Wie vast er mee tijdens de Ramadan?

Nederlanders in Turkije Forums Algemene Chat Wie vast er mee tijdens de Ramadan?

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Auteur
    sharmila
    Deelnemer

hey muratje
    het valt me heel erg mee de eerste keer. alleen gisteren ( de 1e dag) wat last gehad van hoofdpijn. maar vandaag heerlijk gewerkt en voel me super.
    ik woon/werk in nederland dus ik denk dat het voor mij wel wat makkelijker is dan voor de mensen in turkije, waar het nu zo warm is.

Gulsah
    Deelnemer

Nou dat het geen schade kan toebrengen is nog helemaal niet bewezen.
    Hersenen hebben bijv energie nodig om goed te functioneren.
    Iets wat je dmv goede voeding binnenkrijgt.
    Wanneer je dat niet tot je neemt kun je je niet of niet voldoende concentreren.
    Nu kan er tijdens de ramadan in TR wel op een lager tempo gewerkt worden, en zijn er genoeg mensen die niet buitenshuis werken, en de ramadan kunnen doen, maar is daar in NL natuurlijk geen sprake van.

Ik doe mentaal en lichamelijk zeer zwaar werk ( begeleider van mensen met een verstandelijke beperking en/of mensen met een psychiatrische aandoening), werk wat ik niet op een normale manier kan doen als ik niets eet en drink. Daarnaast zie ik door mijn werk veel mensen/ clienten die niet gezegend zijn met een gezond lichaam dus voor mij reden genoeg om mijn lichaam met extra zorg te behandelen.

ni_hao
    Deelnemer

Klopt Gulsah sommige mensen moeten nu eenmaal regelmatig eten en/of drinken. Jij eet en drinkt denk ik voldoende: je voeten zien er prima uit eek

Gee
    Deelnemer

Ik wilde het doen maar was net tijdens de ramazan ziek dus toen hield het op. Nu net aan de betere hand. Evengoed kan ik het met eten wel doen maar met drinken niet omdat ik anders direct een blaasontsteking krijg. Ik heb er wel eens discussies over gevoerd en dan kreeg ik te horen dat ik het dan helemaal maar niet moest doen omdat ik anders slecht bezig zou zijn. Half werk leveren is niet acceptabel. In my opinion vind ik er niets verkeerds aan. Het gaat om het idee en je doet wat je kan. Ik zou het gerust wel doen, maar dan wel zover mijn lichaam en mijn eigen geloof het toelaat.

Liefs Ayse
    Deelnemer

Leuk om de verhalen te lezen van de mensen die ooit de Ramadan voor het eerst wilden beleven.
    De mensen die niet aan de Ramadan mee willen doen ga ik niet in discussie. Ten slotte is de keuze aan henzelf.
    Ik doe mee aan de Ramadan. In mijn omgeving zijn er zat mensen die niet mee doen. Vind het vervelend als ze dan met mij in discussie gaan waarom ik aan het vasten ben en de gevolgen daarvan. Keuzes maak je zelf; of je wel of niet meedoet.

Wel is het zo dat veel mensen in NL denken dat het vasten een verplichting met hoge prioriteit is. Je hebt uitzonderingen wanneer je niet hoeft/mag vasten. 5 maal per dag bidden komt vóór het vasten. Als je uitzonderingen kan hebben om niet te bidden zijn er wel altijd alternatieven. 🙂

even een extra info voor de mensen die dit niet wisten.

antonieq
    Deelnemer

Liefs Ayse schreef:

Leuk om de verhalen te lezen van de mensen die ooit de Ramadan voor het eerst wilden beleven.
    De mensen die niet aan de Ramadan mee willen doen ga ik niet in discussie. Ten slotte is de keuze aan henzelf.
    Ik doe mee aan de Ramadan. In mijn omgeving zijn er zat mensen die niet mee doen. Vind het vervelend als ze dan met mij in discussie gaan waarom ik aan het vasten ben en de gevolgen daarvan. Keuzes maak je zelf; of je wel of niet meedoet.

Wel is het zo dat veel mensen in NL denken dat het vasten een verplichting met hoge prioriteit is. Je hebt uitzonderingen wanneer je niet hoeft/mag vasten. 5 maal per dag bidden komt vóór het vasten. Als je uitzonderingen kan hebben om niet te bidden zijn er wel altijd alternatieven. 🙂

even een extra info voor de mensen die dit niet wisten.

Zoals de onderstreepte zin geschreven is lijkt het alsof het meedoen een verplichting is en diegenen die om welke reden dan ook “minder” zijn.

Liefs Ayse
    Deelnemer

blijkbaar lijkt het zo, maar heb het niet zo bedoelt 😉

antonieq
    Deelnemer

Liefs Ayse schreef:

blijkbaar lijkt het zo, maar heb het niet zo bedoelt 😉

Oke duidelijk. smile

Dit is soms het nadeel van een forum, omdat je niet “live” tegen elkaar spreekt kunnen er wel eens communicatieproblemen optreden .

Liefs Ayse
    Deelnemer

jazeker. Dat is waar. Maar probeer vooral het positieve kant te zien, zo zal je ook positief denken. Als je positief denkt, kunnen er geen communicatieproblemen voor komen wink

Groeten,

Ihlamur
    Deelnemer

Oeiiiijjj, zoals vaak is de geloofsbeleving van ons mensen ook op dit forum een reden voor een snelgroeiende topic.

Laten we niet onze meningen hier neerzetten, die lopen tenslotte zeer uiteen daar we mensen uit allerlei windrichtingen zijn die om 1 of andere reden in Turkije wonen en het kan ontaarden in onplezierige discussies die het helemaal niet waard zijn om gevoerd te worden.

En om even ´on topic´te blijven wink, ik vast dit jaar niet, veuls te warrum.

Klaske
    Deelnemer

Er zijn minstens twee punten binnen de islam die ik erg kan waarderen. Binnen de islam wordt ervan uitgegaan dat Allah ieder mens mét zijn onvolkomenheden/beperkingen geschapen heeft en hen liefheeft. (Een dienst in de moskee duurt niet zo lang omdat er nou eenmaal mensen zijn die niet lang stil kunnen zitten…)De regels die gesteld worden, zijn er om de mens te helpen een beter/prettiger leven te leiden. Op het moment dat dit niet (meer) het geval is, kan men de regel naar eigen inzicht aanpassen.
    Deze manier van omgaan met het geloof heeft alles te maken met het tweede punt waar ik waardering voor heb: het geloof is iets zeer persoonlijks tussen de mens en Allah. Daar heeft niemand iets over te zeggen/oordelen. Allah wordt met ‘je’ aangesproken en er staat geen ‘bemiddelaar’ tussen de mens en Allah. Op mij komt deze relatie veel warmer over dan die binnen het (oud-testamentische) christendom waarbij de sfeer er meer een is van schuld en boetedoening en waar God ver boven de mensheid verheven is.

Gulsah
    Deelnemer

ni_hao schreef:

Klopt Gulsah sommige mensen moeten nu eenmaal regelmatig eten en/of drinken. Jij eet en drinkt denk ik voldoende: je voeten zien er prima uit http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/forum-smileys/icon_eek.gif

cool

yildiz
    Deelnemer

Ik vast niet en heb het nooit gedaan. Ook niet toen ik in Turkije woonde. Ik respecteer de gene die het wel doen.

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.