Wat neem jij mee uit Nederland?

Nederlanders in Turkije Forums Vakantie!!! Wat neem jij mee uit Nederland?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
  • Auteur
    paasei
    Bijdrager

@missfener Met koffiepads bedoel je de Senseo dingen? Ik heb hier in Izmir nog nooit Senseo pads gezien maar bij de Carrefour of de Kipa zijn ze misschien wel te verkrijgen. Ikzelf ben helemaal van de “normale” koffie afgestapt en ik drink alleen nog maar Turkse koffie en thee. Heb nog wel een koffiemachine die ik wel regelmatig gebruik maar dan meer om filterkoffie te maken voor mijn Turkse vrouw..:)

zad75455
    Bijdrager

Koffie komt niet uit aluminium vingerhoedjes of platte tampons.

Koffie komt uit vers gemalen bonen

Wat nemen wij mee: koffie en kaas (extra belegen Noord Hollandse van de markt)en tegenwoordig in dubbele porties, ook 1 voor onze Turkse buren.

Ihlamur
    Bijdrager

Heb in het voorjaar Capucijnder zaad mee laten nemen en die in de tuin gekweekt.
    Dat was interessant voor de buurtjes (ze zijn al op, op wat zaaigoed na) die ´Hollandse Araka´.
    Ik ze klaargemaakt op zijn Hollands met (runder)kaantjes uitjes, zuur en gebakken aardappelen en een andere keer als Nohutyemeği.
    Klaargemaakt ´op zijn Turks´ geniet de voorkeur en is ook niet zo zwaar eten met de warmte ^.^

Van de week pepernoten gebakken, die gingen er ook wel in. Ik had er 500 ongeveer, was nog geen 5 minuten, bak leeg…..Was best wel veel werk al die balletjes draaien…….

Weet uit ervaring dat oliebollen het ook goed doen…..

Klaske
    Bijdrager

Oeh, ja, oliebollen! Mijn dochter neemt over een dag of tien weer een paar pakken mix mee, heerlijk (inderdaad ook om uit te delen).
    Ik ga straks weer gevulde speculaas maken, ook dat is een enorm succes hier. De speculaaskruiden komen uit Nederland, ik heb nog twee verpakkingen liggen dus daar kan ik nog wel een jaar of wat mee vooruit!

janneinalanya
    Bijdrager

Hmmmm Klaske, gevulde speculaas!! De volgende keer dat we elkaar zien lust ik ook wel een stukje :-))

Lex
    Bijdrager

Hallo Klaske, oliebollen maak je natuurlijk met vers beslag en niet uit een pak mix. Probeer de volgende link maar eens http://www.kookjij.nl/recept-oliebollen

veel succes

Klaske
    Bijdrager

Dank voor de link, maar in ieder geval dit jaar bak ik ze nog ‘gewoon’ met een paar pakken mix (doe ik al een jaar of dertig en ik ben altijd zeer te spreken over mijn baksels). Ik heb in het verleden wel eens brood met verse gist gebakken maar ik werd altijd een beetje beroerd van de geur. Misschien dat het met droge gist anders is, dat zoek ik nog wel een keertje uit. Misschien volgend jaar!

Trudy
    Bijdrager

@Lex: dank voor de tip van de oliebollenmix!!!! Ik ben niet in de gelukkige omstandigheid als Klaske dat ik nog oliebollenmix in overvloed heb, dus ga ik het ‘verse beslag’ eens proberen!

@Klaske
    : die droge korrels gist zijn echt een uitvinding hoor!! Geen luchtjes, wel goed resultaat!! En veeeeel langer houdbaar.

Lex
    Bijdrager

Hallo mensen, wanneer ze mij vragen wat ik echt mis uit nederland dan is dat oude kaas (oud amsterdam) en basterdsuiker. Drop ben ik van af gewend, stroopwafels koop je bij de Bim, pindakaas, de echte van Calve kun je bijna overal kopen. Kaas was een tijdje te koop en werd en wordt gemaakt door een firma in de buurt van Manavgat, maar die verkopen alleen nog maar aan hotels en niet meer prive al zou je een hele kaas willen kopen. Jammer. Om pindasaus te maken heb je wat kruiden nodig. O.a. laos dat nemen we altijd mee of laten we meenemen. Sambal kun je heel gemakkelijk zelf maken zo heet en lekker als je zelf wilt.
    Langzamerhand is hier in turkije steeds meer te krijgen. Ga maar eens in de echte grote supermarkten kijken.

antonieq
    Bijdrager

De vacuumverpakte kilo verpakkingen kaas en een pak filterkoffie, filterzakjes en koffiemelk.

debekker
    Bijdrager

Veel, heel veel kaas. Meestal een kilo of 7 vacuum verpakt en dan van jong naar oud. Stuk of 8 salami worsten want dat eet mijn schoon familie zo op en voorverpakte spek voor de gebakken eieren… Koffie ook ja want dat is erg duur…

Ihlamur
    Bijdrager

Doet me denken an de nederlanders die in de jaren 70 met de auto naar Spanje op vakantie begonnen te gaan. toen werden er grapjes gemaakt dat die Hollanders hun eigen eten allemaal meenamen in de kofferbak (heeft mijn oma trouwens altijd gedaan, die ging 2x pj tenten in kharintië) Er ontbreken bij jou nog net de aardappelen 😉

Ik neemtrouwens ook altijd kaas, drop en wat japanse mix mee terug. Ik zit meestal al vol met andere rommel dus kan er niet zo veel eten meer bij. Ik neem nog elk jaar delen van mijn inboedel mee vandaar dat koffer steeds toch weer vol komt.

antonieq
    Bijdrager

Na tientallen jaren verblijven in en rond Canakkale merkte ik op dat veel artikelen een zelfde import route volg(d)en.

Het artikel kwam in Istanbul binnen, werd daar verspreidt.
    Vandaar ging het naar Canakkale en Izmir en dan pas naar de rest van Turkije.
    Dit hield dus in dat er in die drie steden bepaalde dingen te koop waren maar in groot deel van Turkije niet te vinden waren.

Tig jaar terug brachten we vanuit Nederland o.a. Nivea handcreme mee omdat dat in Turkije niet bestond of totaal onbetaalbaar was. Ergens in de jaren 90 is Nivea vastgoed geworden in de 3 steden maar het duurde nog lang voor ik het ook aan de zwarte zee kust kon kopen in Ordu bijvoorbeeld.

Wederom in de drie steden kan ik redelijk makkelijk aan filterkoffie , zakjes, poedermelk komen maar ik vraag me af of dat aan de zuidkust ook zo makkelijk gaat.

Heb ooit ook wel eens drop meegebracht voor sommigen omdat ze dit lekker vonden doordat het naar Raki ruikt cool

ni_hao
    Bijdrager

Klopt antonieq. In Izmir kun je Nederlandse kaas (maasdam) kopen, ook andere zijn verkrijgbaar. Je ziet trouwens ook Nederlandse kaas en varkensham e.d. in supermarkten liggen (o.a. de grotere Migros), maar de prijzen zijn schrikbarend hoog (vind ik). Er zijn steeds meer Nederlandse/Europese produkten te koop in bepaalde supermarkten, zo zag ik laatst Melba toast liggen bij de Migros, alleen wel bijna 7 TL voor 1 pakje. Overigens is in Izmir (Gaziemir) op de weg van het centrum naar het vliegveld aan de rechter kant een bepaalde “serbest”, dat is een belastingvrij gebied. Eigenlijk alleen bedoeld voor transit. Ik ben daar bij een firma geweest, die goederen importeert en tijdelijk opslaat omdat ze de cathering verzorgen voor hotels, schepen e.d. We zijn daar in de enorme koelcellen geweest en zagen tot nze verbazing: Nederlandse roomboter, allerlei soorten kaas, kroketten, frikandellen, pindakaas. Verder vragen gaf me het gegeven dat ze die inkochten van een firma uit (de buurt van Dordrecht) en dat ze alles konden bestellen/importeren. Ze verkochten normaal niet aan particulieren, maar als je iets wilde bestellen dan kon dat alleen de afname moest minimaal 1000 Euro zijn.

Het toeval wilde dat ik in een bepaalde belastingvrije winkel in Izmir ook Nederlandse shag zag liggen en ook nog andere produkten, toen bleek dat zij die bij die zelfde firma inkochten als ik hierboven heb beschreven.

antonieq
    Bijdrager

ni_hao schreef:

Klopt antonieq. In Izmir kun je Nederlandse kaas (maasdam) kopen, ook andere zijn verkrijgbaar. Je ziet trouwens ook Nederlandse kaas en varkensham e.d. in supermarkten liggen (o.a. de grotere Migros), maar de prijzen zijn schrikbarend hoog (vind ik). Er zijn steeds meer Nederlandse/Europese produkten te koop in bepaalde supermarkten, zo zag ik laatst Melba toast liggen bij de Migros, alleen wel bijna 7 TL voor 1 pakje. Overigens is in Izmir (Gaziemir) op de weg van het centrum naar het vliegveld aan de rechter kant een bepaalde “serbest”, dat is een belastingvrij gebied. Eigenlijk alleen bedoeld voor transit. Ik ben daar bij een firma geweest, die goederen importeert en tijdelijk opslaat omdat ze de cathering verzorgen voor hotels, schepen e.d. We zijn daar in de enorme koelcellen geweest en zagen tot nze verbazing: Nederlandse roomboter, allerlei soorten kaas, kroketten, frikandellen, pindakaas. Verder vragen gaf me het gegeven dat ze die inkochten van een firma uit (de buurt van Dordrecht) en dat ze alles konden bestellen/importeren. Ze verkochten normaal niet aan particulieren, maar als je iets wilde bestellen dan kon dat alleen de afname moest minimaal 1000 Euro zijn.

Het toeval wilde dat ik in een bepaalde belastingvrije winkel in Izmir ook Nederlandse shag zag liggen en ook nog andere produkten, toen bleek dat zij die bij die zelfde firma inkochten als ik hierboven heb beschreven.

Bijna €3 voor een pakje toastjes is wel veel ja .

Vindt het alleen een beetje twijfelachtig waarom er perse dingen als varkensham verkocht moet gaan worden.
    Gaat dit nu om de toeristen te trekken, die net zoals voor jaren terug in Spanje het geval was , alleen voor de zon kwamen maar toch perse s’avonds Frans Bauer en Koos Albers willen horen onder genot van een Heiniken met een Zware Van Nelle op de lip met een portie Bitterballen lolflag

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.