maandag 26 oktober 2020

Met de Auto (en boot) naar Turkije!

Nederlanders in Turkije Forums Vakantie!!! Met de Auto (en boot) naar Turkije!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Muratje
    Sleutelbeheerder

Ik ben vorig jaar met de auto naar Turkije geweest (met de boot van Italië naar Griekenland) dat is me heel erg goed bevallen! Misschien dat we dat dit jaar weer gaan doen.

Is iemand van jullie al met de auto / boot geweest, en hoe beviel dat?

Angela
    Bijdrager

Wij willen in julie met de auto voor het eerst maar dan via Zagreb , Sofia richting Istamboel en dan richting Cannakele dan met ferry naar het eilandje gökceada. Na een paar dagen rusten verder langs de kust richting Alanya. Ben benieuwd en hoop dat alles goed gaat.
    Terug willen wij door het binnenland konya ectr.

Webwoman
    Bijdrager

Spannend! Lijkt me wel heel erg leuk hoor. En Istanbul is in ieder geval prachtig…

Sintine
    Bijdrager

Gaaf hoor!! Mijn vriend willen ook zo graag een keer (of meer) met de auto! Nu zitten we eraan te denken om een keer van Turkije naar NL te rijden. Misschien post ik het hier verkeerd. Maar weet iemand toevallig of ik een Turkse auto in NL kan invoeren en zo ja voor hoelang? Als niemand hier exact antwoord op weet te geven weet iemand dan wel waar ik met deze vraag terecht kan? Alvast super bedankt!

Misey
    Bijdrager

een keer met heel de familie met auto en boot gegaan… VERSCHRIKKELIJK!!! Misschien omdat ik toen nog 16/17 jaar was en wij 's nachts vaarden en op de boot zatenn tussen alle dronken Italianen en Grieken (we maakten een tussenstop @ Corfu).

Freija
    Sleutelbeheerder

@Misey, wij hebben juist heerlijk uitgerust op de boot. We hadden via een of andere actie geboekt, dus we kregen ook nog een heerlijk luxe gratis ontbijtje. En de bedden sliepen heerlijk, mooie hutten hebben ze op die boten zeg! Ik waande me echt even op de Titanic (van voor dat ie zonk wink).Volgende dag konden we vanaf Patras (GR) weer uitgerust de weg op richting TR. Ik vond het een superervaring!

samimi
    Bijdrager

freija schreef:

@Misey
    , wij hebben juist heerlijk uitgerust op de boot. We hadden via een of andere actie geboekt, dus we kregen ook nog een heerlijk luxe gratis ontbijtje. En de bedden sliepen heerlijk, mooie hutten hebben ze op die boten zeg! Ik waande me echt even op de Titanic (van voor dat ie zonk wink).Volgende dag konden we vanaf Patras (GR) weer uitgerust de weg op richting TR. Ik vond het een superervaring!

Wij hebben het er ook al jaren over om eens met de auto naar turkije (istanbul) te gaan (vanuit spanje), en dan inderdaad via italië met de boot oversteken. Waar hebben jullie toen geboekt en bij welke rederij was dat? Wordt er nu nog enthousiaster over om het gewoon te doen in plaats van altijd maar te vliegen! laugh

ni_hao
    Bijdrager

Met de boot is mogelijk. Diverse mogelijkheden: van Italie (Ancona) naar Griekenland (Pireus/Patras) en vandaar via het Oosten naar TR (Canakkale) of van daar met de veerboot naar het Chios (XIOS schrijven de Grieken). Chios is een Grieks eiland dat zo'n 20-30 minuten varen (veerboot) vanaf TR (Çesme, Zuid West TR) ligt. Andere Griekse eiland zijn ook mogelijk zoals Samos (veerboot naar Kusadasi) bevindt.

Een aantal voorbeelden:

Voorbeeld 1:
    Je rijdt tot in Ancona (Italië, Adriatische kust) en neemt vandaar de veerpont
    tot in Izmir/Çesme. Dit is de route waarbij je zelf de minste afstand
    met de auto aflegt.

Voorbeeld 2:
    Je rijdt tot in Ancona (Italië, Adriatische kust) en neemt vandaar de veerpont
    naar Patras of Igoumenitsa. De bekendste ferry is de Superfast. Deze is
    in een paar uur op de bestemming. Deze route is vooral een alternatief in
    de winter wanneer er geen rechtstreekse veerponten naar Turkije zijn.
    Vanuit Patras kan je 2 uur rijden naar Athene. Vandaar uit kun je dan
    weer verder rijden over land tot de grensovergang met Turkije in Ipsala
    (in de buurt van Istanbul), of je kan een veerpont nemen naar Chios of
    Kos. Vanaf deze Griekse eilanden kun je dan weer naar respectievelijk
    Çeşme of Bodrum varen. Als je tot Igoumenitsa vaart, kan je over de
    bergen richting Ipsala (in de buurt van Istanbul) om daar alsnog de
    grens met Turkije over te steken.

Voorbeeld 3:
    Je rijdt tot in Brindisi (Zuid-Italië) en neemt vanaf daar de veerpont tot Izmir/Çeşme. Je bent dan 1,5 dag op de boot.
    Vanuit Brindisi kan je ook Griekse veerponten nemen naar Griekenland of de Griekse eilanden.

Als je met de boot gaat, moet je rekenen op een overzetkost voor je
    vervoermiddel en een overzetkost per persoon, afhankelijk van de
    slaapplaats die je verkiest. De goedkoopste plaatsen zijn zetels
    (pullman). Daarnaast zijn er verschillende prijzen voor kabines voor 2,3
    of 4 personen, met of zonder zeezicht.

Links:
    Ferry A
    Ferry B
    Ferry C

Muratje
    Sleutelbeheerder

Wij gaan dit jaar weer met het vliegtuig, maar in de toekomst wil ik zeker ook weer met de auto gaan. Erg leuk! Zodra je de grens over bent begint je “echte” vakantie eigenlijk al (of als je thuis de deur dicht trekt). Lekker rustig aan rijden. Stoppen waar je wil. Slapen waar je wil. Ook de boot van Italië naar Griekenland, of direct naar Cesme is ook erg leuk. Wel een cabin nemen en niet in de gangpaden gaan liggen slapen 😛

Ook moet je minstens 4-6 weken vakantie hebben vind ik, anders is het zonde van de reistijd omdat je ook weer terug moet 🙂

Er zijn veel Turken die ook direct naar huis gaan gassen omdat ze snel “thuis” willen zijn. Dat vind ik dan weer minder. Er is onderweg zo veel leuks te zien, zo veel leuke dorpen etc. Geniet er dan ook van. Doe er dan gewoon 1 of 2 dagen langer over.

Check ook even deze pagina!

Met de auto naar Turkije

Freija
    Sleutelbeheerder

@Samimi: Wij hebben toen online bij directferries geboekt. De rederij was Minoan Lines.

Wij gingen heen van Ancona naar Patras, omdat we dan meer van Griekenland konden zien,

en terug van Igoumenitsa naar Ancona. Als je een hut erbij neemt met zeeuitzicht, moet je er wel van uitgaan dat dat niet goedkoop is, maar het is het zeker dubbel en dwars waard, vonden wij dan 🙂

Angela
    Bijdrager

ik heb afgelopen jaar hier erop reageerd en zal heel binnenkort verslag doen van ons reis naar/ door Turkije met een lease auto. Kan wel een beetje duren omdat ik niet foutloos nederlands schrijf. Het was zeker een mooie ervaring.turk

Muratje
    Sleutelbeheerder

Angela schreef:

ik heb afgelopen jaar hier erop reageerd en zal heel binnenkort verslag doen van ons reis naar/ door Turkije met een lease auto. Kan wel een beetje duren omdat ik niet foutloos nederlands schrijf. Het was zeker een mooie ervaring.turk

Leuk! We zijn benieuwd, ook naar foto's natuurlijk 🙂

Angela
    Bijdrager

muratje schreef:

Angela schreef:

Leuk! We zijn benieuwd, ook naar foto's natuurlijk 🙂

die komen er ook bij zodra ik snap hoe ik ze bij de tekst moet zetten. In ieder geval begin ik volgende week met de tekst.huh

Muratje
    Sleutelbeheerder

Hier wordt uitgelegd hoe je plaatjes kunt toevoegen aan een bericht op dit forum:
    http://www.nederlandersinturkije.nl/forum/foto-forum/lees-dit-eerst/

Angela
    Bijdrager

Bedankt zal wel aan mijn haarkleur liggen oopscool 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.