Nieuwe regels voor de aanvraag of vernieuwing Ikamet, ook voor wie getrouwd is met een Turks(e).

Nederlanders in Turkije Forums Opmerkelijk Nieuws Nieuwe regels voor de aanvraag of vernieuwing Ikamet, ook voor wie getrouwd is met een Turks(e).

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    willemijnbouman
    Bijdrager

İk heb dit bericht gecopy/paste vandaar dat het in het Engels is.

TURKISH RESIDENCE PERMIT – NEW REGULATIONS!!!!!!!!!!!!

(Note: Please Google for more detailed info (unofficial translation): Republic of Turkey, Ministry of Interior, DG of Migration Management, Law on Foreigners and International Protection, Family Residence Permit, art. 34,35,36,37.)

For the ones who need to renew their Turkish residence permit (ikamet) and who are married to a Turkish citizen, please read the following!!!!!

As per 11 April 2014 there are new regulations. Those regulations state that when you are married to a Turkish citizen AND have lived non-stop in Turkey for 8 years, you can apply for a permanent residence permit. HOWEVER: This morning I went to my appointment at the police in Beşiktaş (this appointment was made first week of January by computer, since my permit was expiring 19 March 2014, so I thought I was early, but no!!! – so please seriously consider the 4 months waiting!!), but they told me that this law will only start after the next application. So the 8 years start FROM NOW!!! (not as I had hoped, from the very first entrance, which was 23 years ago for me!!!!!!) At this moment they are only allowed to give residence permits for 1 or 2 years maximum (I had one for 5 years last time I applied!!) All the papers will be sent to Ankara first and the police here do not know yet when they will receive them back in Istanbul! Can be in 15 days, can be in 2 months!!!

One last remark: the police at the station in Beşiktaş were very helpful and very polite. It would be very handy however to have someone next to you who speaks Turkish.

So with the summer and holiday months approaching, I thought warning you all would be handy!

The documents you need to take to the appointment are:
    – 4 or 5 photographs
    – original passport
    – photocopy of the passport (with a copy of the page with the photograph and a copy of the page with the last entry to Turkey)
    – original former residence permit
    – photocopy of the former permit
    – 2 photographs of the Turkish husband/wife
    – original ID card of the Turkish husband/wife
    – photocopy of the ID card of the Turkish husband/wife
    – a prove of income of the Turkish husband/wife when you are not working
    – a prove of insurance throughout the residency period
    – they might ask you for a Certificate/Proof of Good Conduct
    I also gave a photocopy of our marriage booklet (evlilik cüzdanı), just to be safe.

You need a TC Kimlik Numarası (starting with 99…. ) to be able to pay the fees at the Vergi Dairesi (we had to pay 400 TL and 50 TL for the booklet, but this might be different from country to country, I am not sure about that); make sure you ask for TWO SEPARATE receipts, otherwise they will send you back again!!!!

We managed to do everything in one morning and gave all the necessary papers back to the police in Beşiktaş.

They could not give us any prove that our application has been sent to Ankara.

Good luck to everyone who needs to apply!!!!

willemijnbouman
    Bijdrager

During this time all applications will be taken by the local Foreigner’s Departments of the Turkish National Police (as before) and sent to Ankara for processing. http://www.yellali.com/news/article/58/turkish-residency-permit-2014-update

Now get confused. http://www.yellali.com/news/article/31/new-turkish-residency-rules-explained

Ihlamur
    Bijdrager

Hoeft de Husband er niet meer ‘in person’ bij te verschijnen? Als alleen zijn kimlik en kopie voldoende zijn zou dat al een eind makkelijker zijn.
    Dat buitenlandse mannen een inkomensverklaring moesten overleggen als zijn met een Turkse zijn getrouwd was al dacht ik. Als je Turkse partner niet werkt, die van mij is regelmatig werkeloos, krijg je dan geen ikamet acaba?
    Dus voortaan ook een SGK verklaring en als t ff tegenzit ook nog een sabıka kaydı…………….en de 8 jaar gaan vanaf NU in? Lekker is dat, ik zit hier ook al 10 jaar.
    Wat een gezeik weer. Najaa, ik mag ook weer over 2 maandjes en mijn pas is nog maar 8 maanden geldig en ben in de race om het TC vatandaşlık, ik hoef me dus niet te vervelen dit jaar…..

Je kan beter Syriër zijn, 30.000 van die lui hebben ene huis, de nationaliteit en stemrecht gekregen, onder voorwaarde natuurlijk maar toch……..Lechner lekker! Ik denk dat niemand van ons meer wil optellen wat hij/zij de laatste jaren heeft betaald om hier te mogen wonen en belasting te betalen…………..(visum/boekje/vertalingen/notarissen)……..

Ik snap ook niet dat veel in nederland wonende mensen gewoon hun bankrekening kunnen hebben. Mijn vriendin heeft dat ook en haar gebeurd niet wat mij steeds overkomt. Zowel bij voorheen bij de TEB, als al 3 keer in 8 jaar bij de Akbank wordt alles geblokkeerd. Internet, ATM de hele hap omdat ik mij moet melden voor registratie van Ikamet. Vorige maand voor de 3e keer. We zijn verhuisd, ik dat netjes op een vestiging laten güncelemiseren, bankpas was ook verjaard en nieuwe kaart netjes op nieuwe adres gekregen. Stop hem in de automaat om mijn şifre te wijzigen, doet t niet! Meldt u bij de dichtstbijzijnde vestiging om uw aanwezigheid in Turkije te verifiëren! Ga op int.net, zelfde laken en pak. Ga naar de bank en die snappen er niets van. Nieuwe adres klopte, ze zag dat ik ook nieuw pasje had enz. Ze probeert met mijn 9…… (Tijdelijke ID nummer) in te loggen ging ook niet. Zij bellen naar hoofdkantoor en toen kon het ineens wel…..Soms denk ik dat ik hier gewend ben maar als je enkele akkefietjes van dit kaliber binnen een paar weken hebt wor ik er af en toe zoooo moe van….

Niet dat ik normaal haast heb met zulke dingen ( ben al redelijk El Turko) maar er was geen betalingsverkeer voor meer dan 3 maanden op de rekening geweest en het saldo was te laag om de bankkosten van 2e helft 2013 te betalen. Wordt dat niet geregeld voor de 26e van april 2014 blokkeren ze de rekening staat er op de hoofdpagina van Akbank.com. Vandaar dat ik de bank ff wou sponsoren want wil rekening niet opheffen. Bij toeval dat ik ontdekte dat het hele spul al niet meer functioneerde.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.