Verblijfsvergunning, wellicht goedkoper

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije Verblijfsvergunning, wellicht goedkoper

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 216)
  • Auteur
    MissyMay
    Deelnemer

Ihlamur schreef:

@MissyMay
    , ik hoop dat je je verhaal kan halen, maar ben bang van niet, je visum zit immers al in het systeem. Ze hadden je wel idd even een hint kunnen geven en de aanvraag een dag of wat op kunnen schuiven, had een stuk menselijker geweest.

Zijn vandaag langsgeweest en zogenaamd hebben ze het allemaal pas gisterenavond om 5 uur gehoord.

En daarom was mn verblijfsvergunning er al, wonderbaarlijk in 2 dagen alweer terug, terwijl hij pas op 8 april terug zou komen en ik de ervaring heb, dat het meestal op de genoemde datum nog niet binnen is…

Nee ze zullen vást niks hebben geweten, superonschuldig zijn ze smash

Lex
    Deelnemer

hallo mensen, ik heb gehoord dat er al iemand weinig voor een nieuwe ikamet heeft betaald dus het zal wel waar zijn. Maar er wordt ook verteld dat je perp persoon per jaar moet aantonen over een bedrag van 10000TL te beschikken. Weet iemand daar iets van?

lex heufke

ni_hao
    Deelnemer

A. Heufke Kantelaar schreef:

dat je perp persoon per jaar moet aantonen over een bedrag van 10000TL te beschikken. Weet iemand daar iets van?

Nee dat is niet waar. Je moet volgens de Turkse Wet aantonen dat je in je eigen levensonderhoud kunt voorzien. Indien je je ikamet voor 1 jaar verlengd moet je een verklaring (geen afschrift of scherm print out) van de bank, voorzien van stempel en handtekening vd manager, overleggen waaruit blijkt dat je minimaal 1000 Euro (ong 2000 TL) hebt. Wil je je ikamet voor 5 jaar verlengen/aanvragen dan verdubbelen de bedragen zich. Overigens heb je daarnaast 3 pasfoto's nodig een een kopie van je paspoort. Let wel op: de datum van geldigheid van je paspoort is leidend voor de duur van je ikamet.

Ik wilde een tijd geleden (januari j.l.) mijn ikamet voor een jaar verlengen maar dat werden slechts 10 maanden omdat mijn paspoort niet langer geldig was.

Gee
    Deelnemer

ni_hao schreef:

Nee dat is niet waar. Je moet volgens de Turkse Wet aantonen dat je in je eigen levensonderhoud kunt voorzien. Indien je je ikamet voor 1 jaar verlengd moet je een verklaring (geen afschrift of scherm print out) van de bank, voorzien van stempel en handtekening vd manager, overleggen waaruit blijkt dat je minimaal 1000 Euro (ong 2000 TL) hebt. Wil je je ikamet voor 5 jaar verlengen/aanvragen dan verdubbelen de bedragen zich. Overigens heb je daarnaast 3 pasfoto's nodig een een kopie van je paspoort. Let wel op: de datum van geldigheid van je paspoort is leidend voor de duur van je ikamet.

Ik wilde een tijd geleden (januari j.l.) mijn ikamet voor een jaar verlengen maar dat werden slechts 10 maanden omdat mijn paspoort niet langer geldig was.

dat je perp persoon per jaar moet aantonen over een bedrag van 10000TL te beschikken. Weet iemand daar iets van?

Dat bedrag verschilt per plaats en nationaliteit ook nog. Sommige mensen moeten zelfs tot 6000 euro per jaar kunnen tonen op hun bankrekening. (Maar dat ligt er dus echt aan waar je het aanvraagt. Iedere gemeente handhaaft weer andere bedragen!) En dit geldt overigens alleen als je niet getrouwd bent. Ben je wel getrouwd dan hoef je helemaal geen bedrag te tonen.

ni_hao
    Deelnemer

Dat het per plaats verschilt is mij niet bekend. Ik ben getrouwd en moet elke keer een bankverklaring overleggen en hetzelfde geldt voor mijn echtgenote. Als het bedrag inderdaad per plaats verschilt, wil ik graag daar een bewijs van want dan zal ik het aankaarten.

Gee
    Deelnemer

Dat ligt er misschien aan omdat jij dan met een Turkse vrouw getrouwd bent of juist niet met een Turkse vrouw getrouwd bent.. omdat Turkije de man als kostwinner ziet en normaal gesproken de vrouw hoort te onderhouden denk ik. Buitenlandse vrouwen die met een Turkse man getrouwd zijn hoeven dit niet aan te tonen en haar man ook niet. Als jij en je vrouw geen Turk zijn is het vanzelfsprekend dat jullie dit bedrag ook aan moet tonen.

Ik kan je geen bewijs op papier leveren dat bepaalde gemeentes andere bedragen hanteren maar weet dit wel 100% zeker.

ni_hao
    Deelnemer

Oke bedankt DigiGee. Samenvattend: het hangt er dus vanaf of je partner Turks is of niet en jij weet 100% zeker dat de bedragen per lokatie/gemeente verschillen. Ik zal met die gegevens e.e.a. eens op het juiste niveau aanhangig maken.

MissyMay
    Deelnemer

– Als je inderdaad beide niet Turks bent, moet je beide het bedrag aantonen.

– Een Nederlandse vrouw met een Turkse man hoeft niks aan te tonen.

– Een Turkse vrouw met een Nederlandse man heb ik vandaag voor het eerst gehoord dat hierbij wel wordt verwacht het bedrag aan te tonen.

De aan te tonen bedragen verschillen inderdaad behoorlijk!

Ik weet niet of hier bepaalde regels aan verbonden zijn, maar bij de ene is het inderdaad €6000,- voor een jaar en bij de ander maar 500 dollar. Dit moet je dus gewoon duidelijk navragen bij de yabanci polis in jouw woonplaats.

ni_hao
    Deelnemer

Ik heb al een email verstuurd en gevraagd om informatie en actie. Afwachten dus. In die email heb ik mijn standpunt weergegeven en volgens mij is er sprake van discriminatie.

Ihlamur
    Deelnemer

Mijn persoonlijke ervaring in Manavgat aangaande het bankbedrag aantonen is dat ik voordat ik trouwde, 5 jaar lang heb volstaan met een uitdraai van internet, gedateerd op de aanvraag/verlengings datum van het visum.

Er is mij nooit een officiele versie van bankgegevens gevraagd.

Ook dat verschilt blijkbaar per district.

MissyMay
    Deelnemer

Ja, je kunt ook een wisselbonnetje inleveren, of inderdaad een kopie van een bankafschrift…

Lex
    Deelnemer

hallo mensen, ik heb dit forum net ontdekt en heb enkele vragen. wij gaan al jarenlang naar antalya naar de yanabanci polisi. nu hoor ik dat er in manavgat ook een mogelijkheid is. dat is dichter bij voor mij. kunnen mijn vrouw en ik daar ook heen? wie weet dat?

hier is geschreven dat je na 5 jaar in turkije wonen een citizenship aan kunt vragen en dan hoef je geen ikamet meer aan te vragen. klopt dat? en hoe bewijs je dat je al vijf jaar in turkije woont?

lex heufke

Gee
    Deelnemer

hallo mensen, ik heb dit forum net ontdekt en heb enkele vragen. wij gaan al jarenlang naar antalya naar de yanabanci polisi. nu hoor ik dat er in manavgat ook een mogelijkheid is. dat is dichter bij voor mij. kunnen mijn vrouw en ik daar ook heen? wie weet dat?

hier is geschreven dat je na 5 jaar in turkije wonen een citizenship aan kunt vragen en dan hoef je geen ikamet meer aan te vragen. klopt dat? en hoe bewijs je dat je al vijf jaar in turkije woont?

lex heufke

Dat klopt! Voor een verblijfsvisum hoef je niet helemaal naar Antalya hoor! Maar hoe je er precies komt kan Missymay je misschien beter uitleggen omdat zij in Manavgat woont.

En het klopt ook dat je na 5 jaar in TR gewoond te hebben een Turks paspoort kan krijgen maar indien je niet met een Turk getrouwd bent zul je in dat geval je Nederlandse nationaliteit verliezen en dat is niet handig natuurlijk. Dan kom je NL niet meer in zonder een geldig visum! 

Je bewijst het door 5 jaar aan verblijfsvisum te kunnen tonen bijvoorbeeld. (Of een uidraai van de gemeentelijke basisadministratie waar je het laatst gewoond hebt. Daar staat op wanneer je uitgeschreven bent en waar je toen naar toe bent gegaan)

ni_hao
    Deelnemer

MissyMay schreef:

Ja, je kunt ook een wisselbonnetje inleveren, of inderdaad een kopie van een bankafschrift…

Nee dat is zeker niet overal zo, zoals DigiGee al terecht opmerkte, verschilt dit dus ook per kantoor van de vreemdelingenpolitie. In Izmir kan het 100% zeker niet zo !

MissyMay
    Deelnemer

@A Heufke ben je bekend in Manavgat? Ken je de grote Sali Pazar naast de Depo? Of de woensdagmarkt?

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 216)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.