Inburgering en Integratie

Nederlanders in Turkije Forums Algemene Chat Inburgering en Integratie

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Klaske
    Deelnemer

Inburgering en integratie zijn al jaren hot items in Nederland. Wanneer is iemand nu ingeburgerd en wanneer geïntegreerd? Zijn de Nederlanders in Turkije ingeburgerd/geïntegreerd? En wanneer en waarom voel je dat wel of niet? En hoe belangrijk is het?
    Ik zelf heb het gevoel dat het hier in Turkije niet zo belangrijk is, maar waarom eigenlijk niet? Heeft dat te maken met het gevoel dat ik hier gewoon geaccepteerd word en is dat voldoende (voor mij)?
    Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren; zowel Nederlanders in Turkije als Turken in Nederland.

Ihlamur
    Deelnemer

Ik denk dat ´gewoon geaccepteerd´ worden grotendeels van jezelf afhangt, van je opstelling tegenover de mensen in en het gastland zelf.
    Als er respect is voor het land, de bevolking en de aldaar heersende gebruiken is er geen geval van ´niet integreren of niet geaccepteerd worden´ lijkt mij. Deze buitenlanders hoor je ook niet roepen dat ze gediscrimineerd worden.
    Die gaan naar school, leren een vak en komen soms zelfs in de politiek.

In Nederland heb ik jaren in de schelpdierproductie gewerkt met vn Turken na eerst 5 jaar in Istanbul te hebben gewoond.
    Deze groep (toen) mensen vond Nederland alleen maar geschikt om geld te verdienen, de bevolking ´gavur´ in slechte betekenis, hun enige doel was zo veel mogelijk geld te verkrijgen. Sommigen van hen waren al meer dan 20 jaar in Nederland maar waren niet van plan die ´gavurtaal´ te leren. ´
    Huwen voor geld, meer kinderen opgeven ivm Kinderbijslag, met 3 familie´s in 1 huis, apart in de kantine zitten, met de Ramadan 1 uur vroeger naar huis en meer van die kleine dingen.
    Deze mensen zullen nooit het respect van de Nederlander krijgen wat ze willen door hun eigen houding.

Ik, die net 5 jr in Turkije had doorgebracht wist, toen ook niet wat ik tegenkwam. Dit waren totaal andere Turken dat wat ik kende!

Hier zie ik hetzelfde onder vele buitenlanders.
    Wonen hoog op een eiland in een ommuurde site, zijn bang voor de omgeving, leren van zijn leven nooit de taal, missen daardoor een stuk verrijking in hun kennis en bezigen de opmerkingen “Turkije is een mooi land, jammer dat er zo veel Turken wonen” en “nou, nou, je bent wel verturkst”!
    Ik vind mezelf niet verturkst, ik vind mezelf hier op zijn plek, weinig regeltjes, ´grijs denken´ en ´het hoeft allemaal niet zo snel´. En zo zijn er meer maar die vallen niet op.

Afgezien van een paar ´kro´s´ in het toeristische gebied neemt niemand een andere houding aan tegen me of praat over mij als die ´yabancı kadın´. Ik ben ´Linda teyze´, ´abla´ of ´bacım´ en dat geeft me het gevoel dat ik zowel geintegreerd als ingeburgerd ben.
    Ik ben ook niet zo groot van stuk, vrij donker voor een Europese en vind het ook prettig ´op te kunnen gaan in de massa´ hier.
    Of komt het door mijn nieuwe bloemetjespyama????lolflag

Klaske
    Deelnemer

Mooi verwoord, Ihlamur, dank!
    Ik woon nog niet zo lang in Turkije als jij, maar ik merk wel degelijk dat er dingen veranderen in de manier waarop men met mij omgaat. Dat zal ongetwijfeld met mijzelf te maken hebben; ik leer langzaam maar zeker meer dingen intuitief aanvoelen van wat wel en niet ‘hoort’. Vaak kan ik er geen woorden aan geven en weet ik ook niet wat de onderliggende ‘regels’ zijn, maar ik voel het. Dat had ik in het begin absoluut niet. Het heeft ook een hele tijd geduurd voordat gesprekken verder gingen dan bijvoorbeeld politiek, geloof of andere algemene onderwerpen én dat mijn mening écht gewaardeerd werd. (In het begin waren het vooral beleefdheidsfrasen die geuit werden als ik eens wat geopperd had, hahahaha.)

Ik denk dat de gastvrijheid die vrijwel iedereen hier ervaart een basis is voor het gevoel geaccepteerd te worden. Maar nu ik hier langer woon en steeds meer begin te begrijpen (al is het soms maar het besef dat ik er niets van begrijp) en doorzie, ontstaat er enerzijds meer afstand omdat die acceptatie dus eigenlijk niet zo diep gaat als ik in het begin dacht, en anderzijds leidt het bij een aantal mensen (met wie de contacten frequenter en dieper zijn) tot meer respect en dus écht geaccepteerd worden.

En wat ik ook duidelijk merk is het verschil tussen nieuwsgierigheid en belangstelling. Zowel van de buitenlanders hier als de Turken. Het uitgenodigd worden bij mensen thuis wordt door sommige Nederlanders soms zo breed uitgemeten dat me het gevoel bekruipt van ‘aapjes kijken’. En omgekeerd hebben de vragen die ik soms krijg van de Turken helemaal niets met belangstelling te maken.

Er zijn momenten dat ik me enorm verbonden kan voelen met de mensen met wie ik omga en op andere momenten kan ik bij diezelfde mensen het gevoel hebben er niet bij te horen. Maar erg vind ik dat niet; anders dan jij heb ik niet zo’n behoefte op te gaan in de massa en heb ik het misschien juist wel nodig als ‘anders’ gezien te worden om meer mijzelf te kunnen zijn.

Of zou mijn slaap-T-shirt met de tekst ‘glamour chick’ nog ergens een rol in het geheel spelen?tooth

Muratje
    Sleutelbeheerder

Vanaf nu willen we inderdaad dat er niet meer zo op de letter nauwkeurig gereageerd wordt en mensen persoonlijk worden aangevallen op reacties.. Helpen is geen probleem, maar het moet wel leuk blijven. Als een onderwerp je niet bevalt, reageer dan niet. Discussiëren mag, daarvoor is het forum bedoeld, maar het moet wel gebeuren op een normale manier.

We zullen wat strenger gaan oordelen op reacties en indien wij het nodig vinden worden ze gewoon verwijderd. Ik neem aan dat iedereen wel weet wat wel en niet kan. Als je vind dat iemand ongelijk heeft of stuur mij dan een PM en ga er verder niet op in. Het moet wel gezellig blijven hier cheer

Off-topic reacties en persoonlijke aanvallen wordt gewoon verwijderd.
    Dank jullie wel cool

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.