maandag 26 oktober 2020

Naar wat voor soort Turkse muziek luister jij?

Nederlanders in Turkije Forums Muziek, Film, Radio & Televisie Naar wat voor soort Turkse muziek luister jij?

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Gerrit
    Bijdrager

Heeft iemand trouwens een goeie bron voor vertalingen van Mor ve Ötesi songs? Ik las ergens dat ze behoorlijk linkspolitiek zijn (dat klinkt alvast als muziek in de oren want ik ben zelf ook in die kant van het politieke spectrum) en dat ze behoorlijk kritisch tegenover de VS staan en tegenover de Amerikaanse betrekkingen in het Midden Oosten (klinkt ook weer goed want die Amerikanen hebben daar niets te zoeken) – dus het lijkt er op dat die band echt wel de moeite is qua tekst, balen dat ik nergens een goeie vertaling vinden kan, op enkele songs na dan maar daar ontgaat het politieke aspect me. Dit vind ik bijvoorbeeld een enorm mooi nummer (ob=av2n)
    maar de vertaalde tekst lijkt eerder onschuldig dan enigzins politiek getint.

Hun allerleukste dat ik al gehoord heb vind ik deze:
    feature=related
    Heb de vertaling opgezocht maar geen accurate vertaling kunnen vinden… Nu ja, muzikaal zit dit gewoon heel goed cool

Eric Ross
    Bijdrager

Hier vind je in ieder geval alle song teksten, nu nog vertalen ;-))nlturk

http://sarki.alternatifim.com/listele.asp?art=466&ok=1

Gerrit
    Bijdrager

Welke van hun nummers hebben erg politiek getinte teksten? Want de lijst is nogal omvangrijk en puur muzikaal kan ik er niet echt iets uit opmaken (daarmee bedoel ik: geen enkele van de videoclips die ik zag indiceert een politiek thema uitdrukkelijk)

Dit is ook heel erg lekker:

Zoals al vernoemd was ik bij hun concert dat 20 jaar Pentagram/Mezarkabul vierde, dat was in de zomer van 2007 in Ortaköy (Istanbul)

zakkum
    Bijdrager

@ Gerrit ‘Cambaz’ is een voorbeeld van een politiek getint nummer van Mor ve Ötesi. Gaat over een tv zender ‘HaberTurk’. Het is vooral kritiek op de zender hoe ze met nieuws over VS-Irak omgingen. En dan vooral dat de zender de VS gelijk gaf. Hoe het echt in elkaar zat weet ik niet heb me er niet veel in verdiept maar heb ook wel eens op een site gelezen dat dit nummer gericht is op de Islam, omdat er ergens in het nummer wordt gezongen “ben je er? je bent er niet! ik weet het zeker je bent er niet.”

Wat me wel op viel is dat een van de bandleden, Harun Tekin een paar jaar later na dit nummer een eigen tv programma had op de zender HaberTurk. Erg dubbel dus..
    Maar goed zoals ik al zei heb me er niet erg veel in verdiept..

antonieq
    Bijdrager

Gerrit schreef:

Heeft iemand trouwens een goeie bron voor vertalingen van Mor ve Ötesi songs? Ik las ergens dat ze behoorlijk linkspolitiek zijn (dat klinkt alvast als muziek in de oren want ik ben zelf ook in die kant van het politieke spectrum) en dat ze behoorlijk kritisch tegenover de VS staan en tegenover de Amerikaanse betrekkingen in het Midden Oosten (klinkt ook weer goed want die Amerikanen hebben daar niets te zoeken) – dus het lijkt er op dat die band echt wel de moeite is qua tekst, balen dat ik nergens een goeie vertaling vinden kan, op enkele songs na dan maar daar ontgaat het politieke aspect me. Dit vind ik bijvoorbeeld een enorm mooi nummer (ob=av2n)
    maar de vertaalde tekst lijkt eerder onschuldig dan enigzins politiek getint.

Hun allerleukste dat ik al gehoord heb vind ik deze:
    feature=related
    Heb de vertaling opgezocht maar geen accurate vertaling kunnen vinden… Nu ja, muzikaal zit dit gewoon heel goed http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/forum-smileys/sf-cool.gif

İk heb eens goed naar een paar willekeurige teksten geluisterd van hen.
    Lijkt erop dat ze wel boodschappen hebben maar dat die in dubbelzinnige, teksten met meerdere betekenissen, liefdesliedjes verpakt zijn.
    Sevda çiçegi kan zowel over een simpel verloren liefde gaan maar ook over iemand die ten onrechte in de gevangenis zit.

Bir Derdim var ook weer voor meerdere uitleg vatbaar. Kort gezegd : ik heb een probleem ,ik wil iets kwijt maar kan het niet voor me houden, waarom is iedereen een vijand, nadat het gordijn voor de laatste keer gevallen is ( toneeluitdrukking) is het spel uit, ik heb een probleem en houdt het niet meer voor me.

Lynx
    Bijdrager

Ik ben helemaal weg van Turkse muziek!

Ik zing zelf graag mee met Sertab Erener, daar is de liefde voor Turkse muziek ook begonnen.
    Ik ben zelf ook sopraan en de crossover met de coloratuur die Sertab b.v. maakt in een nummer als ‘Ask’ vind ik helemaal geweldig.

Het liefst zou ik eens live zingen met Turkse muzikanten (uit Flevoland), kan namelijk weinig orkestbanden vinden van mijn favoriete liedjes.

Artiesten waar ik graag naar luister (zonder tekens was ff te lui):

– Sertab Erener
    – Sezen Aksu (ik zit vooraan 20 oktober!)
    – Aynur Dogan (Koerdisch)
    – Mustafa Sandal
    – Murat Boz
    – Ahmet Kaya
    – Sila
    – Volkan Konak
    – Hande Yener
    – Izel
    – Pentagram
    – MFO
    – Ferhat Gocer
    e.v.a.

Grtz. Marjolein

mbsargin
    Bijdrager

Duman is een van mij favorieten grup.

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.