Hoogopgeleide Turken terug naar Turkije

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije Hoogopgeleide Turken terug naar Turkije

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Muratje
    Sleutelbeheerder

Ik kwam een iets wat ouder artikel tegen wat naar mijn mening nog wel een discussie teweeg kan brengen.

Steeds meer succesvolle, goed geïntegreerde Turkse Nederlanders verlaten ons land. Onder de middenstand wint de gedachte terrein dat Turkije sociaal en economisch een betere toekomst biedt. Maar vooral academisch hoog opgeleide jongeren overwegen een vertrek naar Turkije. Waarom zouden wij het pensioengeld betalen voor de babyboomers die ons discrimineren en buitensluiten, zo vragen zij zich af.

Ruwweg zijn er twee stromingen binnen de goed opgeleide en goed geïntegreerde Turkse gemeenschap. De ene groep ziet vertrekken als een kans, een uitdaging, als een verbetering van de kwaliteit van het bestaan. De tweede stroming vindt het jammer en bedreigend voor de achterblijvers dat juist de intelligentsia en maatschappelijk geslaagde landgenoten wegtrekken.

Maar de trend is onmiskenbaar. En de oorzaken zijn duidelijk: de polarisatie en stigmatisering van allochtonen groeien in Nederland net zo hard als de economie en toekomstmogelijkheden in Turkije.

Ahmet Alinpinar is een succesvolle student vliegtuigtechniek die droomt van een land waar hij zich thuis voelt, waar hij zich niet constant hoeft te verantwoorden. Hanim Dõgan, econome met een goede baan in de mode-industrie, is het allochtonengedoe meer dan zat. En Mustafa Özcan, raadslid voor Groen Links in de gemeente Amersfoort, is moe. Hij weet niet meer wat hij nog meer kan doen om geaccepteerd te worden.

Tegenlicht volgt het drietal bij hun afweging tussen blijven of vertrekken, de verkenningen in Turkije en het afscheid van vrienden, collega’s en familie in Nederland. De vastbeslotenheid en ondernemingslust van het gevarieerde gezelschap maken duidelijk hoe dynamisch het fenomeen migratie is. Het is een komen en gaan van land tot land, van mogelijkheid tot mogelijkheid. Maar vanuit Nederland vertrekken vooral de mensen met de meeste potentie. Voor hen heeft Nederland afgedaan als land van ongelimiteerde mogelijkheden. In Tegenlicht: de uittocht van de meest succesvolle nieuwe Nederlanders

Bron: VPRO

Hoe denk jij hierover?

Klaske
    Deelnemer

Hoi Muratje,

Ik vind dit een interessant gegeven. Ik vind het jammer dat ik het programma niet gezien heb want ik vraag mij af of de Turken die weer teruggaan naar Turkije hier wel zo geaccepteerd worden als ze zouden willen. Ik heb vaak om mij heen gezien dat zij het moeilijker hebben dan de buitenlanders hier. Van mij als buitenlandse wordt niet verwacht dat ik me conformeer aan de Turkse cultuur maar dat ligt voor de Turken die in Europa zijn opgegroeid toch wel heel anders.
    Ook heb ik wel gemerkt dat Europese Turken vaak gezien worden als arrogante mensen die hun ‘oude landgenoten’ wel even zullen vertellen hoe ze het beter kunnen doen. Ook om andere redenen lijkt het me voor de remigranten lang niet altijd makkelijk.
    Als buitenlander geaccepteerd en gewaardeerd worden, is ook iets dat over de hele wereld een probleem is, niet alleen in Europa. Als het puntje bij paaltje komt, is iemand met een andere culturele achtergrond toch een buitenstaander en ‘anders’. Op bepaalde momenten komt het ‘wij’ tegenover het ‘jullie’ of ‘zij’ te staan, dat is menselijk.

Ik hoop dat er nog wat meer op dit onderwerp gereageerd gaat worden!

Klaske

Freija
    Sleutelbeheerder

Ik vind het moeilijk om hier een mening over te hebben aangezien ik zelf niet Turks ben. Maar ik denk zeker dat jij hier een punt hebt, Klaske. Op deze manier had ik er nog niet naar gekeken. Dat de Turken in Turkije zich misschien wel gepasseerd voelen door al die ‘slimme nieuwkomers’ zou ik niet vreemd vinden. Het is tenslotte een trots (koppig?) volk. Toch hoop ik dat de meeste er het goede van inzien. Die nieuwe goed opgeleide generatie is uiteindelijk toch wel een goede(economische) aanwinst voor het land. Ik hoop ook op meer meningen van anderen!

Freija

bilgi
    Deelnemer

Klaske,

ja, heb de uitzending ook niet gezien. maar, ik ken hoogopgeleide Ned. Turken die “uitgelachen” worden om hun uitspraak hier. voor vol worden ze niet aangezien. ook grappig was dat vrienden van mij, “hoogopgeleide” Nederlandse Turken, mij doorlopend waarschuwden toen ze op bezoek kwamen. “let op dit, let op dat”. terwijl ik hier woon. en het was net de wereld “omgedraaid”. want een paar echte vrienden heb ik ook hier. (ik vond ze “erg” Nederlands geworden).

verder denk ik dat het zich redden van remigranten van de persoon zelf afhangt. ik heb ook Ned. Turken gekend (Virtueel, langdurig email contact) die naar mijn gevoel (geboren en getogen in Ne) geen werkelijk beeld meer hadden van het land van herkomst. ik kan het mij wel voorstellen. want het lijkt mij afschuwelijk. in het ene land ben je geboren en mag je je niet meer thuis voelen. in het land van de roots ben je ook anders. het is een bekend gegeven. de volgende generatie zal er geen, of minder last van hebben.

van mij als buitenlandse wordt niet verwacht dat ik me conformeer aan de Turkse cultuur”
    unquote

is dat zo? het hangt er denk ik ook af waar je woont. en wat je wilt als “buitenlander”.
    ik woon nu dicht bij Taksim. maar ga je een zijstraat ergens in dan woon je weer in een “dorp”. zelfs paard en wagen. dicht bij de traffic. en ja, ik pas mij wel aan? hoewel niet al te moeilijk. want veel overeenkomst is er ook tussen mensen. ehm blijf wel mijzelf, gedraag mij eigenlijk niet veel anders dan gewend. maar tracht toch rekening te houden met mijn omgeving. roken, eten of drinken doe ik niet meer en plein public tijdens ramadan. waarom? omdat ik het vervelend vind voor de anderen die dat niet doen die tijd. en ja, taksim, Eminönü, buitenlanders gaan hun gang. maar zo buitenlands voel ik mij nu ook niet meer. ken gewoon mensen en rekening houden met vind ik geen punt. verder vond/vind ik het gedrag van buitenlanders, vooral omgeving Eminönü beneden peil dikwijls. daar wil ik al helemaal niet bij horen. en ik heb er 7 maanden gewoond. en men wordt ook naar dat gedrag “behandeld”. want heus, indruk maken ze niet.

grapje: bekenden vroegen mij eens: waarom praat jij niet met Nederlanders? mijn vraag: praat jij met elke Turk? ook niet dus.

natuurlijk sprak ik wel met een Nederlander, maar alleen als ik dacht dat vind ik de moeite, dat kon ik namenlijk horen :-).

verder denk ik dat TR. met elke hoogopgeleide Ned. Turk “blij” is. want er is genoeg te doen hier en veel mogelijkheden. Nederland is een achterlijk land om zo met hun mensen om te gaan nu.

Klaske
    Deelnemer

Hoi,

Turkije zelf heeft ook veel hoogopgeleide mensen, die hoeven (gelukkig) niet perse uit Nederland of een ander westers land te komen. Er is ongelooflijk veel know-how hier maar de middelen ontbreken hier vaak. De gezondheidszorg staat op zich op een hoog niveau maar de apparatuur is lang niet overal voorhanden. Nog zoiets: Turkije is rijk aan mineralen en ertsen en andere belangrijke grondstoffen (water bijvoorbeeld) en de kennis om deze te benutten is er wel maar de technologie ontbreekt vaak. Europa of Amerika ‘helpen’ in zo’n geval graag een handje en doen dat op voorwaarde dat zij het recht op exploitatie krijgen…
    Water zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Of het waar is, weet ik niet, maar het verhaal gaat dat Amerika een groot ondergronds meer in Turkije ‘gekocht’ heeft.
    Een Turkse vriendin van me zei: ‘Het westen laat ons niet doodgaan, maar ze houden ons wel ziek’.
    Politiek is vaak zo’n vies spel…

Aan de andere kant merk ik ook wel dat de Turken al heel snel vinden dat het prima gaat op de manier waarop ze de dingen doen en weinig openstaan voor nieuwe ideeën. Dat heeft misschien te maken met het feit dat ideeën en adviezen van buitenlanders betweterig en arrogant kunnen overkomen, ik weet het niet precies. Terwijl nieuwe ontwikkelingen die succesvol blijken of lijken te zijn, heel snel gekopieerd worden. En daarmee wordt dan vervolgens de markt weer mee kapot gemaakt. Ik moet zeggen dat ik dit lang niet altijd begrijp maar ik hou me tegenwoordig verre van discussies met Turken hierover! 🙂

Ach, Turkije is een heerlijk land maar soms toch ook wel héél erg vreemd!

En wat het conformeren betreft: ja, aanpassen, rekening houden met en respecteren doe ik zeker ook maar conformeren gaat voor mij duidelijk een stap verder en dat hoef ik niet, zo heb ik het gevoel.

Klaske

bilgi
    Deelnemer

Klaske

“conformeren”? nee, dat bedoel ik niet.

verder leer ik van mensen hier, en krijg ook te horen dat ze van mij leren.

vervelende is wel dat ik voornamelijk met mannen te maken heb. en ik heb er hier meegemaakt die niet graag ongelijk bekennen, maar ook die dat wel kunnen. moet zeggen dat ik dat niet een groot verschil vind met Nederland. daar hebben mannen er ook moeite mee,met toegeven dat het anders kan zijn dan ze zelf dachten. verder ken ik weinig Tr. vrouwen die Engels spreken.
    heb er net 2 ontdekt. maar dan nog is het afwachten. want afspraken zijn dikwijls vaag. hoewel, ik ben dat ook. “einzelgänger” en ga niet snel ergens achterheen. maar wel leuk, hier geleerd, “ik zie wel”. terwijl er vroeger ook “druk” achter zat. zo van “het moet”. wel, ik moet nix.
    Ach, Turkije is een heerlijk land maar soms toch ook wel héél erg vreemd!
    unquote

ja, ken alleen Istanbul (en dan ook niet alles). maar het vreemde? trekt mij juist aan. het stemt tot nadenken. en ja, ik heb hier veel geleerd ook. want dat wat ik vreemd vond soms, kan ik ook waarderen.
    vaag hé?

verder verveel ik mij nooit. want juist dat wat ik niet ken, dat wil ik leren kennen. aannemen of afwijzen. het hoort bij mij of niet.

over politiek wil ik het eigenlijk niet hebben. ben niet zo dol op Amerika en wat daar vandaan komt, gedachten en meer.

vrienden, ik vind dat ook moeilijk. iedereen is arkadas. het woord, kennis, bekende, ken ik niet in het Turks. en ja, niet iedereen is mijn arkadas, arkadas canim of tatli. maar met mijn bekenden, kennissen, heb ik wel discussies en wij zijn het niet eens dikwijls, toch kan dat. en ja, zeg wel wat ik denk. directheid is iets wat men niet kent volgens mij. maar ben toch aan het leren om soms mijn directheid een beetje in te pakken. want ook in Nederland zegt men “vliegen vang je niet met azijn, wel met stroop”. het gaat mij niet om mijn “gelijk” maar ik wil wel in discussie blijven. en vooral geen ruzie met mijn “bekenden en kennissen”. helaas heb ik het met vrienden soms wel, want dan vergeet ik dat. verder is het voor mij heel leerzaam, want wat men noemt “bot” dat kan ik ook zijn.

wel heb ik een paar echte vrienden inmiddels. niet veel. een familie en een arkadas/vriend en dan nog moet ik opletten.

stom voorbeeld. wil een trap van die vriend lenen, kan er een maand achteraan hollen. hij zegt dan, ja, ik ben bang dat je alleen bent en dan valt. en ondertussen, hij wordt gebracht, niet gebracht, tot ik de pest in krijg (ik denk dan later, zeg dan NEE, ik heb het niet). goed ik word boos en krijg het kreng. en ja, levensgevaarlijk, heb hem wel gebruikt en doe het daarna nooit meer). maar het had een maand gezeur gescheeld als hij gewoon gezegd had “Nee, ik heb geen goede trap en die ik heb, die leen ik je niet”. dat zou ik wel begrepen hebben :-), ondertussen hebben wij wel enige onenigheid. maar dat gaat wel over. :-).

ach, ik weet het niet, leer hier dagelijks en verveel mij nooit.

hmm hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

bilgi
    Deelnemer

Wat ik nu van TR. weet en lees, ik denk niet alleen dat het een prachtig land is, ook dat het HEEL veel mogelijkheden heeft. verder is het in ontwikkeling.

moet eerlijk bekennen dat ik vroeger totaal geen belangstelling had voor het land? kwam door de Nederlanders die altijd naar de kust gingen en het over all-in vakanties hadden. wel dat trok mij helemaal niet.

spijt dat ik niet eerder gegaan ben. ben wel ooit uitgenodigd in Adana bij vrienden, huis van hun familie, maar heb toen nee gezegd. terecht, 40 graden daar toen. nix voor mij. maar ja, had dan wel 15 jaar geleden iets van Tr. leren kennen.

maar blij met nu. en uitgenodigd in Kapadokya bij vrienden, ook al 3 x nee gezegd (door omstandigheden, moest dan weer ff zo nodig iets regelen in Holland) maar dit jaar ga ik wel. die wonen daar, giga tuin en meer.

late liefde, TR. maar ik ben er blij mee.

bilgi
    Deelnemer

klaske

internet is ook helpend. als een idee afgewezen wordt. dan zoek ik het op en zend een mail met een voorbeeld van hetgeen ik bedoel. en ja, dat werkt ook hoor.

verder veel mensen zijn gewend de dingen op de manier te doen die ze vroeger geleerd hebben en ja, leren dat het anders kan kost ook tijd.

verder zijn mijn vrienden ook “hoogopgeleid” (heb eigenlijk de pest aan dat woord) of middenstanders. en mijn kennissen spreken 4 talen. wel op straat geleerd :-).

leven is leuk.

bilgi
    Deelnemer

Turkije zelf heeft ook veel hoogopgeleide mensen, die hoeven (gelukkig) niet perse uit Nederland of een ander westers land te komen. Er is ongelooflijk veel know-how hier
    unquote

inderdaad. persoonlijk vind ik de mensen ook serieus bezig met opleiding en studie (degenen die ik ken dan).

en dat was het onderwerp.

maar niet zo bekend in Nederland. maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander NIETS van Turkije weet.

Klaske
    Deelnemer

Hoi Bilgi,

Ik merk dat ik het een beetje lastig vind om te reageren. Je zegt zoveel dat ik eigenlijk niet meer weet waar ik op zou kunnen reageren. Het meeste valt ook buiten het onderwerp van de topic. Ik zal nog even denken over een nieuw te starten topic waarin we verder van gedachten kunnen wisselen, wat vind jij?
    Ik herken wel veel in wat je schrijft en ik ben wel benieuwd naar een aantal bevindingen van je.
    Zie je een dezer dagen graag in een ander topic, okee? (Je mag uiteraard zelf ook iets starten natuurlijk…)

Selamlar!

Klaske

bilgi
    Deelnemer

Klaske

je hebt gelijk 🙂
    maar er zijn hier al meerdere topic’s die ik had kunnen gebruiken :-), ga alleen niet “hoppen”,
    want reageerde eigenlijk op jou.

verder geen ervaring met Nederlanders die in Tr. wonen. en merk dat ik daar langzamerhand wel behoefte aan heb. delen van die ervaringen, vandaar.

ehm

iyi geceler

bilgi
    Deelnemer

heb een nieuw gmail account gemaakt.

bilgiverirmisiniz@gmail.com

(ik hoop dat er staat, informatie geven en krijgen). welterusten.

Muratje
    Sleutelbeheerder

Hey Bilgi, je kan op “bewerken” klikken om je bericht aan te passen.. Dat is wat overzichtelijker dan dat je elke keer 2 of 3 berichten achter elkaar plaatst.

bilgi
    Deelnemer

Muratje, dank je, zie het nu net. (was dat al? echt gemist dan).

eerst nadenken voor je drie berichten plaatst kan natuurlijk ook nog :-). (ben gewoon te snel soms).

zal mijn best doen, echt waar.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.