vrijdag 30 oktober 2020

Naar wat voor soort Turkse muziek luister jij?

Nederlanders in Turkije Forums Muziek, Film, Radio & Televisie Naar wat voor soort Turkse muziek luister jij?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Muratje
    Sleutelbeheerder

Ik luister graag naar Turkse popmuziek, dan heb ik het over artiesten als:

– Bengu
    – Bendeniz
    – Mustafa Sandal
    – Serdar Ortac
    – Kenan Dogulu
    – Emre Altug
    – Hande Yener
    – Yusuf Guney
    – Hadise
    – Gulben Ergen
    – Demet Akalin
    – etc.

Ben benieuwd naar jullie favoriete artiesten 😆

sobesan
    Bijdrager

Ik ben een enorme muziek fan, en snap dus helemaal niets van Turkse popmuziek en mis ontzettend venues als Melkweg, Paradiso of festivals.
    Het lijkt wel of iedereen hier zomaar ineens een popster kan worden. Omdat ik ook niet volledig begrijp waar de liedjes over gaan misschien, klinkt de beat allemaal veelal hetzelfde 🙁

Ik ben wel helemaal weg van Turkse rock, vind dat heel interessant tov europese of amerikaanse rock.
    – Mavi Sakal
    – Manga
    – Mor ve Otesi
    en 2 zangeresjes Ozlem Tekin & Sebnem Ferah

Muratje
    Sleutelbeheerder

Manga doet mee met het songfestifal, dus voor jou zit dat wel snor 😀

Ihlamur
    Bijdrager

Mijn favorieten zijn:

Volkan Konak
    Sevval Sam
    Kazım Koyuncu
    Can Atilla
    Barış Manço
    Sezen Aksu
    Funda Arar
    Kıraç
    Grup Yorum
    Zülfü Livaneli

En meer van dat genre

Webwoman
    Bijdrager

Haha ik luister naar een mix van jullie muziek:

Kenan Dogulu
    Yalın
    Manga
    Kargo
    Sezen Aksu
    Kıraç
    Şebnem Ferah

😎

Eric Ross
    Bijdrager

Ik luister dagelijks naar Turkse muziek, ik heb zo’n 120 Turkse CD’s
    Mijn favorieten zijn:
    # Sezen Aksu
    # Omar Faruk Tekbilek
    # Musa Eroğlu
    # Sibel Can
    # Incesaz
    # Gülber Ergen
    # Can Atilla
    # Yansimilar
    # Kivircik Ali (helaas op 10 januari overleden)
    # Ferdi Tayfur

KOEKEPEERTJE
    Bijdrager
    ni_hao
    Bijdrager

Valt me op dat niemand Tarkan heeft genoemd. Het is niet mijn favoriet want dat zijn: Mustafa Sandal, Hande Yener, Can Atilla, Sezen Aksu en UITERAARD Serdar Ortaç (klik op Serdar en luister zelf)

antonieq
    Bijdrager

Mor ve ötesi vindt ik wel aardig klinken.
    Sezen Aksu blijft een van de beteren voor mij.
    Athena`s debuut c.d. hoort tot mijn favorieten.
    Düş Sokak Sakinleri , turkse folk-rock .

Eric Ross
    Bijdrager

ni_hao schreef:

Valt me op dat niemand Tarkan heeft genoemd. Het is niet mijn favoriet want dat zijn: Mustafa Sandal, Hande Yener, Can Atilla en Sezen Aksu.

Ik heb toch ook 4 CD’s van Tarkan maar is niet één van mijn favorieten.nlturk

Gerrit
    Bijdrager

Mor ve Ötesi weet ik erg te waarderen. Nu ben ik een erg politiek persoon (= politiek actief en dus zeer geboeid in alles wat politiek aangaat) en van Turkse vrienden hoor ik vaak dat Mor ve Ötesi een erg politiek getinte groep is. Dan is het natuurlijk jammer als je de taal niet machtig bent en dus allicht een mooi aspect van de muziek mist. Heb wel eens een vertaling van enkele nummers gevonden maar een lied vertalen gaat vaak ten koste van de poëtische aspecten en soms zelfs ten koste van het duidelijk vatten van de boodschap van de tekst.

Asli sprong me meteen in het oog vanwege haar nogal knappe verschijning embarassed maar toen merkte ik dat haar muziek ook gewoon erg fraai in het gehoor ligt.

Voorts is er Mezarkabul (of Pentagram zoals ze in Turkije zelf genoemd worden) die ik twee keer live zag toen ik in Turkije woonde in 2007. Uitstekende metalband met toch de nodige authentieke Turkse klanken. Ik vind hun Turkstalige nummers ook mooier dan hun Engelstalig werk (hoewel dat ook best fraaie nummers omvat). De eerste van die 2 Mezarkabul concerten was op een podium pal naast de Bosporus, het publiek stond bijna tegen de kade aan. Op de achtergrond zag je de verlichte brug over de Bosporus. Een mooier decor voor een concert heb ik nooit gezien. Voeg daar een prima band aan toe en je hebt alle recepten voor een memorabel concert.

Uit de tijden dat het Eurovisie Songfestival nog echt goed was en niet vol commerciële Engelstalige nummers, herinner ik me Sebnem Paker die twee keer meedeed. Hoewel haar tweede bijdrage (Dinle) het best scoorde vond ik dat eerste nummer (uit 1996 als ik het goed uit het hoofd herinner) het beste van de twee omdat het zo authentiek Turks klonk. Dat was prachtige muziek, maar ik weet niet of zij nog actief is in de muziekwereld. Toen ik in Istanbul woonde heb ik alleszins nooit een CD van haar gezien in de winkel en nooit een optreden van haar aangekondigd gezien.

Hoewel niet echt Turks wil ik nog even Peter Murphy vermelden. Een Brit van origine die met Bauhaus mee de gothic muziekstijl heeft gelanceerd. Na de split van Bauhaus is hij naar Turkije verhuisd (waar hij nu al meer dan 20 jaar woont) en heeft zich bekeerd tot de Islam, waarbij hij vooral enorme interesse voor het Sufisme vertoonde. In zijn solo albums die hij na de split van Bauhaus maakte kom je verschillende nummers tegen die muzikaal Turkse elementen vertonen of qua tekst beïnvloed door het Sufisme zijn. Niet echt een Turk misschien maar na meer dan 20 jaar in Turkije te wonen kan je ‘m eigenlijk best een “Britse Turk” noemen. Zijn echtgenote (geboren en getogen in Turkije) is een bekende naam in de Turkse theaterwereld, inclusief muziekstukken.

Gerrit
    Bijdrager

muratje schreef:

Ik luister graag naar Turkse popmuziek, dan heb ik het over artiesten als:

– Bengu
    – Bendeniz
    – Mustafa Sandal
    – Serdar Ortac
    – Kenan Dogulu
    – Emre Altug
    – Hande Yener
    – Yusuf Guney
    – Hadise– Gulben Ergen
    – Demet Akalin
    – etc.

Ben benieuwd naar jullie favoriete artiesten http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/forum-smileys/sf-laugh.gif

Is dat de Belgisch-Turkse Hadise die je bedoelt, die aan Eurosong meedeed en zowel in België als Turkije behoorlijk aan populariteit aan het winnen is? (waar is het Belgisch vlagje emoticon?yeeeh)

antonieq
    Bijdrager

Gerrit schreef:

Mor ve Ötesi weet ik erg te waarderen. Nu ben ik een erg politiek persoon (= politiek actief en dus zeer geboeid in alles wat politiek aangaat) en van Turkse vrienden hoor ik vaak dat Mor ve Ötesi een erg politiek getinte groep is. Dan is het natuurlijk jammer als je de taal niet machtig bent en dus allicht een mooi aspect van de muziek mist. Heb wel eens een vertaling van enkele nummers gevonden maar een lied vertalen gaat vaak ten koste van de poëtische aspecten en soms zelfs ten koste van het duidelijk vatten van de boodschap van de tekst.

Asli sprong me meteen in het oog vanwege haar nogal knappe verschijning http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/forum-smileys/sf-embarassed.gif maar toen merkte ik dat haar muziek ook gewoon erg fraai in het gehoor ligt.

Voorts is er Mezarkabul (of Pentagram zoals ze in Turkije zelf genoemd worden) die ik twee keer live zag toen ik in Turkije woonde in 2007. Uitstekende metalband met toch de nodige authentieke Turkse klanken. Ik vind hun Turkstalige nummers ook mooier dan hun Engelstalig werk (hoewel dat ook best fraaie nummers omvat). De eerste van die 2 Mezarkabul concerten was op een podium pal naast de Bosporus, het publiek stond bijna tegen de kade aan. Op de achtergrond zag je de verlichte brug over de Bosporus. Een mooier decor voor een concert heb ik nooit gezien. Voeg daar een prima band aan toe en je hebt alle recepten voor een memorabel concert.

Uit de tijden dat het Eurovisie Songfestival nog echt goed was en niet vol commerciële Engelstalige nummers, herinner ik me Sebnem Paker die twee keer meedeed. Hoewel haar tweede bijdrage (Dinle) het best scoorde vond ik dat eerste nummer (uit 1996 als ik het goed uit het hoofd herinner) het beste van de twee omdat het zo authentiek Turks klonk. Dat was prachtige muziek, maar ik weet niet of zij nog actief is in de muziekwereld. Toen ik in Istanbul woonde heb ik alleszins nooit een CD van haar gezien in de winkel en nooit een optreden van haar aangekondigd gezien.

Hoewel niet echt Turks wil ik nog even Peter Murphy vermelden. Een Brit van origine die met Bauhaus mee de gothic muziekstijl heeft gelanceerd. Na de split van Bauhaus is hij naar Turkije verhuisd (waar hij nu al meer dan 20 jaar woont) en heeft zich bekeerd tot de Islam, waarbij hij vooral enorme interesse voor het Sufisme vertoonde. In zijn solo albums die hij na de split van Bauhaus maakte kom je verschillende nummers tegen die muzikaal Turkse elementen vertonen of qua tekst beïnvloed door het Sufisme zijn. Niet echt een Turk misschien maar na meer dan 20 jaar in Turkije te wonen kan je ‘m eigenlijk best een “Britse Turk” noemen. Zijn echtgenote (geboren en getogen in Turkije) is een bekende naam in de Turkse theaterwereld, inclusief muziekstukken.

İk ken Mor ve Ötesi van de soundtrack van de film Mustafa hakkinda herşey.
    De hoofdrolspeler heb ik paar jaar na die film nog ontmoet op een jongeren conferentie in Dikili.

Şebnem Paker heeft 1 c.d. gemaakt die Dinle ( luister) heet in januari 1998.
    Er staat ook nog ergens dat ze in 2000 op de muziek afdeling van de Marmara Universiteit is afgestudeerd.

Eric Ross
    Bijdrager

Zaterdag naar Zülfü Livaneli geweest, indrukwekkende avond gehad met prachtige muziek en mooie liederen.turknl

melike
    Bijdrager

Ahmet Kaya
    Haluk Levent
    Selda Bağcan
    Kıraç
    Ferhat Göçer

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.