Voordelen trouwen en vragen over een visum voor 6 maanden

Nederlanders in Turkije Forums Liefde Voordelen trouwen en vragen over een visum voor 6 maanden

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    kgroen
    Bijdrager

Ik ga aan het eind van het jaar voor een lange tijd naar mijn vriend. We zijn al lang bij elkaar en 2 jaar verloofd. Op dit moment zit hij in het leger en komt in november terug. Sinds er werd geroepen dat ze het bedrag wat je moest hebben voor een jaar visum omhoog ging, heb ik even goed nagedacht. Mijn hele punt trouwen kan altijd nog wel een keer is ook veranderd. Nou is mijn vraag wat nog meer makkelijker is/wordt als je getrouwd bent? Ik weet dat het visum makkelijker is, en volgens mij hoef je dan ook geen zorgverzekering te hebben in Turkije. Weet iemand of dit klopt en wat er nog meer mogelijk is? Ik weet dat het weer is terug veranderd maar in mijn hoofd zit nu dat ik wil trouwen laugh

Ook zou ik willen weten of je met een visum voor 6 maanden mag werken en of je dan een zorgverzekering moet hebben in Turkije?

Alvast bedankt

Ihlamur
    Bijdrager

Sinds 2012 is er een verzekeringsplicht voor iedereen, ook Turken. Als je partner werk heeft kom je automatisch bij hem en wanneer je man geen werk heeft moet hij zich ‘isteği bağlı’ (op eigen verzoek) verzekeren en dan kom je ook op zijn verzekering.
    Heeft je man geen inkomen omdat hij nog geen werk heeft (stel dat ie net uit dienst is) krijg je vrijstelling van premie als je een ‘gelir testi’ (inkomenstest) laat uitvoeren door de gemeente. (ik weet alleen niet of jij dan wel een verblijfsvergunning krijgt, vroeger wel maar nu moeten Turken om voor hun partners een ikamet te kunnen krijgen een inkomensverklaring overleggen)

Als je getrouwd bent heb je geen andere rechten dan een andere verblijfsvergunninghouder. Je krijgt je ikamet gemakkelijker maar mag nog steeds niet werken. Je hoeft geen bedrag aan te tonen dat je in je onderhoud kan voorzien.

Het is trouwens nu voordeliger om een visum voor zo lang mogelijke tijd te nemen omdat je voor elke eerste maand van je ikamettermijn iets van 25 dollar betaalt en de volgende maanden 3,50 dollar. Voor elke verlenging moet je tevens ook steeds een nieuwe kaart kopen van 50 Lira…. én telkens weer de hele papierenrompslomp……..met je man naar het gouveneurskantoor ect ect…..
    Daarnaast duurt het (nu nog) een dikke 2 maanden voordat je die nieuwe kaart pas in handen hebt. Voor die wachtperiode krijg je een papier waarmee je maximaal 15 dagen het land uit mag………Dat kan lastig zijn…

kgroen
    Bijdrager

Het plan is nu om 6 weken in nov/dec te gaan, dan tot eind januari naar huis. En dan begin februari daar heen te gaan voor langere tijd. Dan wil ik een visum voor 6 maanden aanvragen. Klopt het dat je dan geen zorg verzekering hoeft te betalen maar wel een werk vergunning mag aanvragen? Als we dan namelijk in juni kunnen trouwen dan komt dat zo helemaal goed uit met mijn verblijfsvergunning voor langere tijd.

Voor iedere maand dat je je verblijfsvergunning verlengt moet je zo’n 500 euro laten zien toch?

Ihlamur
    Bijdrager

Heb je een werkgever dan die een werkvergunning voor je aan gaat vragen?
    Je krijgt geen werkvergunning als je geen werk hebt en die kan je alleen zelf aanvragen als je zelfstandig ondernemer wordt. Je hoeft zelf geen zorgverzekering te hebben als je getrouwd bent met een Turk, in alle andere gevallen wel. Lengte van verblijf maakt niet uit. Een zorgverzekering uit NL is ook goed.
    Per maand dat je wilt blijven is het een bedrag op een Turkse bankrekening van 500 dollar. Dat mag Lira’s of Dollars zijn.

kgroen
    Bijdrager

Ik heb voorlopig nog geen werkgever want het zou pas om volgend seizoen gaan. Ooit heb ik mijn visum laten verlengen voor 3 maanden en toen stond er ook echt op dat ik niet mocht werken dus vandaar dat ik wil weten of het wel mag met een visum voor 6 maanden. Ook dat ik fijn , ik dacht dat ik zoiezo daar een verzekering moest hebben. Ik wil mijn Nederlandse verzekering gewoon aanhouden vandaar. Maar als een Nederlandse verzekering ook goed is scheelt dat iig al een hoop geld. Bedankt in ieder geval

Ihlamur
    Bijdrager

Ik zou doorgaan met informeren. De regels veranderen momenteel met de maand en ze worden er niet leuker op. Ook zou ik voordat je komt al je benodigde papieren voor trouwen in NL al haalt. Je vriend kan bij de de de nikahdairesi daarvoor een lijst halen met wat je nodig hebt. Eeen gedeelte uit NL en een gedeelte zal je in TR moeten doen. Bloedtest, adresverklaring, dossierleges ect.
    Van je verzekering moet je wel een int.verklaring hebben mocht je voordat je gaat trouwen besluit een ikamet aan te vragen. Hoe dat precies heet weet ik niet.

Het lijkt me gemakkelijker dat je pas een ikamet aanvraagt als je getrouwd bent, of zie ik dat verkeerd? Trouwen is hier zo gebeurd. Een trouwfeest kan je geven wanneer jet wilt, de nikah zelf gaat hier vaak niet zo uitgebreid met familie en zo als in NL. Is meer een formaliteit maar scheelt jouw een hoop werk om je verblijfsvergunning te krijgen. Kan je ook je verzekering in NL eerder stopzetten.
    Zou je trouwen als je al een ikamet hebt moet je die na trouwen weer laten veranderen. Bijschrijven van gegevens kan niet op de kaart, voor elke wijziging moet je nieuwe kaart van 50 TL en opnieuw aanvragen en weer 2 mnd op dat ding wachten…….Hoe ze dat verrekenen met je al betaalde maanden weet ik niet……

Momenteel loopt eea niet lekker met verblijfsvergunningen. Een berg nieuwe regels die soms per maand wijzigen en ambtenaren die ook niet goed op de hoogte zijn. Ik hoop dat het beter geregeld is tegen de tijd dat je komt. Tot die tijd forums, en FB blijven volgen. Ook je vriend zou zich er alvast in kunnen verdiepen, hij zal tenslotte ook overal bij moeten zijn in het begin (zelfs als je turks kan) 😉

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.