Voor het eerst met de auto naar Turkije, Tips/positieve ervaringen?

Nederlanders in Turkije Forums Stel jezelf voor! Voor het eerst met de auto naar Turkije, Tips/positieve ervaringen?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Myra
    Bijdrager

Hallo,

Ik ben Myra. Ik ben al 18 jaar getrouwd met een Turkse man. Mijn vakantieliefde om het zo maar te zeggen. Regelmatig gaan wij naar Turkije met het vliegtuig. Nu gaat het dan voor het eerst gebeuren met de auto. Ik wordt alleen een beetje erg nerveus van alle file berichten, soepgeld en raampjes dicht adviezen. Zijn er dan geen positieve berichten? Ben ik misschien naïef als ik denk dat het toch mee moet vallen? Ja ik begrijp dat ik met mijn visum meer tijd nodig heb bij de grens met Turkije dan mijn man en zoon. Maar duurt dat echt 5 tot 12 uur wachten?

En… zijn er mensen die misschien nog goede/leuke adresjes onderweg hebben voor lunch, pauzes, etc? Wij gaan in eerste instantie naar Hongarije, daar willen we overnachten en daarna gaan we door naar Bilecik (naar familie).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes Myra

Muratje
    Sleutelbeheerder

Qua drukte ligt het er ook wel aan wanneer je gaat. Nu is het volgens mij wel druk bij de Turkse grens, maar voor en na de periode waarin alle scholen vrij krijgen en iedereen tegelijk de weg op gaat, kan het ook rustiger zijn.

Over de rest van de reis hoef je je niet veel zorgen te maken denk ik. Ik weet dat de wegen echt stukken beter zijn geworden. Waar je vroeger over bergweggetjes door steden en dorpen moest rijd je nu in een keer het hele land door over de snelweg zonder dat je iemand hoeft aan te spreken.

Je ziet vanzelf wel waar je wilt stoppen, waarschijnlijk zie je tientallen andere Nederlandse, Duitse, Engelse etc nummerborden op parkeerplaatsen en bij restaurants / hotels staan. Een aanrader is ook om je hotels (gewoon ter plaatse) te boeken via https://www.booking.com/. Dan kun je gelijk zien wat je kwijt bent en wat je kunt verwachten.

Myra
    Bijdrager

We zijn weer thuis. De heenreis is goed verlopen, maar de terugreis…. wat een drama. Vooral de grensovergang bij Edirne. 14 uur in de file gestaan. Alleen omdat de Bulgaren iedere auto checken op de bagageruimten (waarschijnlijk of er geen mensen gesmokkeld worden). En er is totaal geen informatievoorziening. Wij hadden Silayolu geinstalleerd, maar die zijn ook niet echt duidelijk of erg laat met hun reacties. Wel gratis water gehad (wat zeer welkom was, vooral bij de gezinnen met kleine kinderen). Weet iemand of er ergens een site of whatsapp-groep is, waarop je, je kunt abonneren zodat je zelf kunt controleren op file informatie e.d.?

Ik ga volgend jaar in ieder geval weer met de auto (de rit op zich is erg mooi), maar zal zeker de dagen en periode aanpassen (voor zover mogelijk met een schoolgaand kind).

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.