vrijdag 30 oktober 2020

TV Serie: Öyle bir geçer zaman ki

Nederlanders in Turkije Forums Muziek, Film, Radio & Televisie TV Serie: Öyle bir geçer zaman ki

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Trudy
    Bijdrager

Om de Turkse taal beter te leren, vond mijn man het wel een goed idee om een serie op tv te volgen. Nou kijk ik heel weinig tv, in Nederland niet of heel weinig en in Turkije eigenlijk al helemaal niet. Het Turkse nieuws is voor mij nog echt niet te volgen, maar een serie zou misschien moeten lukken. Nou, het werd dus Öyle bir geçer zaman ki. Ook al kan ik nog lang niet alles tot in detail volgen, ik ben inmiddels wel helemaal verslingerd geraakt aan de serie. Ik vind het echt geweldig!! Hoe stom ik het van mezelf ook vind, ik zit regelmatig om het hardst mee te snotteren om alle ellende die Cemile overkomt. Zijn er nog meer fans op dit forum???? Overigens zit ik ook iedere woensdagavond aan de buis gekluisterd voor Muhtesem yüzyil (sorry, heb niet de juiste letters op toetsenbord of symbool) . Wie o wie deelt mijn passie??

fleurigbloempje
    Bijdrager

hoi trudy,

ik kijk iedere week op you tube naar muhtesem yuzyil,dus loop een week achter.

ook om de turkse taal te leren.ik kan er al duidelijk wat woorden uithalen zinnetjes lukt me nog niet.

maar ga zeker ook oyle bir gecer zaman ki kijken

groetjescheer

Trudy
    Bijdrager

Fantastisch he?! Ik vind het ook een prachtige serie. Het is zo mooi gemaakt, de kleding, decor, muziek en dan zo'n vreselijk foute Hurem. We zullen het nooit echt weten wat er zich binnen de muren van het paleis afspeelde, maar ik kan me echt voorstellen dat het zo ongeveer gegaan moet zijn. En dan mooi alle feiten erdoorheen geweven, dat maakt het nog realistischer.

Ik zag op you tube dat het eerste deel te zien is met Engelse ondertiteling. Hopelijk volgt de rest van de serie ook nog.

Overigens kun je op de site van show tv meteen al de volgende de aflevering bekijken. Dan hoef je geen week te wachten wink

Ook oyle bir gecer zaman ki, kun je volgen via de eigen site van Kanal D. Natuurlijk ook op youtube.

Hoor graag wat je er van vindt.

Sinem1982
    Bijdrager

Beste Trudy,

Ook wij missen nooit öyle bir geçer zaman ki 🙂 Ik heb dan in NL nog een turks pakket met Show TV en alle andere grotere kanalen, dus we volgen deze wekelijks, alleen de reclames zijn zo ergelijk. Daarom kijk ik meestal een dag erna op Youtube. Ook Fatmagülün suçu ne en Bitmeyen Sarki zijn mijn favorieten. Voorheen Yaprak Dökümü, Binbir gece, Ask-i-Memnu, maar die zijn afgelopen.

Volgens mij zit heel Turkije elke dinsdagavond voor de buis gekluisterd om te kijken naar Caroline en Osman, het o zo schattige jongetje 🙂

fleurigbloempje
    Bijdrager

hey Trudy,

daar ben ik weer,

ik hartstiikke blij en ben gaan kijken voor de aflevering van vorige week.

mijn turks is nog niet alles dus weet niet goed hoe ik de aflevering kan zien….wel het fragment maar dan? pfff

alvast bedankt

Trudy
    Bijdrager

http://www.showtvnet.com/dizi/muhtesem-yuzyil/

(dizi betekent: serie)

en dan staat er onder de grote foto 'arsiv bölümleri' (=delen uit het archief), met daarnaast een driehoekje naar beneden: daar op klikken en dan krijg je alle afleveringen (1-10)

op de aflevering klikken die je wilt zien. dan krijg je tekst (samenvatting van de aflevering) met een rode balkje met daarop: izleyin (=kijken)

daarop klikken en: genieten maar!!!!!!!!

fleurigbloempje
    Bijdrager

helaas Trudy deel 11 nog nietcry

Trudy
    Bijdrager

nee natuurlijk nog niet deel 11, gekkie. Die moet ook nog uitgezonden worden op de Turkse tv!! Morgenavond komt deel 11 pas op tv en dus is het donderdag op de site te zien.

fleurigbloempje
    Bijdrager

hihi te enthousiast  ik dacht dat you tube een week achter liep.

nou donderdag morgen lekker kijken  dan.

heb je voor mij tips ze zeggen als je  turkse kinderprogramma's kijkt

dat je het dan makkelijker leert,

Trudy
    Bijdrager

nou dat van die kinderprogramma's dat heb ik ook gehoord, maar bij mij werkt dat niet zo helaas. Ik heb veel met de kinderen meegekeken naar Caillou, Tom en Arthur (allemaal Yumurcak tv) maar ipv dat ik er wat van opsteek, word ik helemaal kriegel van die stemmetjes. Wat voor mij wel werkt is Engelse films met Turkse ondertiteling kijken of nog beter Turkse films met Engelstalige ondertiteling. Als je in Turkije bent kun je best veel dvd's vinden met deze mogelijkheden. We hebben bijvoorbeeld de dvd's van Shrek en van Ice Age in het Turks met Engelse ondertiteling. Voordeel van dit soort animatiefilms is dat ze leuk zijn om te kijken (althans vind ik laugh) en het taalgebruik is niet zo moeilijk (als bijvoorbeeld in gewone 'volwassen' films), dus dan is het best goed te volgen.

En wat ook heel goed werkt om het lezen/vertalen te oefenen, zijn kinderleesboekjes. Dus de boekjes die de kinderen hier in de eerste klas moeten lezen. Hier lezen de eerste klassers al echte boekjes, met echte verhaaltjes. Dus niet zoals in Nederland: piet gaat naar klaas. klaas is een paard. klaas is in de wei. piet is in de wei. hallo klaas, zegt piet. Nee, hier heb je echt leuke, korte begrijpelijke verhaaltjes in gewoon Turks. Ik kon ze vroeger nooit vinden in boekhandels in Turkije, maar als je ergens willekeurig in Turkije een lagere school ziet staan, dan zitten daar vaak minstens twee of drie kantoorboekhandels in de buurt/straat. Daar kun je dat soort boekjes kopen. Vaak een hele set boekjes voor 10 a 20 euro.

Freija
    Sleutelbeheerder

Ik ga donderdag ook weer kijken hoor naar muhtesem yuzyil. Maar dan wel downloaden, zonder al die reclames duurt 1 aflevering al bijna 2 uur, laat staan met! Maar wat een heerlijk drama iedere week he! haha!

öyle bir geçer zaman ki heb ik nog nooit gekeken. Misschien kan ik dat binnenkort in Turkije gaan volgen…

Ik merk ook dat series kijken goed is voor mijn Turks. Ik volg momenteel een thuisstudie turks, dus vaak hoor ik dan in series woorden of zinnetjes die ik pas geleerd heb. Het is echt leuk om te merken dat je er steeds meer van gaat verstaan!turk

veel kijk plezier allemaal

Ihlamur
    Bijdrager

Ook ik volg Muhteşem Yüzyıl, het is trouwens de enige serie die ik volg maar heel mijn sociale leven gaat er voor opzij. Schitterde serie vind ik het.

Ik lees ook de ´echte historie´ van Kanuni Süleyman en zijn Hürrem op internet.

Hürrem mag dan een feeks zijn, ze heeft in de historie wel voor veranderingen gezorgd, ze schijnt bijzonder intelligent geweest te zijn.

Ze was de eerste ´wettige echtgenote´van een Sultan, ze krijgt als ze ouder wordt nog een vinger in de politieke pap met İran en Rusland, wat vrede oplevert, o.a het Haseki Üniversitair Ziekenhuis en (scholings)bijgebouwen in Istanbul is door haar opgericht evenals gaarkeukens voor de armen nabij de Aya Sofia.

Dochter Mihrimah wordt op welzijns gebied ook geen onbekende, na haar worden er nog 4 jongens geboren waarvan er 1 vroeg sterft.

Hürrem baart dus echt ´de ene sehzade na de andere´ zoals ze zegt in de serie.

İemand nog benieuwd naar Hatice en İbrahim?? Of zeg ik liever niets?

Freija
    Sleutelbeheerder

Aan de ene kant wil ik wel weten hoe het met Ibrahim en Hatice af gaat lopen, maar dan weet ik ook al hoe de serie verdergaat… dusss, zeg toch maar niets denk ik haha! Maar wel leuk dat je je in de echte gebeurtenissen aan het inlezen bent. 🙂

Trudy
    Bijdrager

Ja, het is inderdaad altijd spannender als je niet van te voren weet wat er gebeurt. Ik heb de pech getrouwd te zijn met een wandelend geschiedenisboek roll! En hij wil er ook graag over vertellen. En dat is natuurlijk wel fijn als hij de oorlogen en de achtergronden daarvan toelicht en ook hoe het allemaal zit met de pasa's enzo, maar het is minder als het om de 'romantische' en daarmee vaak smeuige details gaat. Ik weet dus ook hoe het gaat aflopen tussen Ibrahim en Hatice…. en had het liever niet geweten wink

Ihlamur
    Bijdrager

@ trudy,

Heb jij ook een ´wandelend geschiedenisboek´?

Ik ook yell,  hij weet alle Sultans, oorlogen, presidenten sinds 1923 uit zijn hoofd, was aktief in de jaren ´80 in de linkse bewegingen, kent alle ins and outs van de diverse politieke stromingen en bevolkingen van Turkije, wist al van het Ergenekon gebeuren toen het nog niet in het journaal was enz enz.

Heel leerzaam voor mij ten aanzien van de Turkse cultuur, die dus nog veel uitgebreider is dan ik dacht, maar soms……..wor je dr wel een beetje moe van.

Durf bijna niets meer te vragen, het antwoord duurt dan zo lang en ik onthou het allemaal niet zo..embarassed

Maar zijn kennis heeft me wel een heel andere kijk op Turkije en zijn bevolking gegeven en er voor gezorgd dat ik niet meer zo versteld sta van de ´cultuur´, of ´het gebrek/overdaad aan cultuur´ van de diverse bevolkings-en politieke groepen.

Ik leer iedere dag bij, want je gaat dan zelf ook dingen zien die je eerst niet zag.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.