Istavrit

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Ihlamur
    Bijdrager

Jaren heb ik me afgevraagd hoe dit visje in het Nederlands heet, vandaag heb ik het opgezocht…..
    HORSMAKREEL De´Trachurus trachurus´ variant, want er zijn 151 soorten Horsmakreel!!!!!!!!!

Hieronder een stukje van hoe de Belgisch/Nederlands culinaire wereld het visje beoordeeld.

Fonse liet ons vissen met lange lijnen en vijf haken, zonder aas. De lijnen gingen recht naar beneden en ik voelde het bonken van het lood op de zandbodem. Niet lang daarna had de eerste van ons gezelschap beet. Gretig werd de lijn opgehaald, en daar verscheen deze vis. “Wat voor vis is dat?” Dat is de vraag van elke landrot die eens iets anders te zien krijgt dan kabeljauw of tongfilet. Gek genoeg, Fonse wist het ook niet. “Het is een vis die altijd in de buurt van de makreel zwemt,” zei hij ontwijkend. Het zou nooit in hem zijn opgekomen om zo’n beest mee naar huis te nemen, want dat was ‘geen eten’. Maar er werden stukjes vel afgesneden om aan de haken te doen: “Dat blinkend vel zal de makreel aantrekken.” We vingen die dag geen enkele horsmakreel meer, maar wel enkele plastic zakken vol groenblauwe makreel.
    De vis zonder naam bleek later, toen ik meer van vissen had geleerd, horsmakreel of marsbanker te heten. Andere streeknamen zijn poer, Engelse makreel of stekvis. Trachurus trachurus noemde de wetenschapper Karl von Linné het dier.

Hier in Turkije kopen we ze gewoon bij de visboer,of zoals ik van de week, vangen we ze zelf met een hengel met 10 kleine haakjes met kerstversiering achtige pluimpjes, hartstikke leuk, je laat de hele boel in het water zakken en TOK je hebt er 4 te pakken, zakken en weer TOK 2 stuks……

Schoonmaken: breek het kopje van de keelkant af naar boven van het lijfje af, haal je wijsvinger door het buikje en that´s it, ff wassen, vervolgens zouten en bakken in de olie of als je van niet zo vet houdt, zouten, door de (Karadeniz(Zwarte Zee)) grove maisbloem halen en in een ingevette teflonpan gaarbakken. Als je ze tegen elkaar aanlegt plakken ze aan elkaar en kan je met behulp van een plat deksel de hele handel in 1 keer omdraaien. Voor de kenners; net als Hamsi.

De maaltijd bestaat verder uit vers brood, Roka (Rucola), Tere (waterkers), Yeşil soğan (lenteuitjes) of met de vuist gepelde (droge) ui, citroen en rakı.lekker

Meer heeft Istavrit (en ook Hamsi(Ansjovis)) niet nodig.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.