Ongedierte

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 39)
  • Auteur
    boekee
    Deelnemer

Omdat er met enige regelmaat gruwelijk grote spinnen in en om ons huis te vinden zijn, ben ik wat gaan rondkijken op internet. Stel je voor dat er een giftige tussen zit, toch? Tijdens mijn zoektochtje op het web kwam ik een bericht tegen waar ik niet blij van werd:

Turkse dorpsbewoners in paniek door reuzenspinnen
    Tot tien centimeter grote reuzenspinnen hebben paniek veroorzaakt in het Turkse dorp Calis in Midden-Anatolië. Omdat de ’s nachts actieve dieren er zo angstaanjagend uitzien, waarschuwden zij de autoriteiten. Die deelden na onderzoek mee dat de dieren niet giftig zijn.Dat is echter maar een kleine geruststelling, want de bewoners kregen het advies voorzichtig te zijn omdat de dieren met hun bek pijnlijke wonden kunnen toebrengen. De spinnen zijn bovendien ook nog erg snel en zij kunnen sprongen maken van een meter.
    Bron:ANP (2006)

Ook stond ergens dat iemand een spin had gezien (in Turkije!) die babyvogeltjes zat te eten…
    De schrik zit er nu dus echt in. Hoe kun je nou zien of een spin giftig is? Welke spin eet vogeltjes? huh
    Ik ga vandaag nog naar de winkel om een heel goed soort vergif te kopen waarmee we deze monsters gaan elimineren.

Heeft er nog iemand van dit soort horrorelementen in/om zijn huis?

Ihlamur
    Deelnemer

Niet zo groot als die van jou, maar wij zitten hier midden in een vlooienplaag!

De buren (we wonen in een dorp) op 50 m afstand hebben geiten , koeien en kippen en verekken het om in de dierenverblijven gif te strooien “huh, doen we nooit en kippen hebben geen vlooien, komt van jullie hond” smash Als je over het terrein loopt springen er van alle kanten pietjes op je, wat wil je stof en stro!

Wij ´giffen´ binnenshuis behoorlijk en van de Baygon en de Keneson kafamız iyi oldu, maar houden het binnen de perken.

boekee
    Deelnemer

Besprongen worden door zoveel vlooien? Dat is echt horror. Je kunt dus niet eens normaal buiten zitten? Vlooien leggen ook overal eitjes… Brr, heel veel sterkte ermee.

boekee
    Deelnemer

Nog een monsterlijke krekel van minimaal 20 cm. die in onze tuin bivakkeert. Hmmm, misschien moeten we het inmiddels anders gaan bekijken? Is de tuin niet van ons, maar zijn wij slechts op visite bij het ongedierte…

ni_hao
    Deelnemer

Wij hebben hier veel last gehad van slakken, spinnen en krekels.
    Nadat we de grond eerst vochtig hadden gemaakt en daar wat gif op hebben gedaan, zijn we daar nu van verlost.

Wel hebben we om de zoveel tijd een heleboel mieren op het terras en op de tegels rond het huis, maar ook daar doet gif wonderen. Overigens gebruiken we alleen voor de slakken een ander speciaal gif en daar moet je mee oppassen als je huisdieren hebt, want daar zit een stof in die dodelijk kan zijn voor honden; ik dacht het metaalhybrid heette. Dergelijk gif kun je gewoon kopen in Turkije, echter voor onkruidgif moet je een recept hebben (heel vreemd maar waar).

boekee
    Deelnemer

@ni_hao: Bedankt voor de tip. Ik ga straks gif halen, ga de hele tuin besproeien met water en strooi het gif rijkelijk rond. Die XXX-large rode mieren gaan hierdoor ook dood? Dat zou mooi zijn.Gelukkig hebben we geen last van slakken, dus dat gevaarlijke goedje waar honden niet tegen kunnen hebben we niet nodig.
    Haha, heel bijzonder dat je voor onkruidgif een recept moet hebben. Ik moet zeggen trouwens dat het meeste onkruid heel erg mooi bloeit… Wij hebben momenteel een overdosis stokkige vetercactus-achtige onkruidsoort met prachtige lichtpaarse bloemen eraan. çok güzel.

antonieq
    Deelnemer

ni_hao schreef:

Wij hebben hier veel last gehad van slakken, spinnen en krekels.
    Nadat we de grond eerst vochtig hadden gemaakt en daar wat gif op hebben gedaan, zijn we daar nu van verlost.

Wel hebben we om de zoveel tijd een heleboel mieren op het terras en op de tegels rond het huis, maar ook daar doet gif wonderen. Overigens gebruiken we alleen voor de slakken een ander speciaal gif en daar moet je mee oppassen als je huisdieren hebt, want daar zit een stof in die dodelijk kan zijn voor honden; ik dacht het metaalhybrid heette. Dergelijk gif kun je gewoon kopen in Turkije, echter voor onkruidgif moet je een recept hebben (heel vreemd maar waar).

Dus in İzmir zitten weldegelijk grote spinnen?

Volgens mijn turkse familie stel ik me aan want zij hebben nog nooit zulke grootten gezien in 40 jaar ofzo.

p.s.

gaarne geen foto`s bijplaatsen

ni_hao
    Deelnemer

@boekee: onkruid mooi groeien, schrijf je…. Onkruid is in het Turks: ot. Heb je wel eens van semizot gehoord? Dat groeit in de tuin en eten de Turken op. Een buurman zei tegen mij dat het heel lekker was. Ik wist niet wat het was en heb het in het woordenboek opgezocht en het blijkt te zijn: postelein. Pffff….

Gif is ook voor de rode mieren. Je moet wel het paarskleurige hebben en na gebruik goed je handen wassen.
    Overigens moeten we samen maar eens een keer naar de Kemeralti gaan dan zal ik je een “winkel” tonen waar je dat gif, maar ook parasiet-tabletten voor een hond en anti-vlooien/teken halsdruppels voor een hond erg goedkoop kunt kopen. Scheelt echt hééél veel met de prijs in bijv. Güzelbahce.

boekee
    Deelnemer

@ni_hao:hahaha, postelein, de vergeten groente…
    En, ja, dat gaan we doen, kunnen we direct ook die bijzondere aardappel eten lolflag
    Volgende week bellen we jullie even okee? Eerst moeten we het gezelschap uit Holland een weekje bezighoudencheer

antonieq
    Deelnemer

Hebben jullie alle spinnen al dood ? eek

boekee
    Deelnemer

@antonieq: Nee, ze zijn nog niet allemaal dood, lolflag maar dat gaat zeker gebeuren.

antonieq
    Deelnemer

İs dit nu een speciale situatie , dat er zoveel en zulke grote spinnen aanwezig zijn ?

İk kom zelf vanaf begin jaren 70 in Turkije en heb eigenlijk nooit gehoord dat er spinnen in dat land zijn.

Wel eens wat verhalen bij de BBQ of kampvuur die meer als griezelverhalen bedoeld waren.

Trudy
    Deelnemer

Natuurlijk zijn er hier ook spinnen. Hele grote en hele kleine, gele, groene, bruine, zwarte, lange poten, korte poten, oftewel, spinnen in alle soorten en maten. En ze zijn overal. Net als de mieren. Die zijn er ook in alle soorten, maten en kleuren (alhoewel ik nog geen groene of gele mieren heb gezien…) en zitten ook overal. En voor degenen die het nog niet wist: er zijn ook slangen. Geen hele lange, maar er zijn beste kanjers bij. En er zijn ook hele kleine, snelle slangetjes. En je hoeft niet ver buiten de bewoonde wereld te gaan om slangen tegen te komen. In een jaar tijd hebben we er al verschillende gezien. Niet dat ze daarna nog lang leefden, want onze kat vindt ze heerlijk! Twee keer haar lengte kan ze met gemak op. En natuurlijk zijn er nog de enorme krekels, sprinkhanen en torren. Tja, Turkije is een prachtig land!! Een en al pure natuur!! Heerlijk!

antonieq
    Deelnemer

Slangen heb ik regelmatig gezien, o.a. paar jaar terug nog in Kalkan.
    Slangen van zeker een meter lang die over de weg kronkelden.
    Andere reptielen ook genoeg.

İnsecten gelukkig stukken minder.
    Heel vroeger nog wel eens flinke kakkerlakken in douche of toilet ruimtes.
    Spinnen ook, maar niet zo vaak als hier in Nederland.
    En zeker niet groter dan die men in Nederland meestal in Augustus door de woonkamer rennen.

Hoop dus echt dat het in Turkije een zeldzaamheid is.

Ihlamur
    Deelnemer

Echte engerds zijn ´danaburnu´s´, in het nederlands Veenmollen geloof ik.
    Zijn geen mollen maar insecten, geen tor en geen larf, maar heeft vleugels,maken nog geluid ook en vliegt s´avonds richting het licht, ze komen dus ook in huis.
    Ze zijn bruin, cm of 8 tot 10 groot, verschrikkelijk lelijk en als je ze doodt bewegen ze nog een uurtje of 10.
    Ze voeden zich met de wortel van en gewas, bij voorkeur mensengroente, graven tunnels in de tuin. Er is geen gif voor, spade en nijptang.
    We scoren er een stuk of 3 per week.
    Op zich niet gevaarlijk voor ons en ik ben ook niet zo bang uitgevallen van de hier kruipende en vliegende creaturen maar een Danaburnu is zo´n verschrikkelijke engerd, goed type voor een horhor film met insecten.

Heel lief vind ik die roze, doorzichtige salamandertjes op de balkonplafonds (of tussen de deur, maar dan is ie al dood),wij noemen ze allemaal ´Emre´, echte krokodilletjes als je ze ziet jagen op vliegjes en vlindertjes en fel dat ze zijn! Ze hebben ook allemaal hun eigen ´rajon´, territorium.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 39)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.