Kroketten e.d in Urla (Izmir)

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije Kroketten e.d in Urla (Izmir)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    ni_hao
    Bijdrager

Afgelopen week naar Kusadasi geweest om daar kroketten en bitterballen te kopen. Toen we daar waren hebben we verschillende dingen gesproken, zoals Chinese producten, kroketten, frikandellen enz. Tijdens dat gesprek kwam naar voren, dat er een bedrijf(je) in Urla zou moeten zitten welke eens in de zoveel tijd een container met producten van Beckers zou laten komen. Niemand wist die naam van die firma. Weet iemand hier meer van?

Wel weet ik dat er een bedrijf in Izmir zit, die aan opslag/verslag doet (denk aan cathering voor diverse schepen, grote hotels etc). Dat bedrijf zit in een belastingvrij gebied. Ik ben daar zelf geweest en keek mijn ogen uit: grote koelcellen en ook 1 grote waar alleen maar Nederlandse producten in lagen. Ik heb toen gevraagd of ik daar ook mocht kopen, omdat ik formeel belastingvrij dingen mocht kopen in Turkije. Dat was geen probleem, alleen per bestelling moest de waarde minimaal 1000€ zijn en heb er maar vanaf gezien.

Overigens lijkt het me vreemd, dat een bedrijf een container met Beckers producten zou laten komen, want dat soort dingen invoeren is nogal aan de prijs (afgezien v.d. vraag of het is toegestaan). Wel heb ik ondertussen contact gehad met Beckers NL en ook met Van Dobbe (dat vind ik nog steeds de lekkerste kroketten). Beide firma’s gaven aan geen producten aan Turkije, Griekenland of Cyprus te leveren, maar sluiten niet uit dat Nederlandse of Belgische grossiers van hun dat wel doen. Tja dan ben je dus nog geen stap verder.

Ihlamur
    Bijdrager

Een paar jaar geleden er idd stprak van geweest dat Beckers een voet in Turkije zou zetten. Er is toendertijd een vertegenwoordiger in mijn restaurant geweest met vragen of ik daar belangstelling voor had en hoe groot de omzet zou zijn. Ik heb wat in het Turks vertaalde folders gehad en nooit meer iets vernomen.

Ik vond dit verdacht en heb contact opgenomen met Beckers, die bevestigden het echter wel en zeiden dat ze niet verder waren als een plan, als ondernemer zijnde zou ik op de hoogte worden gehouden. Het is plan is blijkbaar niet verder dan de tafel en een foldertje gekomen..

Ismara
    Bijdrager

Jammie!
    Waar in Kusadasi kan je kroketten en bitterballen kopen dan? Eventueel ook frikandel?

Ik hoor het graag. Weet een hoop mensen die interesse hebben!

Groetjes,
    Shemara

ni_hao
    Bijdrager

Nah, eindelijk frikandellen gevonden die goed smaken. Overigens is dat arbitrair, omdat iedereen een andere smaak heeft. Persoonlijk vind ik ze smaken zoals Nederlandse van Beckers maar iets pittiger. Via via had ik een tip gekregen om eens in Urla te gaan kijken. Daar ben ik heen geweest (zeer moeilijk te vinden) en een prima bedrijf, dat uiterst hygiënisch is, dat moet ook wel (lees verder: daar ga ik later op in).

Ik heb met hen gesproken, ze spreken zeer goed Engels, is een familiebedrijf dat hoofdzakelijk aan restaurants en hotels in m.n. toeristengebieden in TR levert. Nadat ik mijn achtergrond e.d. had medegedeeld, kreeg ik het hele verhaal te horen. Zij importeren de boel met eigen vrachtauto’s (met koel-/vriescapaciteit) uit Athene, daar komen (na afspraak) vrachtauto’s uit Spanje en Duitsland aan met de goederen. Vervolgens gaan ze naar Istanbul, daar wordt de boel ingevoerd (en begint het gepest van Erdogan c.s.). Wel wordt het allemaal in een zeer goed gekoelde loods/ruimte gedaan. Uiteindelijk wordt het ingevoerd en wordt de boel verzegeld en elke auto wordt voorzien van een elektronische chip zodat ze via tracking & tracing te volgen zijn. Dan naar Izmir en daar moeten ze weer langs de douane en wordt de boel weer gecontroleerd en wederom alles uitpakken en elke doos wordt opengemaakt (ook weer pesten dus want de boel was al ingevoerd). Dan komen ze aan in Urla en elke week (soms 2x per week) krijgen ze bezoek van overheidsfunctionarissen die controleren op hygiene e.d. Ze zeggen elke keer: als we ook maar 1 vliegje zien rondvliegen, dan laten we je bedrijf sluiten. Dit maakt ook weer deel uit van Erdogan c.s. om de verkoop van varkensvlees producten zo veel mogelijk tegen te gaan.

Ze leveren ook aan particulieren, maar ze zijn hoofdzakelijk geënt op de periode april-oktober, ik kon onlangs bijv, geen kroketten krijgen, wel varkenskarbonade (met en zonder bot). Deze waren ook goed van smaak. Verder heb ik frikandellen en een varkenshaas gehaald. Prima producten.

Hoe maken ze die frikandellen….
    Ze hebben ooit contact gehad in Nederland met Beckers en daarna zijn mensen van Beckers bij hun op bezoek geweest. Doel was Beckers producten in TR te verkopen, maar Beckers zag daar van af vanwege dat moeilijke invoerproces. Ze hebben bij hoge uitzondering en na opstellen van diverse papieren en contracten van Beckers het recept gekregen om de frikandellen zelf te maken en dat doen ze dus ook. Zij het – zoals eerder beschreven – iets pittiger.

Eerst verkochten ze ook vis (o.a. Haring), maar door dat gepest van Erdogan c.q. omslachtig invoerproces is de vis niet meer van een kwaliteit om die te verkopen, dus dat doen ze niet meer.

Je koopt de goederen meestal per kilo, maar kan ook per aantal in sommige gevallen. Ik heb bijv. 3068 gram (ong. 3 kilo dus) frikandellen gekocht en moest daar 131,92 TL voor betalen (43 TL of zo per kg). Kroketten kosten ook 43 TL/kg. Bonfile (zo noemen ze varkenshaas) kostte 52 TL/kg; de haas die ik had woog bijna 500 gr. en daar heb ik 25,17 TL voor betaald, Pirzola (zo noemen ze varkenskarbonade met bot) kost 38 TL/kg en kemiksiz pirzola (karbonade zonder bot, kun je schnitzel van maken) kost 41 TL/kg.

Bij gelegenheid zal ik wat foto’s in dit draadje plaatsen.

Wil je de firma bezoeken, neem dan even per PM (persoonlijk bericht) contact op.

recol
    Bijdrager

Ik weet het een oud topic maar weet iemand de contact gegevens van ni-hoa?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.