Wat neem jij mee uit Nederland?

Nederlanders in Turkije Forums Vakantie!!! Wat neem jij mee uit Nederland?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Muratje
    Sleutelbeheerder

Naast je reisdocumenten en andere belangrijke dingen, neem je natuurlijk ook dingen mee die in Turkije niet, of moeilijker te vinden zijn.

Wat ik altijd meeneem is:

– Kwarktaart van Dr. Oetker http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-includes/images/smilies/icon_biggrin.gif (voor verjaardagen enzo, doet het erg goed)
    – Hagelslag.
    – Diverse snoepdingetjes voor de kinderen.

Vorig jaar heb ik ook voor mijn vrienden van die Salmiak lolly’s meegenomen. In het begin vinden ze het superlekker, totdat ze bij het salmiak komen! Dit is echt leuk om een keer uit te delen daar http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-includes/images/smilies/icon_razz.gif

Ben benieuwd wat jullie allemaal meenemen naar Turkije (wat daar niet of moeilijk te vinden is dan)!

Victoria
    Bijdrager

Idd ook stroopwafels, kaas en drop, verder hele donkere pure chocolade, pepernoten, suikerbrood, Friese kruidkoek, oliebollenmix.
    Eigenlijk allemaal cadeautjes, behalve de drop, die is voor mezelf en daar maak ik verder toch niemand blij mee 😆

Misschien ook leuk: wat neem je mee terug uit Turkije?
    Ik krijg altijd een hele lading etenswaar mee als ik bij mn schoonmoeder ben geweest; pul biber (rode peper schilfers), köy ekmeği (brood), thee, rozijnen- en vijgenjam (potten van een kilo..), zelfgemaakte kaas (maar die laat ik meestal bij mn man staan), rozijnen, noten.

samimi
    Bijdrager

Ik neem voor mezelf helemaal niets mee uit nederland. Geniet vol overgave van al het eten in turkije zowel buiten de deur als door mijn schoonmoeder klaargemaakt.
    Maar ik kom het huis niet in als ik geen pannekoekenmeel, spek en stroop bij me heb voor mijn schoonzus!
    Daarnaast kopen wij altijd flessen wijn en sterke drank voor de vrieden.

En wat je zegt Victoria, terug is veel erger. Ik neem graag home-made jam, baklava etc etc mee van mijn schoonmoeder, maar ik weet vaak niet waar ik het kwijt moet in de koffer zoveel.
    Mijn vriend en ik reizen vaak appart en hij zegt altijd dat het niet hoeft, maar daar verstopt ze vaak allemaal lekkers in de koffer voor mij.

Burç
    Bijdrager

Ik neem helemaal niets aan food or drinks mee. Waarom zou ik? Ik vlucht niet van mijn dagelijkse bezigheden om vervolgens een broodje smeerkaas of kipfilet te rocken in Turkije… Mocht je het echt missen, dan hebben ze de meeste dingen in Turkije wel als je een grote supermarkt instapt.

P.S. Aankoop van flessen alcohol op Schiphol niet meegeteld. Turkse gin is niet te drinken en Gordon’s of Bombay Saphire is onnodig/belachelijk duur Laugh

Gee
    Bijdrager

Ik neem standaard het volgende mee terug wanneer ik uit NL kom

stroopwafels
    anijsblokjes voor warme anijsmelk
    bastognekoek
    belgische chocolade
    pindakaas
    hagelslag

Er zijn nog veel meer dingen om mee te nemen maar ik blijf niet bezig natuurlijk.
    Je kan trouwens, wanneer je bijvoorbeeld in TR woont en graag regelmatig Hollandse waar wil hebben (en niet wil wachten tot iemand het voor je mee kan nemen) ook van alles kopen bij deze winkel (Ze leveren over heel de wereld) http://www.hollandwebwinkel.nl/ (en zo zijn er wel meer overigens)

paasei
    Bijdrager

Als ik naar Nederland ga dan neem ik het volgende mee terug:

• Stroopwafels (voor mijn Turkse vrouw).
    • Shag (van Nelle halfzwaar, echt niet te vinden hier).
    • Pindakaas (ja ik ook, maar voor mijn Turkse vrienden).
    • Dubbel zoute Venco drop.
    • Een hoofd vol met mooie herinneringen.

Maar andere dingen zijn gewoon in Turkije ook te verkrijgen. Als je dus heel graag DE koffie drinkt dan kan je ook even naar Kipa of TansaƟ gaan en een pak Jacobs kopen. Neem dan wel het rode pak van Jacobs. Voor 11-12 TL (500 gr) drink je dan bijna dezelfde koffie als van DE. Wat betreft eten hoef ik niks uit Nederland te hebben. Woon nu zo'n 3.5 jaar hier en ik mis helemaal niets uit Nederland wat met eten heeft te maken. Al mis ik zo nu en dan wel een lekkere door-gebakken speklap.

lekker

Trudy
    Bijdrager

Ook wij nemen vooral veel pindakaas, appelstroop, hagelslag, meergranen pannenkoekenmix, fred&ed duopasta en kaas mee als we uit Nederland komen. Met name de kinderen zijn nog erg gehecht aan het broodbeleg, alhoewel ik me ook nog regelmatig een bammetje met pindakaas of appelstroop laat smaken. Vrienden en familie die ons komen bezoeken laten we het ook meenemen. Daarnaast nemen zij voor de kinderen ook apenhagel, krokodillen- en tijgervlokken en ander strooisel voor de boterham en cakejes mee.

Maar de koffers worden met name gevuld door kleren. De kinderkleding hier is niet helemaal onze smaak en daarbij verslijt met name onze zoon van 5, broeken per dozijn. De kleding die we meenemen, is allemaal van oudere neefjes en nichtjes. Mijn kinderen zijn er erg blij mee. Ook nemen we veel kleding mee voor Turkse vrienden. Als we weer uit Nederland terugkomen of vrienden-familie uit Nederland geweest zijn, is het altijd weer een groot verkleedfeest!! 

Ihlamur
    Bijdrager

Drop, ons rare volkje kan daar blijkbaar toch niet van buiten.

Trouwens ze verkopen wel vetertjes, wiebers enzo van Haribo bij de Öz Dilek centra!

Van Nelle Zware Shag , voor de husband, rookt ie stukken minder en goedkoper als die vieze Turkse Marlboro.

Neem nog steeds (na 6 jaar) spulletjes van laatste huis in Nederland mee!

ni_hao
    Bijdrager

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat regelmatig iemand gaat shoppen op Schiphol. Dan bel ik even de AH winkel en laat het nodige klaar zetten. Gelukkig geen gedoe dat er geen vloeibare dingen mee mogen en geen douaneperikelen. Maar zoals vermeld drop, koffiepads, filet americain, speciale slasaus, boemboes, zure haring en soms frikandellen, bamischijven en van dobbe kroketten worden dan uit Nederland meegenomen.

Muratje
    Sleutelbeheerder

ni_hao schreef:

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat regelmatig iemand gaat shoppen op Schiphol. Dan bel ik even de AH winkel en laat het nodige klaar zetten. Gelukkig geen gedoe dat er geen vloeibare dingen mee mogen en geen douaneperikelen. Maar zoals vermeld drop, koffiepads, filet americain, speciale slasaus, boemboes, zure haring en soms frikandellen, bamischijven en van dobbe kroketten worden dan uit Nederland meegenomen.

Hahaha, geef je dan ook je AH Bonuspas nog steeds elke keer mee 🙂

Erna
    Bijdrager

Wij missen vooral de HAGELSLAG.

boekee
    Bijdrager

ha, ik kan echt niet zonder senseo, Venz hagelslag, de Ruyter chocoladevlokken en Blond-Amsterdam dingen. Ook neem ik standaard nasikruiden, babi pagang en ketjab-mix, vitamine b en c tabletjes, spulletjes van de Hema, Andrelon-producten, rookworsten (’s winters) en BOEKEN mee naar Turkijelolflag
    Oftewel, onze koffers zijn nooit te tillen. En als we wat vergeten zijn, skypen we dat door en laten het opsturen of meenemen door familieworship
    Voor de rest is alles te koop in Turkije en daar vermaken we ons zeer goed mee.

Boeken mis ik het meest hier.
    Zijn er meer mensen die veel boeken in huis hebben? Misschien kunnen we ze dan een keer ruilen ofzo?

ni_hao
    Bijdrager

wat boeken aangaat, nemen we wel contact met je op

boekee
    Bijdrager

is goedcool

missfener
    Bijdrager

Zijn er in de grotere supermarkten geen koffiepads te vinden?
    Wij zijn echte koffieleuten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.