander zijde. Omdat veel mannen om machoredenen geen condoom om willen, de pil niet zo geadviseerd wordt en ze een spiraaltje te lang laten zitten wat weer ander problemen oplevert is curreteren in de loop der jaren een ‘normale’ en goedkope vorm van geboortebeperking geworden. Net als dat baren met de keizersnede ‘normaal’ geworden is. Mede door deze toestanden is er paal er perk gesteld aan het aborteren. Ik herinner me trouwens de toestanden in nederland ook nog wel van de ‘baas in eigen buik’ toestanden in de jaren ’70. Het is een procede wat een samenlevening doormaakt als er wetten gemaakt worden. Tot 12 weken wordt er gewoon geaborteerd hier, maar het was ook wel eens anders………Ik heb een vriendin die heeft 5 levende kinderen en er 4 weg laten halen in de jaren ’90 onder het mom van geboortebeperking. Waarom niet de pil? Te duur en ook de consulten voor de spiraal moest je betalen. Dan is weghalen goedkoper. Alle besluiten hebben altijd een keerzijde….
Dus als alle Nederlanders weer braaf naar Spanje gaan helpen ze met zijn allen de economie hier nog verder naar de barrebiezen. Turkije heeft het toerisme hard nodig.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.