Verblijfsvergunning, wellicht goedkoper

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije Verblijfsvergunning, wellicht goedkoper

6 berichten aan het bekijken - 211 tot 216 (van in totaal 216)
  • Auteur
    zad75455
    Deelnemer

Hou er wel rekening mee dat de AOW opbouw in NL stopt vanaf het moment dat je je daar vestigt.
    Voor ieder jaar dat je daar bent krijg je straks ongeveer 2% minder AOW, dat geldt voor een ieder die nu nog geen 65 is.

Je kan dat bij de SVB wel bijverzekeren, maar dat is een vrij dure grap, zeker gezien het gemiddelde inkomen in TR

Dee
    Deelnemer

Hoi allemaal,

Ook ik heb een WAO-uitkering vanuit NL en ik ben voornemens een Ikamet aan te vragen in Kas (of in de buurt van…)
    Als ik het goed begrijp hoef ik met een WAO geen duizenden euro’s op een Turkse bankrekening te zetten om aan te tonen dat ik voor mezelf kan zorgen? En moet ik evengoed een Turkse bankrekening openen en dit geld maandelijks overboeken?

Tevens krijg ik mijn UWV berichten via internet (mijn UWV), is het voldoende om hier mijn laatste betalingsstrook/beschikking uit te printen en deze te laten vertalen door een notaris? Of moet ik ze “allemaal” uitprinten om aan te tonen dat ik echt een WAO uitkering heb? En klopt het dat je naar het consulaat moet voor een stempel op de vertaling, zodat deze is goedgekeurd? Of gebeurt dit bij de notaris als je het laat vertalen?

Wat een vragen allemaal hé ,haha! Maar ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen hiermee. Die 6000 USD heb ik niet bepaald liggen om te storten op een rekening. En dat verhaal van de dövis gaat dus niet altijd op. Heb ik dat goed begrepen??

Alvast bedankt!!

Dee cool

denizcim
    Deelnemer

@Dee

Als je een inkomen hebt van minimaal 500 dollar per maand, hoef je geen geld op de bank in Turkije te hebben. Je uitkering hoeft ook niet overgemaakt/overgeboekt te worden naar een Turkse bank.

Vraag aan het UWV om een brief/beschikking waarin staat dat je een uitkering ontvangt van X euro pm en indien mogelijk voor hoe lang je deze (in ieder geval) nog ontvangt. Zorg dat er een handtekening en stempel van het UWV op staat, zodat het er officieel uit ziet en niet als een kopie ofzo. Laat deze vertalen door een beedigd (!) vertaler. Deze kan er ook voor zorgen dat een notaris er een handtekening en stempel opzet om deze notarieel te bekrachtigen. Niet elke notaris in Turkije zal een beedigd vertaler Nederlands-Turks kennen. Dus mss tevoren informeren of toch in NL laten vertalen (wel duurder). Stempel van consulaat is niet nodig voor vertalingen.

Je kunt ook het UWV bellen en vragen of ze de brief/beschikking in het NL en het Turks kunnen opstellen. Ik sluit niet uit dat dat kan en dat zou je de kosten en het gedoe van een vertaling besparen.

Verder zou ik voor de zekerheid nog bankafschriften printen en meenemen als je je verblijfsvergunning gaat aanvragen.

Let je er ook op dat je paspoort nog lang genoeg geldig is? Want je verblijfsvergunning kan nooit langer geldig zijn dan je paspoort nog geldig is. En als je eenmaal in Turkije woont, moet je er voor naar Ankara! (of Istanbul, maar dat weet ik niet zeker). Als je paspoort over bv 1,5 jaar afloopt, zou ik overwegen om vlak voor vertrek nog in NL een nieuwe te halen.

Tot slot: sinds kort is er een afdeling van de Vreemdelingenpolitie in Kas. Daarvoor moest je voor een verblijfsvergunning naar Kemer (vlakbij Antalya), maar nu kan dat dus in Kas.

Ihlamur
    Deelnemer

Paspoort verlengen kan alleen in Istanbul of Ankara ivm het vingerafdruksysteem. Het document kan later wel toegestuurd worden.

Documenten vertaald door een beëdigd vertaler hoeven volgens de wet niet nog eens door een notaris bekrachtigd te worden. De vertaling van een beëdigd vertaler is rechtsgeldig.

Vertaalkantoren hebben geen probleem met Nederlandse documenten laten vertalen. Velen kunnen het idd niet zelf maar sturen ze op naar Istanbul of Ankara. Per bladzijde betaal je ongeveer 80 tot 100 TL.

Dee
    Deelnemer

Hey, hartelijk bedankt voor jullie reactie!!
    Op dit moment ben ik al in Turkije, dus sommige dingen zullen niet meer lukken helaas. Zoals een stempel en handtekening van het UWV. Maar ik kan zeker wat met deze informatie.
    Ik vraag me alleen af of mijn laatste beschikking WAO (van januari) voldoende kan zijn om te laten vertalen. Waarschijnlijk krijg ik deze maand weer een nieuwe ivm jaarlijkse aanpassingen loon en/of uitkeringen vanaf juli. Zal beter zijn denk ik om deze ook mee te nemen toch? En bankafschriften, deze kan ik ook alleen uitprinten. De papieren krijg ik al jaren niet meer. Zal dit geaccepteerd worden denken jullie?

Nogmaals, vriendelijk bedankt voor jullie hulp! Ben echt blij met deze site cheer

lianne88
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Ik wil aankomende september stage gaan lopen (onbetaald) in Turkije, en heb een aantal dringende vragen. Ik wil namelijk langer dan drie maanden in Turkije blijven, en heb eigenlijk niet genoeg tijd om een stagevisum in NL aan te vragen, aangezien ik tot Juli niet in NL ben, en vanaf begin Augustus al naar Turkije wil.

Mijn vraag is of een van jullie weet of het mogelijk is om met een toeristenvisum (waarmee je 90 dagen in 180 dagen mag blijven) Turkije binnen te gaan, en wanneer ik in Turkije ben een verblijfsvergunning aan te vragen. Ik heb de eisen gelezen qua financiën en bankrekening, en zal hier makkelijk aan kunnen voldoen. Ook ga ik een kamer huren, en heb zelfs een Turkse partner (maar we zijn niet getrouwd), en ga ik dus een onbetaalde stage doen. Zijn deze redenen om in Turkije te blijven van genoeg basis voor een verblijfsvergunning? En is het wel mogelijk deze aan te vragen als je op een toeristenvisum in Turkije bent? Of bestaat er misschien een makkelijkere, snellere manier om een stagevisum te verkrijgen?

Alvast bedankt voor elk antwoord!

Groetjes,

Lianne

6 berichten aan het bekijken - 211 tot 216 (van in totaal 216)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.