Turk op bezoek in NL

Nederlanders in Turkije Forums Algemene Chat Turk op bezoek in NL

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Jay395
    Deelnemer

Ik kom regelmatig in Turkije. Daar heb ik een Turk leren kennen. Deze wil graag op bezoek komen in Nederland. Maar hij vraagt mij hem een “uitnodiging” t sturen. Heeft een van u er ervaring mee of weet wat de eventuele consequenties zijn hiervan. Kan een inwoner van Turkije zomaar naar NL ?
    Groeten.
    Jan

ni_hao
    Deelnemer

Nee een Turkse inwoner kan niet zo maar naar Nederland. Hij/zij heeft een paspoort en visum nodig en die kan niet iedereen zo maar kopen. Wellicht heeft hij een uitnodiging nodig om een paspoort aan te vragen. Vraag hem/haar eens waarom een uitnodiging noodzakelijk is.

Gulsah
    Deelnemer

Weet jij waarom hij wil komen, is dat om jou te bezoeken of zijn er evt andere redenen?
    Als jij hem nl uitnodigt betekent dat nl dat je voor hem garant staat gedurende periode dat hij in NL is.
    Kennen jullie elkaar zo goed dat je dat zou willen doen?

Trudy
    Deelnemer

Kijk anders even op de website van de IND daar staat alle info over het naar Nederland laten komen van een Turkse vriend. http://www.indklantdienstwijzer.nl
    Ik sluit me overigens aan bij Gulsah. De garantstelling is er niet voor niets….

Muratje
    Sleutelbeheerder

Een uitnodiging is nodig om voor diegene die naar Nederland komt, garant te kunnen staan. Die uitnodiging kun je aanvragen bij de gemeente, die kijken eerst of je een verblijfplaats hebt, wat je inkomen is etc etc.

Als het bezoek uit Turkije dan ineens verdwijnt in Nederland (omdat ie hier illegaal wil werken of iets dergelijks) dan kan degene die “garant” zou staan alle kosten gaan betalen. Dan heb jij dus eigenlijk een probleem 🙂

ni_hao
    Deelnemer

Indien de uitnodiging alleen voor garantiestelling nodig is (daarom schreef ik ook dat je hem/haar moet vragen waarom de uitnodiging nodig is) dan heeft het betrekking op garantiestelling en/of particuliere logiesverstrekking e.d. Het enige wat je dan moet doen is een verklaring tekenen en opsturen. Daar zijn speciale formulieren voor welke ook in de Engelse taal door MinBiZa worden verstrekt. Je kunt deze hier downloaden.

Jay395
    Deelnemer

Beste mensen,

Harteljk dank voor jullie reactie. Ik weet nu voldoende.

Jan

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.