Verblijfsvergunning, wellicht goedkoper
Nederlanders in Turkije › Forums › Wonen in Turkije › Verblijfsvergunning, wellicht goedkoper
- Dit onderwerp bevat 215 reacties, 35 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 10 maanden geleden door
lianne88.
-
AuteurBerichten
-
28 februari 2012 om 20:46 #35966
Trudy
Deelnemereen bedrag van 4500 Euro voor een jaar visum (komt neer op 500 USdollar)is normaal. Dat is de helft van wat de politie heeft gezegd. En dat is ook meer in de richting van wat men hier in Turkije verdient. 500 US dollar is ong. 850 TL.
Maar het kan zijn dat de politie van Bodrum een hoger tarief hanteert. Tenslotte is Bodrum ook veel duurder dan de rest van Turkije. Niet alleen voor de toerist maar ook voor de inwoners van het schiereiland. Huur, water, elektriciteit, gas, de boodschappen in de supermarkt en op de markt, kleding, etc. alles is hier echt duurder dan elders.
Overigens is 1000 dollar dan wel weer overdreven. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat ze 700 of 750 USdollar zouden kunnen hanteren. Maar hier op het forum worden ook tips gegeven hoe je hier creatief mee om kunt gaan. Met rekeningafschriften en/of wisselkantoor bonnetjes.
28 februari 2012 om 21:38 #35967cor100
DeelnemerBij geldwissel kantoren kun je een bon kopen dat je 6000,- euro hebt omgewisseld voor Turkse lira’s Je krijgt een officiele bon met naam, datum en je paspoortnummer van het wisselkantoor. Deze bon voldoet voor de inkomens eis voor de aanvraag van een verblijfsvergunning. Ik zag vandaag in Antalya op de ramen van 2 wisselkantoren reklame voor deze bonnen in het Engels en Russisch. Ze vragen hier tussen de 50 en 100 lira voor. Ieder wisselkantoor weet wat je bedoeld als je om een wisselbon voor je verblijfsvergunning vraagt.
Dat is tegenwoordig een gemakkelijke bron van inkomsten voor deze wisselkantoren.28 februari 2012 om 21:43 #35968cor100
Deelnemerhttp://en.antalya.pol.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=31&Itemid=39&lang=en
hier vind je de officiele regelgeving
28 februari 2012 om 21:48 #35969cor100
Deelnemerforeign currency exchange certificate showing an amount to the value of 500 USD per month of required permit length.
Officieel op de site van de vreemdelingenpolitie, dus een verblijfsvergunning aanvragen is dus in de praktijk zeer makkelijk.
Dat is het leven in Turkije het omzeilen van de regels om het voor iedereen wat makkelijker te maken.
31 mei 2012 om 08:21 #36201TheCouple
DeelnemerHallo Allemaal,
Wat een gedoe zeg om in Kocaeli een Ikamet aan te vragen en te krijgen, ik had alle papieren in orde (bankrekening geopend er voldoende geld op gestort) en en toch heb ik geen verblijgsvergunning voor 1-3 jaar gekregen maar een verlenning van mijn toeristenvisum van 4 maanden.
Hier baal ik echt ontzettend van.Ik wil nu proberen om ons huurhuis op mijn naam te zetten, dan schijnt het makkelijker te zijn om een verblijfsvergunning te krijgen. Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal aan papieren etc. nodig heb om het huurcontract op mijn naam te krijgen?
En weet iemand dat als ik over 4 maanden weer een aanvraag doe voor een verblijfsvergunning deze dan misschien wel geaccepteerd wordt?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, want ik zit momenteel een beetje vast!
Alvast bedankt!
3 september 2012 om 17:11 #36498inistanbul
DeelnemerHallo allemaal,
Ik heb met veel interesse en soms verbazing alle berichten mogen lezen. Mijn probleem ligt net iets anders en ik vroeg me af of iemand hier misschien een oplossing voor heeft.
Ik heb een nieuwe baan gevonden in Istanbul om samen met mijn aanstaande in Istanbul te wonen en leven. Hij is Turks en Nederlands en heeft hier en in Nederland een eigen bedrijf. Nu zijn we vandaag naar Istanbul Yabancilar Sube mudurlugu geweest en daar werd ons verteld dat we online een afspraak moeten inplannen. Net gecheckt en eerst volgende optie is 22 januari 2013! Nu wil ik zsm aan de slag met mijn nieuwe job maar ik hiervoor eerst een verblijfsvergunning hebben volgens mij aangezien ik Nederlandse ben. Daarna kunnen we een werkvergunning aanvragen. Dit klopt toch?
Moet ik nu echt wachten tot half januari? Of zijn er andere alternatieven?
Alvast superbedankt voor de moeite
3 september 2012 om 17:30 #36499amira
Deelnemer22 januari lijkt me toch heel erg lang. Wat je kan doen is die afspraak nu nemen en ondertussen blijven kijken elke dag om te zien of er eerder iets vrij komt bij mij was de wachttijd overigens ook 4 maanden dit komt vooral omdat de nieuwe yabanci niet bij het lokale kantoor kunnen gaan maar allemaal naar fatih moeten. Vaak komen er plaatsen vrij dus regelmatig opnieuw checken. Nu is je verblijf natuurlijk gedekt door het feit dat je die aanvraag gedaan hebt. Ik geloof dat er een mogelijkheid is dat je werkgever een verblijfsvergunning met werkvergunning voor je aanvraagt. Hou er overigens rekening mee dat de werkvergunning nog enkele maanden kan duren. Bovendien is het niet gegarandeerd dat deze wordt toegekend. De wet zegt wel dat als je getrouwd bent met een turk ze verplicht zijn deze te geven alleen in realiteit weigeren ze vaak toch nog. Jij kan trouwens zelf geen werkvergunning aanvragen dat moet de werkgever doen.
4 september 2012 om 09:57 #36501inistanbul
DeelnemerHi Amira,
Dank voor je antwoord. Op deze site
vind ik andere informatie. Er zijn dus 2 manieren om een werkvergunning te verkrijgen, binnen en buiten Turkije. Via de Turkse consulaat in Nederland heb ik te horen gekregen dat zij het niet doen. Waar of niet, dat was hun reactie. Enig ervaring hiermee?Voor wat betreft de verblijfsvergunning; je kan dat dus doen voor long term of work purposes als individu of als bedrijf zijnde. Ik neem aan dat de informatie op deze site klopt. Als dat zo is, dan zou ik via het Turks Consulaat in Nederland een aanvraag indienen en het bedrijf waar ik voor ga werken moet dat dan via Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı doen.
Daarnaast kan je op de online site van de Istanbul Yabancilar Sube mudurlugu een afspraak maken voor lange termijn verblijfsvergunning of voor een verblijfsvergunning met intentie om te werken. Voor de 2e kan ik een afspraak maken voor in oktober. Wat is wijsheid hier…?
4 september 2012 om 10:11 #36502amira
DeelnemerOm te beginnen is het zo dat wat de regels zijn en wat er in werkelijkheid gebeurd 2heel verschillende dingen zijn in Turkije daar kan je maar beter aan wennen. Normaal zou het inderdaad via het consulaat moeten kunnen gebeuren maar mijn ervaring is dat er geen consulaten of ambasades in belgie of nederland zijn die werkvergunningen geven. Verder is het tegenwoordig zo dat een werkvergunning altijd moet aangevraagd worden door het bedrijf. Met uitzondering van de werkvergunning voor onbepaalde duur die moet je zelf in ankara aanvragen. De tweede optie die je hebt daar heb ik geen ervaring mee en wetende wat het standpunt is tov mensen die hierheen komen om te werken zou ik het risico niet nemen want kans is groot dat je verblijfsvergunning dan ook wordt geweigerd. Ik weet niet of je al een huis hebt in istanbul maar anders zou je kunnen overwegen om een paar maand in een andere stad te gaan wonen waar de wachttijden korter zijn. Zoals bijvoorbeeld de kuststeden en dan eens je je verblijfsvergunning hebt verhuizen naar istanbul
18 januari 2013 om 11:30 #36905Irma79
DeelnemerHey allemaal!
Binnen enkele weken hopen wij voorgoed naar Turkije te vertrekken. Voor ons als gezin zie ik geen problemen omdat ik met een Turk getrouwd ben. Echter zit ik met het volgende. Mijn moeder gaat met ons mee. Zij heeft in Nederland een WAO uitkering. Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met een verblijfsvergunning voor haar?
18 januari 2013 om 12:04 #36907zad75455
DeelnemerLees deze topic vanaf pagina 8 daar staat precies wat je nodig hebt.
In plaats van geld op de bank, is een officiële, beëdigde vertaling van de vaststelling van de WAO uitkering genoeg.
Je moet bewijzen dat je in je eigen onderhoud kan voorzien, het moet minimaal US$ 500,- per maand zijn
De rest is gelijkSucces
Ben19 januari 2013 om 12:59 #36910Snow
DeelnemerHallo Ben,
Jou verhaal klopt, wij hebben binnen 8 dagen onze ikamet kunnen ophalen in Izmir, dankzij medewerking van de chef.
Inmiddels er ook al gebruik van kunnen maken en ik vind het heerlijk zo. Geen gezeur meer.
Eind deze maand is ons huis klaar, dus zullen we frequenter in Çesme verblijven.
Wie weet komen we elkaar wel eens tegen in Dalyan of Çesme. Lijkt me leuk.
Warme groet
Snow®19 januari 2013 om 14:23 #36911zad75455
DeelnemerLeuk, kom maar eens op de koffie of een wijntje.
Wij zitten hier http://www.bougainvillacesme.nl en we zijn er weer vanaf 18 april tot 25 april.
Dan gaan we 2 weken lopen, van Kas naar Antalya, en zijn er dan weer van 8 tot 17 mei.
Voor de rest van het jaar nog niets gepland maar in de laatste weken van oktober zijn we er altijd om het huis winterklaar te maken.Groet
Ben21 januari 2013 om 13:46 #36931Irma79
DeelnemerOke ik lees dat de wao beschikking vertaald moet worden en dat dit bekrachtigd moet worden door een notaris. Waar tover ik een notaris vandaan (noord Nederland) die turks kan lezen???
Verder lees ik dat wanneer je wao uitkering hebt je ook inkomen moet kunnen laten zien. Wordt dsaar een jaaropgave oid mee bedoeld??21 januari 2013 om 14:15 #36935zad75455
DeelnemerIk begreep dat je man Turks is, die zal dan ook wel enigszins de weg daar kennen.
Meestal is het eenvoudiger en goedkoper in TR een notaris en vertaler te gebruiken. De notaris heeft meestal een vaste tolk/vertaler.
Het is ook handig ’t daar te doen, klopt er iets niet bij de Ikamet aanvraag dan kan je het eenvoudiger late aanpassen.Neem zoveel mogelijk papieren mee uit NL, WAO beschikking, salarisstroken, jaaropgave, bankafschriften van de Wao overmaking, paspoorten, trouwboekje enz. Beter 10 teveel als 1 te weing.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.