Verblijfsvergunning, wellicht goedkoper

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije Verblijfsvergunning, wellicht goedkoper

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 216)
  • Auteur
    MissyMay
    Deelnemer

@Vlinder dat klopt! Je kunt het vanuit Nederland al regelen, alleen moet je dan denken aan een bedrag van zeker €800,- voor een jaar. Wanneer je je verblijfsvergunning in Turkije bij de Yabanci Polis haalt, ben je €460,- voor een jaar kwijt, en nog €70,- voor het blauwe boekje.

vlinder62
    Deelnemer

Dankjewel Missy May! Ik denk dat de keuze dan wel snel gemaakt is. Klopt het dat het ter plaatse ongeveer drie weken duurt voordat je het in je bezit hebt? Ik heb namelijk een dringend een auto of scooter nodig daar en die kan ik volgens mij alleen maar kopen met een verblijfsvergunning in mijn bezit. Toch?

MissyMay
    Deelnemer

Het klopt dat het tot 3 weken kan duren voor je je verblijfsvergunning hebt. In principe kun je natuurlijk eerst nog 3 maanden op je toeristenvisum verblijven, dat scheelt je namelijk toch weer 3 maanden uitstel aan veel geld betalen ;).

Ik weet helaas niet of je een auto of scooter alleen kan kopen wanneer je een verblijfsvergunning hebt…Nog geen ervaring mee gehad.

vlinder62
    Deelnemer

@ Missy May

Ik krijg begin april een visum voor drie maanden, dus dan kan ik begin juni als ik weer ga mijn verblijfsvergunning aanvragen. Ik blijf dan namelijk naar alle waarschijnlijkheid  tot de winter in Bodrum. Als ik die vergunning dan eind juni heb, kan ik gelijk naar de winkel voor een scooter smile. Want volgens mij heb ik die vergunning écht daarvoor nodig als ik er één wil kopen. Dat heb ik ergens in dit forum gelezen. Murat heeft dat volgens mij geschreven. Jij in ieder geval nogmaals bedankt voor je snelle reactie.

MissyMay
    Deelnemer

Graag gedaan en succes ermee!!

Gee
    Deelnemer

Wat ik van een vriendin weet is voor een auto het volgende: Toen zij haar auto kocht mocht die niet direct op haar naam staan. Daarvoor moet je eerst 6 maanden onafgebroken in Turkije wonen dus kwam het eerst op de naam van haar vriend te staan, en daarna kan je de auto wel op je naam overschrijven. Zij heeft dat toen na 6 maanden uitgekocht ofzo. Als je wil kan ik het nog wel even precies voor je navragen?

vlinder62
    Deelnemer

Dankjewel Gee! Als je het voor mij na wil gaan heel graag. Misschien wil je dan ook aan haar vragen of het dan 'officieel' geen probleem was dat zij dan in de auto reed. Want de auto stond niet op haar naam. Ik vraag me dan ook af hoe het zit met de verzekering enzo. Trafik sigorta of Full casco. Dat laatste is best wel duur geloof ik. Ik hoor het wel. Nogmaals bedankt. groetjes

ni_hao
    Deelnemer

@vlinder62: als je een ikamet hebt is het geen probleem om een auto op naam te kopen. Zelfs is het zo dat als je als buitenlander nog een buitenlands adres hebt, voor ons dus een nederlands, dat je dan een nieuwe auto zonder KDV en ÖTV (belastingvrij) dus kunt kopen. Helaas is niet elke garage van die regeling op de hoogte en moet je in voorkomend geval hen e.e.a. na laten vragen. Zoek ook uit als je dat al ilt doen wat de consequenties zijn, het kan zijn dat als je TR verlaat, al is het voor een vakantie, dat je dan de auto bij het vliegveld bij de douane moet stallen (soort depot).

Verzekering is verplicht (Trafik Sigota) en kost rond de 200 TL per jaar. ZIe dat als een soort WA verzekering. Bedenk wel dat de maximale schade die gedekt is 20.000 TL is. Veroozaak je ongeluk en de materiële schade is hoger dan 20.000 TL moet je de rest uit eigen zak betalen. Onder voorwaarden kun je je auto ook all risk verzekeren (Kasko), ook dan is het van belang te informeren wat het max. verzekering bedrag is. Vaak is dat ook 20.000 TL waardoor de totale verzekerde waarde dis 40.000 TK is (incll de Trafik Sigorta). Uiteraard kun je die 20.000 TL Kasko verhogen maar dan gaat je premie omhoog. Om een idee te geven: ik heb net (maand geleden) een nieuwe Chevrolet Cruze LS Sport gekocht, met belasting. Het kostte mij 40.000 TL (incl extra's) en betaal voor Trafik Sigorta 190 TL en voor 40.000 TL Kasko betaal ik 950 TL per jaar. Na een jaar heb ik 30% no claim opgebouwd (mits schadevrij). Er zijn verschillende verzekeringsmaatschappijen zoals AXA, Anadolu etc etc. Niet bij elke verzekeringsmaatschappij kun je een Kasko verzekering voor elke auto afsluiten. Bij sommige verzekeringsmaatschappijen mag de auto niet ouder zijn dan 5 of 10 jaar of zo.

Echter ik heb wel moeten l*llen als een brugman met de General Müdür van het Trafik Offis om geen aantekening op mijn kenteken te krijgen. Als buitenlander zetten ze er nl. bijna standaard in dat alleen de partner en de kinderen in de auto mogen rijden. Rijdt er dan een ander in, dan ben je dus niet verzekerd en in overtreding. Overigens mag je 6 maanden na grenspassage met een Nederlands rijdbewijs rijden daarna moet jeen Turks rijbewijs hebben. Het schijnt ook zo te zijn dat je je NL's rijbewijs kunt laten vertalen in het Turks en laten bekrachtigen door een notaris

vlinder62
    Deelnemer

@ Ni_hao

Hartelijk dank voor je uitgebreide toelichting. Ik ben er absoluut wijzer van geworden.

Nu nog één vraag. Een Turkse vriend van mij heeft een auto die kasko verzekerd is. Als ik in die auto rijd en er mocht iets gebeuren, dekt de verzekering dat dan? Iemand vertelde mij namelijk dat 'buitenlanders dan niet verzekerd zijn…”.

Bestaat er ook nog iets als 50% kasko verzekering? Er zijn zoveel mensen die 'iets' roepen, dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie en ik wil geen enkel risico lopen op problen 'in case of'.

Ik vraag dit omdat ik van iemand een auto zou kunnen lenen, totdat ik zelf een auto heb.

Dank!

ni_hao
    Deelnemer

Of je verzekert bent in de auto van je vriend kan alleen de betref. verzekering voor 100% je vertellen.
    Omdat je vriend Turks is neem ik aan dat in het betr. kenteken geen clausule v.w.b. het besturen van de auto is opgenomen. Buitenlanders weten vaak niet beter en als die een kenteken op naam zetten staat er vaak ik dat alleen de partner en/of de kinderen er in mogen rijden; een beperking dus. Echter dit is dan het wettelijke gedeelte en zegt nog niets over een dekking van de verzekering. Dus ff bij de verzekering navragen en op schrift laten stellen.

50% kasko ken ik niet dat wil echter niks zeggen. Je kunt de verzekering toch vragen de auto kasko te verzekeren tot een bepaalde waarde. Nee heb je, ja kun je krijgen… 😉

Overigens heb ik net mijn NL rijbewijs officieel laten vertalen en bekrachtigen door een notaris nadat ik e.e.a. bij de vreemdelingen politie (emniyet müdürlügü) had nagevraagd. Kosten in totaal ongeveer 100 TL.

Misey
    Deelnemer

Hoi allemaal,

Ik ben een Nederlandse Turkse die in Istanbul woont en ik heb via mijn NL rijbewijs mijn Turks rijbewijs gehaald. Ik heb het gisteren in ontvangst mogen nemen. Totale kosten??? Volgens mij een kleine 450 turkse lira voor alle documenten.

Volgens mij is het alleen laten vertalen en bekrachtigen van je buitenlands rijbewijs door een notaris niet voldoende om geen boete te krijgen wegens rijden zonder Turks rijbewijs als je wordt aangehouden. Je MOET na 6 maanden een Turks rijbewijs hebben of niet rijden (althans zo heb ik het begrepen op de website van Trafik müdürlügü).

Groetjess

ni_hao
    Deelnemer

We dwalen weliswaar van het topic af, maar volgens de politie is een officiële vertaling voldoende. Ook de verzekeringsmaatschappij heeft dit bevestigd. Daarnaast heeft mijn vrouw toen wij hier kwamen wonen in 2005 na 6 maanden officieel, namens de Turkse overheid, een officiële vertaling gekregen en die is nog steeds geldig (omdat haar rijbewijs nog niet is verlopen).

vlinder62
    Deelnemer

Ni_hao; Dankjewel voor uitgebreide toelichting. Vertaling rijbewijs ga ik zeker doen.

MissyMay
    Deelnemer

Vandaag op een aantal plekken gelezen dat de verblijfsvergunning per 1 april zal zakken.

De yabanci polis in Manavgat wist dit echter niet te bevestigen, het consulaat in Ankara weet ook van niks.

Wait and see dus, zoals altijd in Turkije turk

Gee
    Deelnemer

MissyMay schreef:

Vandaag op een aantal plekken gelezen dat de verblijfsvergunning per 1 april zal zakken.

De yabanci polis in Manavgat wist dit echter niet te bevestigen, het consulaat in Ankara weet ook van niks.

Wait and see dus, zoals altijd in Turkije turk

Ik hoop het zo!

Misschien is het wel een heel fout grapje 😉

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 216)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.