maandag 26 oktober 2020

Nederlandse TV ontvangst in Turkije

Nederlanders in Turkije Forums Muziek, Film, Radio & Televisie Nederlandse TV ontvangst in Turkije

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 84)
  • Auteur
    ni_hao
    Bijdrager

Voor het verkrijgen van zenderdata van een kaart heb je inderdaad internet nodig, maar dat gaat al met 512 kb snelheid, dat is toch iets anders dan een HD zender via internet ontvangen want daar heb je veel meer snelheid voor nodig. Je schrijft dat je 12 MB aan download snelheid hebt en dat is inderdaad meer dan genoeg voor HD.

Nynpluis
    Bijdrager

Best forum,

Met belangstelling heb ik al jullie vragen en commentaren gelezen en wil mijn bewondering uitspreken over de betrokkenheid en uitgebreidheid van de antwoorden.

Ik ben net 2 weken in Istanbul en wil graag Nederlandse TV kijken, maar ook FOX sport international, HBO, BBC en ITV. Uit alle antwoorden heb ik opgemaakt dat ik in ieder geval een Canaal Digitaal abonnement in Nederland moet afsluiten en daarbij (want ik ben een enorme leek) een receiver of recorder met nemen. Je krijgt het er bij, dus dat vind ik prima. Ik overweeg 2 aansluitingen, dus zal waarschijnlijk kiezen voor 1 recorder en 1 receiver of CI-card. Ik ga over 2 weken naar NL en als ik alles tijdig bestel, kan ik het mooi meenemen. Alvorens ik de bestelling ga doen zou ik jullie wat willen vragen:

Schotel:
    De bijgeleverde schotel van CD krijg ik vast niet in mijn koffer, dus die laat ik thuis. Op dit moment staat er een schotel van (zo schat ik in) 60 cm op het dak, maar geen idee of dit de juiste is. Uit de reacties maak ik op dat de eventuele aanschaf van zo’n schotel in Turkije niet al te duur is, dus mijn vraag….wat te kopen als mijn huidige niet werkt?

Ontvangst FOX ed.
    Van een andere Nederlander begreep ik dat alleen de zenders met 19,2 goed te zien zijn, maar niet die op 23,3 zitten. Inmiddels lijkt het erop dat CD alles naar 23,3 heeft verplaatst en zou het bereik van de Astra 3 juist in Istanbul goed te doen moeten zijn en zou je met 23,3 goed zitten. Heeft deze Nederlander gewoon de verkeerde schotel? Of is het pech?
    Als 23,3 goed is, dan zou uit de zenderlijst blijken dat ik ook FOX Sport International en HBO goed zou moeten kunnen ontvangen. Is deze aanname juist?
    BBC en ITV zitten op 28,2. Hoe kan ik dat ontvangen?

Ik hoop dat een van jullie bereid is mijn vragen te beantwoorden en wil diegene alvast hartelijk bedanken.

Groeten Nynpluis

missfener
    Bijdrager

Wij wonen sinds 3.5 jaar in Fethiye en wij gebruiken een dreambox en naar aanleiding daarvan zijn er nog een paar nederlanders hier die ons voorbeeld hebben gevolgd.
    Wij hebben een abonnement van 1 jaar voor 100€
    En het werkt bij ons prima… we hebben alle kanalen incl HBO fox sport etc

Groetjes
    Missfener

Yer
    Bijdrager

Momenteel zitten we aan de Europese kant van Istanbul. Zowel Astra1 (19.2) als Astra3 (23.3) kunnen we hier goed ontvangen met een 85cm schotel en helder weer. Nog niet getest bij slechte weersomstandigheden, maar ik verwacht dat dan het beeld soms weg kan vallen, gebeurt soms ook in Nederland.

Nynpluis
    Bijdrager

Beste Missfener en beste Yer,

Hartelijk dank voor de feedback. CanalDigitaal heeft geen Dreambox in het assortiment, maar ik ga er vanuit dat wat ze bieden ook goed zal werken. Fijn om te weten dat HBO en Fox sport goed te bereiken zijn!
    Ook goed om te weten dat met een 85 schotel alles ook goed is te ontvangen. @Yer….als je net in Istanbul bent heb je het vast ook allemaal niet aangeschaft? Wat waren jouw kosten voor een schotel? En, heb je ook HBO en FOX? Wij zitten nl ook aan de Europese kant, in Sariyer.

Grtjes Nynke

zad75455
    Bijdrager

De Dreambox (waarschijlijk een fake, als in Tr gekocht) van Missfener is geprogrammeerd om mee te kijken op iemand anders zijn kaart, die zijn abonnement wel betaalt, gehackt dus. Dit werkt totdat degene wiens kaart illegaal gedeeld wordt door CD wordt afgesloten wegens cardsharing. Je moet dan hopen dat de aanbieder nog andere codes heeft en of hij bereid is je opnieuw “aan te sluiten”

De ontvanger en schotel gewoon in Tr kopen en laten installeren. het uitrichten is een behoorlijke uitdaging voor een leek. Ga je voor een officiele CD card overleg met de satelliet leverancier of deze dan werkt in de door jou te kopen ontvanger. Wil je zwart kijken vraag dat dan aan dezelfde leverancier.

Heb je redelijk snel internet, vanaf ca. 15 Mb/sec, dan is dit ook een goede oplossing http://kijkalles.nl/minix_neo_X8_H16_PLUS . Middels streaming kijk je alle gevraagde zenders, in goede kwaliteit
    Wij gebruiken dit in ons huis in Cesme het meest. Geen schotel etc. nodig, plug and play. Je hebt voor de NL zenders wel een VPN abootje nodig.

Yer
    Bijdrager

Alles is meegenomen uit Nederland, van Canal Digitaal heb ik het eenvoudigste pakket, dus deze zenders.
    Nynpluis, voor jouw situatie zou ik gewoon een smartcard aanschaffen in Nederland (op een Nederlands adres), hier in Istanbul een schotel laten installeren, de receiver zou ik ook gewoon in Turkije kopen, en met je aangeschafte smartcard voor definitieve aanschaf deze receiver met je smartcard eerst laten testen door de installateur.
    Of de andere hier geopperde methode gebruiken, via internet dus.

Nynpluis
    Bijdrager

Ha allemaal,
    Fijn dat jullie lekker duidelijk zijn! Ik moet zeggen de internet methode voor mij heel onbekend is en toen we laatst via een live stream op de computer rugby zaten te kijken, ging het niet al te best. Terwijl we (zo heb ik begrepen, maar weet het niet zeker) fibernet hebben. Ik denk dat een CanalDigitaal abonnement prima is. Ik begrijp alleen niet waarom ik niet de receiver van CD zal gebruiken?…Die krijg ik er immers gratis bij.
    En als ik jullie goed begrijp heeft niemand problemen om via de satelliet oplossing HBO en Fox Sport International te krijgen?!

Peter67433
    Bijdrager

Hallo allemaal,
    Woon sinds kort in Istanbul en wel in Maslak.
    Op de belofte dat de woontorens ook een schotel hadden op de Astra satelliet heb ik een Canal Digitaal pakket aangeschaft om tv te kijken. Valse belofte, alleen de Hotbird satelliet. Op 20 hoog is een schotel buiten ophangen waarschijnlijk tegen de regels maar omdat pal zuid de andere woontoren staat heb ik waarschijnlijk ook geen ontvangst.
    Ik heb nog een woonadres met ZIGGO internet en TV in Nederland.
    Als ik hier over praat dan krijg ik adviezen om een VPN’tje daarheen te leggen of een Dreambox te nemen.
    Mijn internet in Istanbul is goed. En ik heb zowel Wifi als een bekabelde internet aansluiting in de kamer.

Alleen ik snap er niet veel van. Wat is nu een goede manier om de kanalen op mijn tv te krijgen?
    Liefst zodat je na installatie gewoon met de On/Off knop de boel aan de praat hebt. Heeft de TV nog iets extra’s nodig?

Heb met interesse het stukje van zad75455 hierboven gelezen en de site bezocht maar begrijp niet hoe het werkt. Dat Plug & Play spreekt me wel aan. Maar moet daar dan een PC tussen zitten of is dat het kastje? En is dat bv te vergelijken met wat Apple aanbiedt ? Hoe krijg ik een VPN abootje? Ik dacht dat dit alleen een stukje software was.

Ik hoop dat iemand wat licht in de duisternis kan brengen en daarvoor alvast mijn hartelijke dank nl

Groetjes Peter

zad75455
    Bijdrager

Een Minix kastje is voor TR het beste (volgens mij), daar kan je ook je VPN abbootje invoeren, anders heb je ook nog een special modem daarvoornodig.
    Het kastje sluit je aan op de TV, aan stroom en internet (bij HD kijken is bekabeld beter dan WiFi). Alles werkt direct, behalve NL TV daar is VPN voor nodig. Bestel je het kastje bij http://www.kijkalles.nl dan kan je voor € 15 per jaar een servicecontract afsluiten met updates en optimale instellinge , dan is geen specifieke computerkennis nodig, slechts 1x per maand een druk op de knop.
    Mijn VPN heb ik bij http://www.ipvanish.com en werkt prima. Zij hebben ook eigen app in Playstore dus direct op de Minix te installeren. Minix draait op Android. Ik ben er tevreden over, werkt altijd.
    Apple kan ook maar is meer computerkennis voor nodig, Je moet om te beginnen de Apple TV jaibreaken, maar VPN is lastiger en er zijn minder XBMC app’s beschikbaar. Daarnaast is de nieuwe Apple TV erg ouderwets, de spec’s zijn minder dan die van een 4 jaar oude Minix. Dit najaar voor het eerst HD TV bij Apple, Minix heeft al een jaar 4K/UHD.

Zoek maar eens op YouTube daar staan veel filmpjes over wat de Minix kan.

Heb je vragen dan hoor ik het wel

Peter67433
    Bijdrager

Dank je wel zad75455,
    De Youtube filmpjes waren heel verhelderend.
    Het klinkt echter eigenlijk te gemakkelijk.
    Dus een MINIX kastje bestellen en aansluiten aan TV/HDMI en internet.
    Startscherm en dan kan ik naar ipvanish navigeren via internet.
    Dan koop ik een VPN met abo.
    Installeer dat VPN op de MINIX.
    Dan kan ik ergens (?) apps vinden, bv ZIGGO TV of HORIZON TV (of iets anders) – downloaden en dan zou ik alle Nederlandse zenders hebben inclusief de commerciële zenders en HBO etc etc?

Heb ik het begrepen of mis ik ergens nog wat of doe het verkeerd?

Ik heb zowel een CanalDigitaal abonnement en heb in Nederland ook nog gewoon een Ziggo TV en Internet abonnement maar daar maak ik dus geen gebruik van.
    Maar ik krijg ergens in de ‘vrije internet’ wereld een IPadres en kan dat niet sturen (bv naar mijn huisadres in NLD) , maar waarschijnlijk maakt dat niets uit.
    Volgende vraag: als het inderdaad zo eenvoudig is en relatief goedkoop want je hebt geen abonnement nodig, waarom zit dan heel Nederland niet via de MINIX te kijken?
    Groetjes Peter

zad75455
    Bijdrager

NL TV krijg je via vooraf geinstalleerde apps zoals, Retro, NPO, NOS, N24 etc. Ook is er een wisselend aanbod van IPTV waar de beeldkwaliteit vaak beter is maar die zijn vaak nog niet erg stabiel maar worden steeds betrouwbaarder. Het aanbod daarvan vind je meestal op de Facebook pagina van Xodi samen met een istallatie instructie.
    TV apps als van Ziggo werken volgens mij alleen via het eigen modem van hun in NL. HBO, FOX etc. zijn vaak via de IPTV aanbieders beschikbaar ook F1 en voetbal. Maar HBO is overbodig omdat alle, ja alle!!, films en series beschikbaar zijn op de Minix

Als je helemaal niet meer in NL woont kan je die abboos beter opzeggen. In TR heb je dan ongelimiteerd inernet nodig met een snelheid van tenminste 12 Mb.
    Succes,
    Ben

Nynpluis
    Bijdrager

Beste Peter,

Ik heb in mijn zoektocht inmiddels wat helderheid gekregen. ik begrijp (begreep) er ook maar weinig van. Ik heb een Canal Digitaal pakket aangeschaft en achteraf is dat denk ik inderdaad, zoals Ben (ZAD75455) al aangaf, niet de beste oplossing. Ik werd vooral afgeschrikt door de VP-vanish etc waar ik geen verstand van heb. Hopelijk dus voor jou hierbij wat helderheid.

Canal Digitaal:
    Hiermee ontvang je in Istanbul met een schotel van ongeveer 60 cm alle Nederlandse zenders. Als je een basis abonnement neemt van CD dan betaal € 17,95 per maand. Een uitbreiding daarop van Eurosport of Fox sport oid kost uiteraard wat extra’s. Je hebt geen Engelse zenders. Hiervoor zou je een veel grotere schotel nodig hebben.

Dus met CD heb je de basis en die is goed. Als je mee wilt dan kan je beter het advies van Ben volgen. Ik weet nog altijd niet hoe dit te installeren, maar ik heb een Satelliet “mannetje” gevonden (die ook bij veel andere Nederlanders in Istanbul is geweest) die Duits spreekt en voor een schappelijk tarief alles installeert. Bij mij heeft hij 2 apparaten geïnstalleerd en met alle bekabeling erbij is hij totaal 3 uur bezig geweest. Kosten voor tijd en materiaal was totaal 210 TL.

Ik heb hem gevraagd om een MINIX kastje te installeren. Hij moet dit nog doen, maar daar was afgelopen dinsdag geen tijd meer voor, en heeft een advies gegeven om naast Minix abonnement van 200 TL per jaar ook het extra hotband satellite abonnement voor 70 TL per jaar extra te nemen. Dan heb je geloof ik wel 3000 zenders. De kosten voor het kastje met een USB Wifi en installeren zijn totaal (eenmalig) 420 TL. Hij heet Erkan Ayaz en zijn tel is: 0542 31736 06

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.

Groeten Nynke

zad75455
    Bijdrager

Prima, er zit 1 ding in dat niet klopt. Bij een Minix moet/hoef je niet te betalen voor de ontvangst van wat dan ook.
    Wat wel handig is voor digibeten is om er een update abonnement van € 15 per jaar bij af te sluiten. Dan blijft alles werken met een simpele druk op de knop 1x per maand. Mijn beste ervaring is hier http://www.kijkalles.nl alles optimaal geinstalleerd en plug and play. De Tl 420 is voor een Minix X7 of X8 goedkoop, voor de andere modellen duur. De goede Minixen hebben WiFi aan boord, heeft die het niet, niet aan beginnen, zonde van het geld. Er moet dan wel de volledige software van Kodi opstaan met allen noodzakelijke app’s, denk daarbij o.a. aan Genesis, The Mutt Nuts, Dutch cloudTV/NL Sports, Phoenix, Retro, Viooz etc.

VPN installeren is simpel, online abootje afsluiten, appje installeren (net als op je mobiel) username en wachtwoord invullen en meer is het niet.
    Succes,
    Ben

Peter67433
    Bijdrager

Dank je wel Nynke en Ben,

CD heeft een vrij uitzicht op het zuiden nodig en dat wordt bij mij geblokkeerd door een grote woontoren (het broertje van waar wij wonen). De toren heeft 30+ verdiepingen en wij wonen op de 20ste. Ik heb nog niemand gevonden die mij kan zeggen of ik het signaal dus überhaupt kan ontvangen. Daarnaast heeft men toch wel wat problemen hier met het plaatsen van vaste schotels.
    Ik denk dat het MINIX boxje voor ons het enige alternatief is. Hoewel ik er nog niet uit ben welke box voor ons voldoende zou zijn (eigenlijk alleen voor tv) want de prijzen variëren nogal. Na een paar maanden hier ben ik ook een beetje bang voor namaak boxen en overweeg ik om de volgende keer een MINIX box vanuit Nederland mee te nemen omdat ik de electronica hier eigenlijk niet goedkoper vind dan in Nederland.
    Ben nu op zoek naar een VPN waarmee ik kan kiezen in welk land ik op een server wil ‘inloggen’ om daarmee in te loggen op een server in Nederland en zodanig gebruik te kunnen maken van mijn eigen ZIGGO account met Horizon tv.
    Om dan te testen of Ziggo kan onderkennen dat het om een VPN gaat en daarmee alsnog het signaal te blokkeren (:smash:). Waarna ik in dat geval inderdaad moet gaan werken zoals Ben aangeeft.

Ik ken het ‘hotband’ satelliet abonnement niet maar hier heb ik een abonnement op de ‘Hotbird’ satelliet. Vooral veel Turkse zenders en ik vind slechts enkele Westeuropese zenders.

Groetjes
    Peter

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 84)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.