visum voor nederland

Nederlanders in Turkije Forums Liefde visum voor nederland

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    kgroen
    Bijdrager

Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik heb wat vragen over een visum voor mijn vriend om naar Nederland te komen. Zelf heb ik al gezocht op internet maar ik zou graag meer horen van iemand die ook een visum heeft aangevraagd. Wat moet je allemaal hebben en hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat het visum werd goed gekeurd?

MrBoon
    Bijdrager

Beste Krgroen,

De visum vraag je aan bij de Nederlandse Ambassade in Turkije. Nederland zal toetsen of hij voldoende middelen heeft om zijn verblijf hier te kunnen bekostigen, of er genoeg redenen zijn voor hem om terug te keren naar Turkije (in verband met vestigingsgevaar in nederland) (kijk naar familiebanden, studie, werk). Bovendien zal er worden gekeken of hij economische binding heeft met het land. Verdient hij daar genoeg.
    Om vooruit te lopen zou je bij de visumaanvraag goede stukken moeten inleveren. En wees duidelijk in het doel van de visumaanvraag.

kgroen
    Bijdrager

Bedankt voor je berichtje. Ik heb nu een lijst uitgedraaid met een checklist wat ik allemaal nodig heb . Hier staat ook een uitnodigingsbrief op maar ik zag net ook staan dat dat niet meer hoeft als je een logies verklaring hebt. Is deze wel of niet nodig?

Sanu
    Bijdrager

Je kunt altijd een briefje toevoegen waarop je uitlegd waarom je vriend naar Nederland wil komen en wat de relatie van de logieverstrekker is.

LET OP: behalve logieverstrekker kun je ook garant staan voor je vriend! Dit betekend dat je verantwoordelijk bent voor kosten van verblijf en de tijdige terug keer. Dit is een apart vinkje op het formulier wat je bij de gemeente laat aftekenen. Ik heb dit alle keren wel gedaan, daarbij moet je dan ook salarisstroken en kopie paspoort van de garantsteller toevoegen. Dan hoeft hij niet meer aan te tonen dat hij voldoende geld op zijn rekening heeft staan. Let wel op dat hij ook daadwerkelijke terug keert binnen de termijnen van het visum, als dit overschreden wordt kan jij voor de boete opdraaien.

Hoe lang het duurt hangt ervan af of het de eerste aanvraag is of dat hij al vaker Schengen visum heeft gehad. Als het de eerste keer is: zorg ervoor dat je ALLE papieren op orde hebt!! Dat scheelt echt tijd in het aanvraag proces. Het kan heel erg varieren. Wij hebben afgelopen winter voor de neef van mijn vriend voor het eerst visum aangevraagd en dat duurde bijna 2 maanden voor hij het kreeg. Hij werd ook nog gebeld door het Nederlandse consulaat om een paar vragen te beantwoorden. Gelukkig kreeg hij uiteindelijk een dag voor we naar Nederland gingen zijn paspoort terug! Dat was wel even spannend. Hij getuigen geweest bij onze huwelijksvoltrekking in NL:)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.