Wonen in Istanbul, hoe is dat?

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije Wonen in Istanbul, hoe is dat?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Shockstrut
    Deelnemer

Goedemiddag allen,

Afgelopen week heb ik een baan aangeboden gekregen in Istanbul en nu sta ik voor de lastige opgave om een te beslissen wat te doen. Momenteel werk ik net over de grens in Duitsland en verblijf ik daar tijdens mijn werkdagen, ik rijd dus alleen voor mijn weekend terug naar huis (Amsterdam).

Ik ben afgelopen week in Istanbul geweest en helaas had ik niet heel veel tijd om de stad te leren kennen. Ik ben een avond in de oude binnenstad geweest en die beviel me wel, maar ik heb vooral de drukte tussen het Ibis hotel Esenyurt en het vliegveld gezien (hier zit ook mijn toekomstige werkgever).

Mocht ik besluiten om naar Turkije te verhuizen dan is de planning dat mijn vriendin (en hond) op korte termijn ook over komen. Nu zal ik het druk genoeg krijgen en ook regelmatig een paar dagen van huis zijn, dus voor mij is het van belang dat je je als expat je op je gemak voelt in Istanbul. Qua wonen heb ik een college in Bosphorus City opgezocht en dat zag er niet verkeerd uit. Maar naast huisvesting, hoe is het verdere leven in Istanbul? Hoor graag jullie ervaringen :)

antonieq
    Deelnemer

Heb even zitten kijken naar de locaties, maar ik zit met twee dingen.
    Je hebt een Ibis hotel aan een hoofdstraat de richting van Tekirdag uit.
    Je hebt een Ibis hotel aan de Kennedylaan met zee uitzicht richting oud-centrum.
    Beiden zijn even ver van het Ataturk vliegveld af namelijk.

Dan het Bosporus City project. Deze is zover weg van het oude centrum dat je teveel moeite moet doen om er ooit zomaar even naar toe te gaan en ook zover weg dat je eigenlijk niet meer kunt zeggen dat je in Istanbul woont.
    En als ik zo de woningen kijk en ook de directe locatie zullen de prijzen ook niet meevallen.

Leven onder de noemer Istanbul is op elke meerdere manieren mogelijk , je hebt het oude centrum waar het altijd gezellig druk is , waar je bijna 10 maanden per jaar op het terras kunt eten , waar elke vorm van horeca erg dichtbij zit , waar elke winkel dichtbij zit ,en natuurlijk de toeristische bezienswaardigheden.

Als je kijkt om meer in de buurt van het Ataturk vliegveld, in de richting van waar je werk zou komen te wonen dan is het al een stuk rustiger (saaier?) veel woon werk verkeer en s’avonds kun je bijna Hollands leven , namelijk vroeg eten, tv kijken en naar bed.

Shockstrut
    Deelnemer

Bedankt voor je snelle antwoord, ja het hotel lag inderdaad ver weg van het vliegveld. Het was echter door de werkgever geregeld dus daar viel niks aan te doen. Het gaf me in ieder geval een duidelijk beeld van het verkeer op de snelweg :)

Beetje in de buurt van het oude centrum wonen zal prettig zijn, maar belangrijkste is toch wel dichtbij het vliegveld en een rustige lokatie met wat groenvoorziening (dat lijkt aardig schaars te zijn in de stad wat ik zag). Yesilkoy was ook een gezellige buurt, maar te duur voor mij. Bosporus city viel best mee (2500 lira voor een mooi appartement).

Maar hoe is het dagelijks leven in de stad? hoe moet ik dat zien, komende uit toch wel rustig NL?

antonieq
    Deelnemer

Zoals ik al zei kan het heel verschillend zijn daar, je voorkeuren kunnen van veel belang zijn.

Dichtbij het oude centrum is het altijd druk , in een straat als de Istiklal Cadessi waar het Hollands Consulaat zit is het vele dagen zo druk als op een gemiddelde Hollandse jaarmarkt.

Voor wijken met groen moet je eigenlijk al een flink stuk vanaf het oude centrum zijn, Bahcelievler ( wat huizen met tuinen betekend ) is de wijk die tussen Ataturk vliegveld en Kucukcesme( kleine kraan) ligt . Vlakbij het Bosporus Project dus.
    Daar tref je een paar grote parken aan en ook (nog) wat bos. Prijzen van daar weet ik niet maar als je 2500 lira al mee vindt vallen moet het daar zeker goedkoper zijn.
    Ik denk zelfs wel dat je op de meeste plaatsen met 1500 al aan de hoge kant zit wat huur betreft.
    Vindt het daarom ook vreemd dat Yesilkoy duurder zou zijn, je zit veel te dicht bij de herrie van het vliegveld.

Ihlamur
    Deelnemer

Bahçelievler was vroeger leuk nu te druk en opeengepakt. Bakırköy, Yeşilköy, Ataköy zijn oudere maar nog steeds vrij luxe wijken met prijzen vanaf 1500 lira voor een moderne woning. Als je op Atatürk gaat werken kan je ook regio Beylikdüzü overwegen daar heb je nieuwe appartementen in beveiligde complexen met zwembad, sportpark en winkelcentra vanaf 1000 lira. Başakşehir is ook mooi en lux. Eigenlijk zou je eerst eens op vakantie moeten komen, een auto huren en de stad eens verkennen.

Groen moet je zoeken, heb je een auto kan je naar het belgradbos om te picknicken. de snelwegen korten veel afstanden behoorlijk af. Tja we zijn hier gewend om een uur of meer te reizen als we ergens naar toe willen………

Het is druk in Istanbul maar dat is het overal in de hele stad. metrobussen rijden over aparte banen zonder hinder van overig verkeer snel van vaste haltes 24 uur per dag af en aan. Ander openbaar vervoer is er overal en continu en met een auto kom je sowieso overal.

Shockstrut
    Deelnemer

Bedankt voor de info.

Heb nog gekeken of we een paar dagen naar istanbul konden gaan, maar helaas zit dat er niet in. We moeten het dus doen met de indrukken die ik afgelopen week en mijn vriendin vorig jaar hebben opgedaan. Vandaar dat alle ervaringen van mensen die er nu wonen erg worden gewaardeerd.

En ja, het gaat om Ataturk, even vergeten dat er nog een veld is :)

Ihlamur
    Deelnemer

Als je geen tijd hebt om te oriënteren zou je tijdelijk voor een gemeubileerde woongelegenheid kunnen kiezen. Vanaf ongeveer 80 TL per dag kan je in de buurt van Atatürk volledig gemeubileerde van alle gemakken voorzien appartementen huren. Wellicht kan er onderhandeld worden als je een termijn van 2 of 3 maanden afspreekt.

Een site die je misschien van nut kan zijn, je kan hem ook in het Engels zetten, is http://www.sahibinden.com

Ik vind (en (ver)koop) er zelf ook van alles op. Van keukenspullen, tot auto en ook ons huidige huis heb ik erop gevonden.

Een andere handige site om een huis te vinden is http://www.hurriyetemlak.com (alleen Turks). Het fijne van deze site vind ik dat je op Haritada göster (laat zien op de kaart) kan klikken. Ik geef je hier de link voor Bakırköy (alle wijken) http://www.hurriyetemlak.com/konut-kiralik/istanbul-bakirkoy-tum_semtler,atakoy_1-_kisim-apartman_dairesi/listeleme?rsc=eRNA3xMId–o6NjOxkWPUd6fVSvxs6C2DnzPRB5r-iKEVbI7oFOJ0-vqw3im2JcsAIljXQR%2ee4267i2MyotkmNB1m%2eLUk46H&new=1
    Vanaf deze link kan je nu door heel Istanbul met je muis over de kaart lopend de prijzen bekijken en heb je gelijk de wegen en afstanden voor je.

Eşyalı betekent gemeubileerd en Günlük is per dag (vaak in Euros).
    3+1 houdt in dat er 3 kamers+ 1 woonkamer in het huis aanwezig zijn.
    Fiyat is prijs. In het linker filtermenu kan je in de Fiyat blokjes je minimum en maximum prijs aangeven. klik op ARA en alleen de woningen in je aangegeven prijsklasse komen naar voren.

Dan ga je naar Haritada göster en zie je door heel Istanbul de huurwoningen in jouw prijsklasse.

antonieq
    Deelnemer

Ik heb eens naar die prijzen gekeken Ihlamur.
    Zijn er nu echt nog veel Turken die dit allemaal kunnen betalen ?
    Huren van 4000TL tot zomaar 9900TL lijken niks aparts daar.

Shockstrut
    Deelnemer

Kijk, dat is handig..thanks!

@Antonieq
    : ja dat vroeg ik mij ook al af..

Ihlamur
    Deelnemer

Jullie pakken wel gelijk de extreme prijzen eruit 😉 De door jullie genoemde huren zijn wel degelijk alleen voor de upperclass.
    Een gemiddelde huur in een gewone volkswijk ligt tussen de 800 en 1800 lira en daarboven wordt het luxe. In veel gezinnen wordt met meerderen gewerkt en de middelbare generatie is al vroeg met pensioen gegaan zodat er veel 50ers zijn die naast hun baan nog een inkomen hebben.

Voor een gewone arbeider (chauffeur, magazijnmedewerker, verkoopster) zijn die huren echter veel te hoog (loon 900-2000) en die wonen dan weer in de goedkope wijken en komen met de service van de zaak naar het werk. Bij veel lager betaalde jobs betaal je geen reiskosten, je wordt van een bepaald punt gehaald en gebracht en krijgt lunchvergoeding (ongeveer 100 tl). EEn trommeltje mee kennen ze hier niet, dat is alleen voor de schoolkindjes.

Ik heb wat familieleden en vrienden die ongeveer dit verdienen,
    controleuse in textiel 1800 tl woont alleen in huis van ouders.

telefoniste 1200, woont nog thuis.

afdelingmanager logistiek bedrijf 2400 TL woont nog thuis.

eigenaar personeelsvervoersbedrijf 20.000 tl (rekent vooral naar zichzelf toe). Zit diep in de schulden, heeft hier niet genoeg aan. Ja, die heb je ook…..

Houder mannentheehuis (kıraathane) bruto 30.000 tl pm (is gelijk illegaal gokhuis, daar vedient hij zo veel aan, wordt ook regelmatig gepakt, betaald ook veel boetes) spekt vele vrienden en familileden…..

Leraar geschiedenis 2300 tl, vrouw heeft kapperszaak, daar studeren de 2 kinderen van.

Lerares engels privéschool 3000 tl, haar man heeft eigen firma, zij rijden BMW laatste model en kinderen op priveschool voor 1000 tl per maand…, hebben geen huur, verhuren zelfs daarbij nog appartementen.

Naaimachinebediende op een textielatelier 1200 tl

Taxichauffeur 900 tl houdt hij over na betaling haltegeld, deel taxi-eigenaar en diesel, zit diep in schulden en krijgt steun familie.

Daarom rijden alle taxichauffeurs nog een extra rondje met je 😉

Kemençe leraar werkt bij de TRT, krijgt daar 200 tl voor elke schnabbel, geeft les speelt op evenementen, verkoopt instrumenten en komt zo aan de 3000 tl. Heeft hazelnootplantages in geboorteprovincie en doet wat in het bouwen van huizen.

Weduwenpensioen 780 tl, kinderen springen bij.

Het is dus heel wisselend. Veel mensen hebben hier ook koopflats en verhuren deze als extra inkomensbron. Ennne, lang leve de creditcards, het ene gat met t ander dichten, dat kunnen ze hier allemaal heel goed turk

Shockstrut
    Deelnemer

eek Een Nederlandse studie aflossen zit er met zo’n salaris niet in.. En die kosten neem je wel mee.

antonieq
    Deelnemer

@Ihlamur.

De link die je gaf kwam uit bij wat leek een gemiddelde prijs van de huizenmarkt op dit moment.
    De prijzen van 4000TL tot 9900TL kwamen veel en veel vaker voor dan een betrekkelijk normale prijs als 1000-1500TL.
    Daarom schrok ik eigenlijk een beetje.

Zelf heb ik ook plannen om ooit naar Turkije te gaan maar met deze prijzen en de politieke situatie nu is dat voorlopig zeer ver weg.

Ihlamur
    Deelnemer

De hoogste prijzen staan bovenaan en als je geen filterselectie ingeeft krijg je die te zien. Er zijn idd weinig mensen die dergelijke bedragen als huur kunnen betalen. Dan kun je beter kopen.

@Antonieq
    , Tr is geen slecht leefklimaat, ik weet niet hoe je in je levensonderhoud moet voorzien maar vanwege de prijzen en de politieke situatie lijkt me geen reden om niet naar Turkije te komen. Prijzen stijgen hier altijd heel snel maar je kan het net zo duur maken als je wilt. In de jaren ’80 was het rumoerig en toen was ik hier en heb er prettige jaren gehad (weliswaar in het Özal tijdperk), in de jaren ’90 was het voor velen slecht maar voor anderen (toerisme) booming business. Nu is het economische klimaat uiterlijk goed maar we kunnen hier nog steeds alles kopen en doen. De eisen van de mens worden ook steeds hoger en waarom eigenlijk.

antonieq
    Deelnemer

Ik kom al sinds eind jaren 60 in Turkije.
    Ik heb altijd een paar dingen als leidraad voor prijsverschillen aangehouden.
    O.a. een pakje met 20 filtersigaretten van een A-merk kostte tot zo’n 4 jaar geleden omgerekend naar Euro’s altijd
    tussen de €1,75 en €1,81. De laatste 4 jaar dus is het opgelopen tot zo´n €4.
    Voor amper €1 had te tot voor kort een flesje Efes Lowenbrau of Tuborg, is ook verveelvoudigd.
    Deze voorbeelden zijn de zogenaamde ongezonde dingen maar ook de dingen die verslavend zijn voor best veel mensen en ondanks ook geloofsdiscussie toch gekocht worden.
    Trouwens een pond tomaten , frisdrank, melk zijn ook niet echt goedkoop in Turkije.

Terugkomende op mijn aanwezigheid sinds de jaren 60 kan ik zeggen dat ik ook heel wat regeringen en politieke situaties heb meegemaakt.Ondanks dat het voor de buitenwereld allemaal “eng” leek was het over het algemeen zeer goed te doen.
    Toch merk ik duidelijk een negatief verschil met voorgaande jaren en de huidige regering, de situatie is voor veel mensen niet veel anders dan bijvoorbeeld Argentinie in de jaren 70. Het staat mij bijvoorbeeld ook niet aan dat de ene buur de andere buur zomaar aan kan geven als landverader.
    Dat het economisch goed gaat is een plaatje voor de buitenwereld. Je kunt niet eeuwig voorhouden dat je tig miljard hebt terug betaald van leningen zonder dat je ook vermeldt dat dat geld ook weer geleend is.
    Dat je voor €1 amper 3 jaar geleden nog (Y)TL 1,90 kreeg en dat is jarenlang daarvoor ook zo redelijk stabiel gewees, en nu zelfs 2,65 zegt toch ook wel iets over de economie.
    Dat mensen stapels credit-cards in hun portemenee hebben om met de ene card de schuld van de andere te betalen . zegt ook wel iets.
    Dat mensen willekeurig gebeld worden door allerlei banken dat ze zomaar paar duizend Lira kunnen komen lenen en wanneer men vraagt hoe de terug betaling is dat men da nhoort dat dat van later zorg is ….zegt ook wel iets.

Gisteravond heb ik via meerdere vrienden bewijzen in hun gekregen dat de AKP Syrische “vluchtelingen” in o.a Buca Izmir en wat wijken in Istanbul huisvestiging heeft gegeven terwijl er voor de gemiddelde Turk al moeilijk genoeg is om aan een betaalbaar huis te komen + Turks staatsburgersschap met de vraag om op hen te stemmen als er eerdaags verkiezingen zijn.

Ihlamur
    Deelnemer

wijken in Istanbul huisvestiging heeft gegeven terwijl er voor de gemiddelde Turk al moeilijk genoeg is om aan een betaalbaar huis te komen + Turks staatsburgersschap met de vraag om op hen te stemmen als er eerdaags verkiezingen zijn.

Klopt, van Istanbul weet ik Güngören en Bağcılar, heb getallen gehoord van 50.000 mensen. maar dan wel alleen de Suni, Aleviler niet……..Het Turkije Syriëverhaal is erg smerig. in het nadeel van Turkije (dit voor de mensen die er niet zo mee bekend zijn) Gisteren een bericht gerezen op tumhaber.com dat zoals je eerst de nataşa’s uit Rusland had die zich inlieten met Turkse mannen voor een betere toekomst bieden nu Syrische vrouwen zich aan als kuma (bijzit) omdat ze geen toekomstmogelijkheden zien en het beter is dan de prostitutie.

Maar toch, als je je zo bezighoudt met de turkse cultuur, hier graag bent, je niet meer verbaasd staat over de onmogelijkheden en de misstanden die je hier kan meemaken zou ik alleen als ik jou was voor het weer al hier naartoe komen. Er gaat verandering in komen van de week maar hier in Istanbul is het nu nog 20 graden…..

En als je een euroinkomen hebt maakt het toch niet uit dat je rakı sinds de 10 jaar van Erdoğan van 9 tl naar 51 tl gegaan is voor een 0,7 L ?(****zak) (en laat er nu niemand reageren met dat drank sowieso slecht is en verboden zou moeten worden) Misschien is jou buitenlandse valuta juist wel een positieve bijdrage aan het land…..

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.