Trouwen in Turkije: welke documenten nodig?

Nederlanders in Turkije Forums Liefde Trouwen in Turkije: welke documenten nodig?

2 berichten aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    ahe059
    Bijdrager

Hee Ihlanur .. ook motorrijder?

Lijkt me duidelijk zo, ik ga nog niet direct in Turkije wonen maar over ca een jaar denk ik wel. Misschien is alvast inschrijven wel handig wanneer mijn vrouw ook een woonadres heeft in Turkije, zij heeft werk.
    Mijn motoren ga ik hier in NL gewoon verkopen, dat lijkt mij het beste.

Hoe zit het met verzekeringen?
    gaat dat op kenteken of op persoon?
    kun je zomaar een auto lenen of hangen daar allerlei bezwaren aan.

Ihlamur
    Bijdrager

Wanneer je als buitenlander een auto koopt krijg je M kenteken en mogen er alleen op het kentekenbewijs aangegeven personen in rijden. Koopt je Turkse vrouw een auto kan jij daar gewoon in rijden. Lenen is geen punt, ik rij ook in andermans auto’s en bij controles mag je meestal door als je buitenlander bent.

Het is wel handig dat je een Turks rijbewijs neemt. Daar staat het eea van op dit forum maar zal binnenkort ‘oud’ wezen. per 2015 verandert heel de rijbewijzenwet hier en moeten ook alle Turken hun rijbewijs binnen een bepaalde tijd omwisselen en reactietesten doen.

Ik zeg dit omdat normaal je in een land 6 mnd met je eigen rijbewijs mag rijden. Het is niet verplicht maar mocht je na die tijd een akkefietje hebben willen verzekeringsmaatschappijen wel eens lastig doen omdat je geen ‘geldig’ rijbewijs hebt. Tot nu toe koste een Tr rijbewijs halen rond de 300 lira en 2 dagen van bibo naar babboo gestuurd worden. Je regelt dat bij de Trafikpolitie en daar geef je aan welke categorieën je op je TR rijbewijs wilt hebben.

Rijbewijshouders van een buitenlands rijbewijs hoefden nooit geen examen te doen of enige taalkennis te hebben. Hoe dat met het nieuwe systeem gaat weet ik niet…….ook de Turk moet daar verplicht psychotechniek (reactie/inzicht) test voor afleggen. Die was tot nu toe alleen verplicht voor beroepschauffeurs.

Ipv het onbeperkte rbw wordt het voor kleine voertuigen 10 jaar en voor VW 5 jaar.
    Voor buitenlanders weet ik niet wat er gaat veranderen, heb me daar nog niet in verdiept maar nu is het nog zo dat een buitenlander maximaal 2 categorieën mag hebben op zijn Tr rijbewijs en niet in bedrijfsautos mag rijden.
    Dat laatste wordt vermeldt op het rijbewijs. Dus je mag niet sturen in taxi’s of busjes die niet op je eigen bedrijf/naam staan, dus geen mensen of vracht vervoeren wanneer voertuig niet van jou is en als het voertuig van jou is mag dat niet beroepsmatig.
    Chauffeur behoort tot de verboden beroepen voor buitenlanders.

Wanneer je je als buitenlander inschrijft op een adres komen ze kijken van de politie of jandarma. Vroeger niet zo vaak maar nu met die Syriërs is de controle verscherpt. Je verblijfsvergunning wordt ook op dat adres bezorgd en moet je zelf in ontvangst nemen……..

Ik hoop niet dat ik je de moed om naar Tr te komen ontneemt? Als je eenmaal los kan komen van het NL moeten en kan go with de flow is het een lekker land om in te wonen.

Ik had motor in NL maar heb hier nooit meer gereden. Het is er niet van gekomen. Zou ik hier gaan rijden ga ik wel flink lichter. In NL reed ik 450/500 maar hier is een 125 voor mij echt wel genoeg. De wegen laten gewoon niet meer toe. Mijn partner had een Africa Twin 750 en hij is vrij lang maar vindt ook dat wel zwaar genoeg en denkt erover om nog lichter te gaan maar dan iets van een Honda offroad ofzo. Motor blijft toch kriebelen 😉 Ik zie het nog wel. Toertochten met dames erbij zijn hier niet, partner is bang dat vervelende medelanders me klem zetten in het verkeer en ziet me liever niet meer op de motor en met wie moet je dan gaan rijden? Misschien neem ik mettertijd wel een ezeltje 😉

2 berichten aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.