Sütlüce İstanbul, Uykuluk

Nederlanders in Turkije Forums Restaurants / Eetgelegenheden Sütlüce İstanbul, Uykuluk

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Ihlamur
    Bijdrager

Anderhalf jaar geleden waren we voor het laatst in İstanbul en heb ik, die al jaren hier in Turkije rondhobbelt, voor het eerst Uykuluk (zwezerik) gegeten.
    In Nederland totaal uit de mode, mijn moeder moest zelfs even denken (ze is 73) toen ik het uitlegde, ik wist nl wel wat uykuluk was, maar niet dat het Zwezerik was.

Afijn, na een avondje aangenaam toeven in één van de gezellige passages rond de İstiklal Caddesi in Beyoğlu hadden we toch nog wel lekkere trek.
    Dan wordt het İşkembe, Kelle Paça, Kokoreç of in dit geval Uykuluk.

Uykuluk is niet overal te verkrijgen, ik heb het nog nooit bij de slager gezien en al ik hier longen voor de huisdieren koop om er ´mama´ van te koken, kijk ik tegenwoordig eerst of er geen Zwezerikjes aan zitten.

Ik was dus erg nieuwsgierig.
    De Uykuluk restaurantjes in İstanbul vindt je aan de Noordzijde van de Gouden Hoorn (Haliç) in de wijk Sütlüce.
    Je komt er met bus 47 vanaf Eminönü, de Vapur (pont) vanaf Üsküdar of vanaf Topkapı, richting Ankara, net over de Haliçbrug direct rechtsaf.
    Direct aan de weg langs de oever van de Haliç zit een hele rits met Uykulukrestaurantjes, s´nachts helemaal vol! En het uitzicht is geweldig! Je ziet İstanbul ´vanaf de andere zijde´ weerspiegeld in het donkere water van de Haliç.

De Uykuluk bestaat uit allemaal kleine stukjes, geen vlees/geen vet, iets er tussenin, die worden gegrild op een houtskoolgrill met een paar uien, pepers, wat brood en geserveerd met een salade.
    Het is even wennen, als je het nog nooit gegeten hebt, ik vond het erg lekker, smaakte nog beter toen er een glaasje Rakı bij kwam biertje

Er zijn 3 soorten Uykuluk,
    Gerdan uykuluk, die komt uit de keelstreek (die kenen ze in nederland ook)
    Çiğer uykuluk, die zit aan de hartzijde van de longen
    Fındık uykuluk, die komt uit de darmstreek

Voordat ze gerilled wordt wordt de Uykuluk gewassen en lichtjes voorgekookt, dat komt de smaak ten goede.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.