Verbouwing Gezipark gaat door

Nederlanders in Turkije Forums Opmerkelijk Nieuws Verbouwing Gezipark gaat door

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    antonieq
    Bijdrager

Je had er op kunnen wachten. embarassed

Ondanks alle protesten mag het Gezipark in Istanbul op de schop. De gemeente heeft van de rechtbank toestemming gekregen voor de omstreden bouwplannen.

Het gaat om de herbouw van een enorm kazernecomplex uit de Ottomaanse tijd op het terrein van het Gezipark. Daarbij zou ook een deel van het aangrenzende Taksimplein moeten wijken voor het gebouw.

Bouwen kan beginnen
    Begin juni besloot een lagere rechter dat de plannen even moesten wachten, maar die uitspraak is nu tenietgedaan door een administratieve rechtbank. De gemeente kan nu meteen beginnen.

Ihlamur
    Bijdrager

De uitspraak mag dan wel gedaan zijn op tv zei de burgemeester van Istanbul van de week dat ze ‘ de wil van het volk zullen uitvoeren, ook al was de uitspraak dat er gebouwd mag worden’.

Er zal uiteindelijk toch wel gebouwd gaan worden want dat zal ook de wil van het volk zijn. Die andere helft van het volk die wél op Erdoğan heeft gestemd…..

antonieq
    Bijdrager

De burgemeester van Istanbul kan makkelijk zeggen dat de wil van het volk gedaan wordt.
    Het is algemeen bekend dat hij van Erdoğan is wat bij voorbaat dus al wil zeggen dat hij met
    deze uitspraak op twee paarden kan wedden als er aankomend jaar verkiezingen zijn.

Erdoğan ” officiele” aanhang is recentelijk bijgesteld naar 41% en dat is nog verder aan het dalen.
    Hoop dat het op tijd is om ervoor te zorgen dat het park gewoon blijft wat het blijft en niet een prestige-project
    om aan de wereld te laten zien dat er maar 1 de echte baas is in Turkije.

Lykle
    Bijdrager

41% is waarschijnlijk nog altijd genoeg om een absolute meerderheid in het parlement te behalen, vanwege de absurd hoge kiesdrempel van 10%. De kans dat Gezi Park een park blijft is derhalve niet zo groot.

Lykle
    Bijdrager

41% is waarschijnlijk nog altijd genoeg om een absolute meerderheid in het parlement te behalen, vanwege de absurd hoge kiesdrempel van 10%. De kans dat Gezi Park een park blijft, is derhalve niet zo groot.

antonieq
    Bijdrager

Lykle schreef:

41% is waarschijnlijk nog altijd genoeg om een absolute meerderheid in het parlement te behalen, vanwege de absurd hoge kiesdrempel van 10%. De kans dat Gezi Park een park blijft, is derhalve niet zo groot.

Er is ondanks alle tegenstand nog nooit enige twijfel geweest dat er met Gezi Park zou gebeuren wat Erdğan en aanhang er mee willen.

Vandaag waren er weer protesten in Istanbul en andere plaatsen, een uitspraak van de door AKP verzonnen ondergrondse tegenstander Ergenekon was er.
    Veel ex-militairen zijn veroordeeld tot tientallen jaren gevangenis.

En nog durven er ( turkse) mensen hier in nederland te beweren dat het in turkije allemaal geweldig is sinds TRE aan de macht is.shutup

Lykle
    Bijdrager

Over Ergenekon ga ik verder geen uitspraken. Ik ben geneigd om het niet te geloven, maar de zaak is dermate complex dat ik mijn gevoel niet met feiten kan onderbouwen.

antonieq
    Bijdrager

Lykle schreef:

Over Ergenekon ga ik verder geen uitspraken. Ik ben geneigd om het niet te geloven, maar de zaak is dermate complex dat ik mijn gevoel niet met feiten kan onderbouwen.

Het hele Ergenekon is zo helder als maar zijn kan.
    Erdogan en zijn vriendjes hebben het excuus van de EU om geen militairen als machthebber te hebben
    aangepakt om iedereen, dus militairen, zakenlui met invloed, academici , journalisten waarvan maar enige
    kans was dat ze iets negatiefs zouden kunnen zeggen over Erdoğan op te pakken en te berechten zodat
    er maar 1 machthebber overbleef ….de AKP.
    Normaal heet dit dictatuur .
    Maar ?? Op een of andere manier heeft de US van A er een voordeel bij dat de AKP aan de macht is
    en daarom worden al deze praktijken toegestaan.

Behalve het project Ergenekon zijn er nog vele kleine projectjes van de mannen van AKP.
    Het is ook bekend dat een groot deel van de kern van de protesten in Istanbul in de gevangenissen zit,
    en daar voorlopig nog zullen zitten.

Voorstanders van de AKP roepen maar dat alles democratisch gaat en dat volgend jaar met de nieuwe verkiezingen
    de AKP doordat ze zo ” geweldig” zijn nog meer stemmen krijgen dan de vorige verkiezingen.
    Deze kans is reeel aanwezig als er gezorgd wordt dat er A een tegenpartij constant ontmanteld wordt door leden en mogelijke leden met allerlei excusen op te sluiten en B zorgen dat mensen die tegen zouden kunnen stemmen niet bij de stemlokalen kunnen komen en/of dreigen met ontslag als je niet op AKP stemt.

Ooit werd er in landen waar twijfels kunnen zijn over bijvoorbeeld stemmen controleurs gestuurd .
    Ben benieuwd of dat volgend jaar in Turkije nu ook eens gebeurd .

Ihlamur
    Bijdrager

Lykle schreef:

Sluit me bij bovenstaande aan maar wil er toch nog een kleine opmerking over kwijt, de mening van mijn partner. (ikzelf heb er niet zo’n goede kijk op)

De (ex)militairen en anderen die nu vastzitten voor mogelijke betrokkenheid bij activiteiten bij activiteiten uit de jaren 70, 80 en 90 zijn niet allemaal zo onschuldig en zitten niet vast omdat ze tegen de AKP zijn. Mijn partner heeft tijdens de coupe op 12 september 1980 gezeten vanwege zijn politieke ideëen en is goed bekend met namen en feiten uit die tijd. Hij vindt het een schande dat er juist nog zo veel van die lui vrij rondlopen of gepamperd worden in de gevangenissen (Kenan Evren). Hun orders aangaande martelingen, straffen en verdwijningen uit die tijden onder de andersdenkenden staan duidelijk op papier en ze hadden allang berecht moeten worden.

antonieq
    Bijdrager

Ihlamur schreef:

Lykle schreef:

Sluit me bij bovenstaande aan maar wil er toch nog een kleine opmerking over kwijt, de mening van mijn partner. (ikzelf heb er niet zo’n goede kijk op)

De (ex)militairen en anderen die nu vastzitten voor mogelijke betrokkenheid bij activiteiten bij activiteiten uit de jaren 70, 80 en 90 zijn niet allemaal zo onschuldig en zitten niet vast omdat ze tegen de AKP zijn. Mijn partner heeft tijdens de coupe op 12 september 1980 gezeten vanwege zijn politieke ideëen en is goed bekend met namen en feiten uit die tijd. Hij vindt het een schande dat er juist nog zo veel van die lui vrij rondlopen of gepamperd worden in de gevangenissen (Kenan Evren). Hun orders aangaande martelingen, straffen en verdwijningen uit die tijden onder de andersdenkenden staan duidelijk op papier en ze hadden allang berecht moeten worden.

Tijdens de jaren 80 heeft generaal Evren met hulp van de USA de macht gegrepen om Turkije een meer democratische richting in te laten gaan. Mensen zoals jou partner die in die tijd anti-kapitalistische ideen hadden hebben vastgezeten.
    Daar is het allemaal niet even netjes gegaan .
    Enige wat hetzelfde is als Ergenekon is dat de AKP de generaal EVren is van deze periode en de de mensen die tegen zijn Ergenekon heten.
    Dat Evren, Demirel, Ciler en noem ze maar op vrij rondlopen is ook al bewijs genoeg dat Ergenekon iets is met AKP en directe tegenstanders.

Adriana
    Bijdrager

Ben het helemaal eens met antonieq. Op dit moment is het een grote poppenkast in Turkije met de touwtjes in handen van Amerika! turk

debekker
    Bijdrager

Dat is allemaal te makkelijk. Hoor het hier zo veel dat men Amerikanen overal de schuld van geeft en dat is allemaal te makkelijk. Amerika heeft behoorlijk wat druk uitgevoerd op de Turkse regering om vooral niet te reageren zoals het deed tijdens de Gezi protesten. Ik ken inmiddels wat mensen bij de Amerikaanse ambassade en de vermoedens die ik had nadat ik de wikileaks had gelezen met de ambassade berichten vanuit Ankara waren geheel juist. Ze zijn niet blij met hem, helemaal niet zelfs….. Maar het is een “democratisch” gekozen leider…. We zitten nu, nu eenmaal niet in een republikeinse termijn, die vonden hem wel goed….

antonieq
    Bijdrager

debekker schreef:

Dat is allemaal te makkelijk. Hoor het hier zo veel dat men Amerikanen overal de schuld van geeft en dat is allemaal te makkelijk. Amerika heeft behoorlijk wat druk uitgevoerd op de Turkse regering om vooral niet te reageren zoals het deed tijdens de Gezi protesten. Ik ken inmiddels wat mensen bij de Amerikaanse ambassade en de vermoedens die ik had nadat ik de wikileaks had gelezen met de ambassade berichten vanuit Ankara waren geheel juist. Ze zijn niet blij met hem, helemaal niet zelfs….. Maar het is een “democratisch” gekozen leider…. We zitten nu, nu eenmaal niet in een republikeinse termijn, die vonden hem wel goed….

Denk je nu echt dat ook maar iemand op de amerikaanse ambassade toe zou geven waar hun land(genoten) zich allemaal mee bemoeien over de hele wereld ?
    Democratisch mag inderdaad tussen haakjes , in Egypte zat er ook eentje die democratisch gekozen zou zijn en men kan zien hoe het daar nu loopt.
    Voornaamste verschil nu is dat die van hier zich gedekt heeft door o.a het Ergenekon gebeuren waarbij dus een ieder die maar iets zou kunnen tegenstribbelen de bak in gaat en eigen poppetjes op belangrijke plaatsen neerzetten.

Hoop toch echt dat het volk in Turkije eens ontwaakt .

debekker
    Bijdrager

Je zou eens moeten weten wat ze allemaal vertellen… Maar toch, ik zou het willen omdraaien. Zonder de reactie van Obama zouden er een hele hoop meer doden zijn gevallen bij de protesten.

Turkije is een beetje ingesluimerd door de Ramadan en vervolgens Egypte, waar de leider zich ineens ontpopte als verdediger van de democratie en het recht om te demonstreren. Maar nu begint er wel weer rustig beweging in te komen. September belooft nog wat te worden…

antonieq
    Bijdrager

debekker schreef:

Je zou eens moeten weten wat ze allemaal vertellen… Maar toch, ik zou het willen omdraaien. Zonder de reactie van Obama zouden er een hele hoop meer doden zijn gevallen bij de protesten.

Turkije is een beetje ingesluimerd door de Ramadan en vervolgens Egypte, waar de leider zich ineens ontpopte als verdediger van de democratie en het recht om te demonstreren. Maar nu begint er wel weer rustig beweging in te komen. September belooft nog wat te worden…

Eigenlijk is het half oktober dat er iets gaat gebeuren.
    15 oktober is de datum waarop Erdogan uiterlijk Ocalan moet vrijgeven volgens een bepaalde belofte en moet aangeven waar het zogenaamde koerdistan moet komen.
    Er zijn nu al mensen die overkoken bij de gedachte dat een , volgens hun, kindermoordenaar vrijkomt en vele mensen de gevangenis ingegaan zijn die wel dingen voor het land hebben betekend.

Maar ja wat valt er nog te protesteren, de angst wordt er steeds beter ingebracht.
    Groot deel van de protesterenden van de eerste dag(en) van het Gezipark zitten in de gevangenis
    en de regering is nog steeds driftig op zoek naar anderen.
    Het is zelfs al zo “gek” dat er postbussen op straat hoeken zijn waar je je brieven in kan stoppen waar je buurt genoten kan verraden.
    Wetten zijn zo aangepast of worden zo “gelezen” dat gerechtelijke uitspraken altijd in het voordeel van Erdogan en zijn volgers uitpakken.
    Mooi voorbeeld is dat een vrouw een rechtzaak had aangespannen omdat huisvrouwen in haar buurt met pannen en deksels te veel herrie maakten waardoor zij door stress wel 6 kilo was afgevallen.
    Netzoals het punt waar dit onderwerp over begonnen is dat toen er gezegd is dat er een rechter een uitspraak mocht doen dat iedereen toen ook wel wist dat die verbouwing gewoon door zou gaan.

Nu hoorde ik vandaag weer zo´n vergelijkbare toestand. Dit keer in Ankara waar een deel van een park gekapt gaat worden
    omdat sultantje Erdogan er een paleisje voorzich zelf wil bouwen.

Heb vandaag weer met veel mensen kunnen praten en veel bewijzen gezien over de dingen in Turkije.
    Zelfs als daar maar 10% van waar zou zijn dan is het nog te gek voor woorden dat de buitenwereld dit allemaal goedkeurt
    en nog erger dat het turkse volk zo dom is om dit allemaal toe te laten staan.
    Of ze moeten echt denken dat het zevende jacht wat recentelijk afgeleverd is aan de erdogan-clan gemaakt is om het volk een plezierig tochtje te gunnen in plaats van dat ze zullen gaan “bloeden”voor dit geintje wat ongetwijfeld weer een paar miljoen heeft gekost op kosten van de belastingbetaler.
    Of ze moeten het echt normaal vinden dat de BIM geen electriciteit e.d hoeft te betalen zodat ze altijd de goedkoopste supermarkt kunnen zijn.
    Of ze moeten …….kan hiermee nog pagina´s vullen wink

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.