Wie vast er mee tijdens de Ramadan?

Nederlanders in Turkije Forums Algemene Chat Wie vast er mee tijdens de Ramadan?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Freija
    Sleutelbeheerder

Wie gaat er allemaal vasten tijdens de Ramadan? En hoe ervaren jullie deze maand, ook als je zelf niet mee (kunt/wilt) vast(en)?

Trudy
    Deelnemer

Ik vast niet mee. Van al degenen met wie ik dagelijks omga, vast niemand. Een enkeling doet een dappere poging, maar niet drinken in de augustusmaand in Bodrum en daarbij van ’s ochtends tot ’s avonds werken is echt niet gezond. Dat kan volgens iedereen die ik hier spreek ook niet de bedoeling zijn. Zelf ben ik katholiek en voel geen enkele behoefte om ‘mee te doen’. Ik begrijp alle beweegredenen en ondersteun iedereen die het wel doet, maar daar blijft het dan ook bij.

sharmila
    Deelnemer

ik ga dit jaar voor de eerste keer meedoen. ben heel erg benieuwd hoe ik het ga beleven

antonieq
    Deelnemer

De keren dat ik in Turkije was tijdens de vastentijd viel het me op dat veel mensen juist niet aan de ramadan meedoen en daar ook niet op aan gekeken worden.

İn Nederland ben je voor de turken maar ook andere moslims ” slecht” als je niet aan vasten doet.

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

antonieq schreef:

De keren dat ik in Turkije was tijdens de vastentijd viel het me op dat veel mensen juist niet aan de ramadan meedoen en daar ook niet op aan gekeken worden.

İn Nederland ben je voor de turken maar ook andere moslims ” slecht” als je niet aan vasten doet.

Ik denk dat dit is omdat de Turken die naar Nederland zijn gekomen zich nog steeds vasthouden aan hun ”alles” van destijds die ze vanuit Turkije gegraveerd in hun hersenen mee hebben. De Turken in Turkije zijn op de tijdbalk van het geloof misschien net iets voortgegaan. Of dit ook werkelijk een vooruitgang is vind ik weer een ander verhaal. Ik was twee jaar oud toen we naar Nederland emigreerden. Ik heb nooit de dwang gehad om te moeten vasten. Mijn familie is niet echt strenggelovig. Ik heb dan ook tot voor een aantal jaar terug nooit echt gevast. Naarmate ik ouder werd en meer besef kreeg van zowel het leven als van mijn geloof vast ik graag. Ik ga dit jaar in ieder geval voor de hele maand! Het geeft me rust en maakt me sterker. Ik zag er al maandan naar uit en zeg: Hosgeldin Ramazan. Wat de komst van deze maand met zich meebrengt en achterlaat is alleen vatbaar voor de mensen die er al eerder aan hebben gedaan. Natuurlijk is geloof iets persoonlijks en gaat ook alleen diegene aan. Ik voel dan ook helemaal niet de vraag opkomen waarom iemand niet vast. De niet vastende moslim is ziek en wordt door God vrijgesteld van het vasten.

antonieq
    Deelnemer

KOEKEPEERTJE schreef:

antonieq schreef:

Ik denk dat dit is omdat de Turken die naar Nederland zijn gekomen zich nog steeds vasthouden aan hun rituelen van destijds die ze vanuit Turkije gegraveerd in hun hersenen mee hebben. De Turken in Turkije zijn op de tijdbalk van het geloof misschien net iets voortgegaan. Of dit ook werkelijk een vooruitgang is vind ik weer een ander verhaal. Ik vast in ieder geval de hele maand. Het geeft me rust en maakt me sterker. Ik zag er al maandan naar uit en zeg: Hosgeldin Ramazan.

Jou geloof niet aan andere mensen opdringen cq mee lastig vallen is altijd een vooruitgang.

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

antonieq schreef:

KOEKEPEERTJE schreef:

antonieq schreef:

Ik denk dat dit is omdat de Turken die naar Nederland zijn gekomen zich nog steeds vasthouden aan hun rituelen van destijds die ze vanuit Turkije gegraveerd in hun hersenen mee hebben. De Turken in Turkije zijn op de tijdbalk van het geloof misschien net iets voortgegaan. Of dit ook werkelijk een vooruitgang is vind ik weer een ander verhaal. Ik vast in ieder geval de hele maand. Het geeft me rust en maakt me sterker. Ik zag er al maandan naar uit en zeg: Hosgeldin Ramazan.

Jou geloof niet aan andere mensen opdringen cq mee lastig vallen is altijd een vooruitgang.

Dan leven we achteruit op de tijdbalk want in de Koran staat letterlijk gegeven dat geloof niet opgedrongen mag worden.lolflag

Klaske
    Deelnemer

Het eerste jaar dat ik in Turkije was, heb ik voor drie dagen meegedaan met de ramadan. Ik wilde weten hoe het voelde en ik wilde vanuit die ervaring mee kunnen praten over het onderwerp. Het tweede jaar heb ik het vijf dagen gedaan en het derde jaar een week. Toen was het genoeg voor mij. Het vasten op zich vond ik nog wel meevallen (ik heb geen lichamelijk zwaar werk te verzetten) maar ik vond het wel erg vermoeiend om elke ochtend zo vroeg op te staan om eten klaar te maken en te eten. Hoewel ik het wel heel speciaal vond om vanuit mijn huis bij anderen het licht aan te zien en te weten ‘zij doen het ook’. Ik was alleen, maar het gaf me misschien juist daarom een gevoel van saamhorigheid.

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

Zojuist heb ik mezelf voorbereid voor het eerste dag vasten. Ik doe met behulp van mijn wekker even kort opstaan om te drinken. Dan is het voor mij goed te doen.
    Ik vind het speciaal dat je als Nederlander in Turkije even hebt meegedaan, Klaske. Je hebt in ieder geval ervaren wat het met je doet. Je zult bijvoorbeeld in ieder geval niet eten bij iemand die vast. Dat zie ik helaas wel vaak gebeuren. De samenhorigheid krijg je trouwens altijd denk ik. De samenhorigheid met de armen vind ik al is het minder fijn het meeste hebben.

Ik wens iedereen de kracht om net als Klaske te ervaren wat bewust vasten met je doet.

Tot in september hier op NIT allemaal. Ik neem namelijk voor de totale rust een maand afscheid van internet. Ik wil me deze maand een voelen met mijn geloof en familie en verwacht na deze maand goed uitgerust terug te zijn.
    Mails check ik wel regelmatig.

ans 62
    Deelnemer

Ik wens iedereen die vast, een gezegende Ramadan.

Victoria
    Deelnemer

Dit jaar vast ik niet mee omdat ik ons kleintje borstvoeding geef. Vorig jaar was ik zwanger, dus heb ik ook niet gevast, maar de 3 jaren ervoor wel. Twee jaren daarvan waren (op een paar dagen in Turkije na) in Nederland, het 3e jaar was in Turkije.
    Ik hoop volgend jaar wel weer mee te vasten, ik vind het ook altijd een fijne en speciale tijd, tijd voor bezinning wink

Gulsah
    Deelnemer

Ik heb nog nooit gevast en zal dat ook nooit doen.

Mijn lichaam is me heilig, en zal ik daarmee nooit spelen.
    Ik ben werkzaam in de gehandicaptenzorg en mede door mijn werk besef ik me dat mijn gezondheid me alles is.

Muratje
    Sleutelbeheerder

Ik doe ook zoals altijd ook dit jaar weer mee. De dagen worden nu wel langer en het zal vast even wennen zijn, maar volgens mij is het allemaal wel goed te doen 🙂

sharmila schreef:

ik ga dit jaar voor de eerste keer meedoen. ben heel erg benieuwd hoe ik het ga beleven

En, hoe bevalt het? Zeker lastig zo de allereerste keer? 🙂

Gulsah schreef:

Ik heb nog nooit gevast en zal dat ook nooit doen.
    Mijn lichaam is me heilig, en zal ik daarmee nooit spelen.
    Ik ben werkzaam in de gehandicaptenzorg en mede door mijn werk besef ik me dat mijn gezondheid me alles is.

Als je fysiek helemaal in orde bent en daarnaast verantwoordt eet en drinkt tussen zonsondergang en zonsopgang, dan is het naar mijn mening niet gevaarlijk voor je gezondheid. Het is maar net hoe je het zelf doet 🙂

ni_hao
    Deelnemer

muratje schreef:
    Als je fysiek helemaal in orde bent en daarnaast verantwoordt eet en drinkt tussen zonsondergang en zonsopgang, dan is het naar mijn mening niet gevaarlijk voor je gezondheid. Het is maar net hoe je het zelf doet 🙂

Smiley aan het einde of niet: ik ben het wat de quote betreft niet met je eens. Met name de mensen die zwaar werk verrichten en dan ook nog in de brandende zon (zoals in de bouw e.d.) moeten goed uitkijken en kan het wel degelijk gevaarlijk voor je gezondheid zijn (denk aan dehydratie, inanitie, e.d.). Je lichaam verzet bergen met werk, je verliest enorm veel zout en vocht. Je kunt dan een absoluut of relatief tekort aan vocht krijgen en dus zou je dan normaal gesproken veel en vooral regelmatig moeten drinken indien je bijvoorbeeld in de brandende zon moet werken.

Overigens ik heb het over gezonde mensen, want het is mij bekend dat mensen die ziek zijn (bijv. diabetici), zwangere vrouwen, kinderen, hulpverleners zoals artsen, etc, etc, niet hoeven te vasten.

Ik heb overigens nooit gevast tijdens de ramazan en zal dat – voor zover ik er nu tegen aan kijk – ook niet doen.

Muratje
    Sleutelbeheerder

Werk heb ik het niet over gehad en dat is dus ook een factor die invloed kan hebben op je gezondheid, dan hoef je dus ook niet te vasten als het dat in gevaar breng.

Net zoals het altijd een leuke discussie blijft over profvoetballers die dagelijks veel moeten trainen 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.