Het grote “Visum Vragen” topic

Nederlanders in Turkije Forums Vragen over Turkije Het grote “Visum Vragen” topic

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 52)
  • Auteur
    Ihlamur
    Bijdrager

charel006 schreef:

Ik heb vraagje, ik heb een toeristenvisum laten verlengen en heb daarvoor een ikamet gekregen die geldig is tot 2 november 2014. Nu wil ik 7 oktober naar Turkije zou ik dan een toeristenvisum kunnen kopen zodat ik langer kan blijven dan 2 november of is dat niet mogelijk omdat ik dan op een dubbel visum naar binnen ga?

Ik denk dat je je dagen even moet tellen. Zolang je de laatste 180 dagen minder dan 90 dagen in Turkije was zal het met een toeristenvisum kunnen. Wanneer je niet met je dagen in de knoop komt van de laatste 180 kan je ook je ikamet er niet inmengen (niet laten zien) en gewoon op een toeristenvisum komen. (denk ik)
    Koop je géén toeristen visum en kom je op je ikamet binnen zal je vanaf 2 november moeten terugtellen. Ben je dan langer dan 90 dagen in het land geweest de laatste 180 dagen ben je toch nat aan een ikamet.

Hoe eea verlengd moet worden heb ik een poosje terug een link van geplaatst op dit forum. Kan nog tot 31 dec bij de politie maar je hebt wel wat andere papieren nodig dan voorheen. Neem iig je zorgverzekeringspolis mee of haal daar van de week nog een internationaal afschrift van. De rest van de papieren kan je hier in Turkije krijgen. Voor elke maand dat je een verblijfsvergunning wilt dien je 500 euro te laten zien.

ni_hao
    Bijdrager

Poeh zit nu al maanden te wachten op het aangevraagde ikamet. Bekenden van ons hebben op dezelfde dag hun (verlenging voor) verblijf aangevraagd. Maar eens met hen contact op genomen en wat bleek voor 2 personen is het Ikamet keurig aangetekend per Turkse post ontvangen. De andere hebben ze zelf opgehaald op het politiebureau in Izmir, het bleek dat ze problemen hadden met het versturen. Ze bellen niet even (zoals met mij afgesproken) en sturen verder dus ook geen bericht. Je moet daar dus kennelijk zelf achter komen c.q. zelf achteraan gaan…pffff… Komende week dus maar even naar het politiebureau, wordt vervolgd.

Overigens zijn we zonder (douane)problemen het land uit en in geweest (met het verkregen papier van de politie) om even inkopen te doen in Chios (Griekenland)

richella20
    Bijdrager

hallo,

ik heb een vraagje wat betreft het toerismevisum en de 180/90 regel.
    de 90 dagen mag je toch zelf invullen binnen de 180 dagen en zodra die verlopen zijn kun je toch gewoon weer een nieuw visum aanvragen en mag je turkije weer in?

Hoe rekenen hun de 180/90 dagen?
    rekenen ze het van de afgelopen 180 dagen + je verblijf (dan zal dit langer zijn dan 180 dagen)
    of rekenen ze bijv. je verblijft 8 dagen de afgelopen 172 dagen + 8?

Ik hoop van iemand hier te horen hoe het gaat, ik ben turkije namelijk niet ingekomen en wat mij betreft is dit niet eerlijk gegaan. Heeft ook iemand tips of ik hier weg moet van maken als ik wel in mijn gelijk sta of kan ik dat beter niet doen aangezien ze best corrupt zijn en je zomaar het land niet meer in kunnen laten.

Ik heb natuurlijk het geld van mijn hotel en vliegtickets ‘weggegooid’ al niet te spreken over het vervoersgeld naar t airport etc..
    Buiten dat om word je behandeld als een crimineel, je mag je koffer niet op de kamer je slaapt met de deur open het licht aan en om de 5 min loopt er iemand langs je deur om te checken of je er nog ligt, ook hangen er cameras.

Groetjes!

ni_hao
    Bijdrager

De 180 dagen beginnen te tellen vanaf afgifte visum. De 90 dagen beginnen te tellen zodra je met dat visum voor de 1e keer Turkije in komt. Hoe vaak en wanneer je Turkij in/uitgaat bepaal je zelf. Zoilang je binnen de 180 dagen én binnen de 90 dagen blijft is er niks aan de hand. Je mag echter ook niet langer dan 120 dagen uit Turkije zijn want dan is je visum ongeldig geworden.

Ihlamur
    Bijdrager

Vraagje aan ni_ hao: die 120 dagenregeling…..is dat ook met visum? Ik dacht alleen met ikamet…..
    Ik probeer het een beetje bij te houden omdat er zoveel verwarring is soms….

@Richella: voor zover ik weet tellen ze per laatste 52 weken. Je mag maximaal 180 dagen per afgelopen 52 weken in het land zijn geweest. Er wordt niet naar een kalenderjaar gekeken, het gaat om de afgelopen 52 weken. (tenminste zo hebben ze bij mij eens geteld een paar jaar terug) De 90 dagen is de periode dat 1 visum geldig is. Ik weet niet of je die in 180 dagen op dient te maken, (lijkt me sterk). Heb jij meer dan 1 visum gekocht en je bent in de laatste 365 dagen meer dan 180 dagen in Turkije geweest (of je paspoort is niet meer lang genoeg geldig ook dit is veranderd) zal de toegang geweigerd worden.
    Je had dan de vorige keer een verblijfsvergunning voor een jaar aan kunnen vragen, alhoewel daar weer een regel aankleeft dat je niet langer dan 120 dagen het land uit mag zonder dat hij zijn geldigheid verliest.(plus een heleboel andere rompslomp)
    (ik hoop dat ik het goed zeg, @andere forumleden: correct me if I’m wrong)

Enne, hiertegen protesteren zal weinig zin hebben. Wat de corruptie betreft zal het in jouw geval ook wel meevallen. Wat heeft de ambtenaar er voor baat bij om het jou moeilijk te maken? Ze krijgen hier geen extra premie als ze aan een bepaald aantal mensen komen die ze de toelating weigeren, heb jij ze geld aangeboden wat ze aangenomen hebben wat ze corrupt maakt? Ambtenaren op provinciale bureaus interpreteren overal de regels anders maar douane is douane.
    Momenteel is er een gigantisch probleem met illegaal binnenkomende buitenlanders uit alle windstreken, Turkije is namelijk de poort naar Europa. Dat brengt een hoop criminaliteit en daardoor ook verscherpte controle met zich mee. Europa eist dat ook voor een deel van Turkije die er immers ook van verdacht wordt de IS te steunen……

Ambtenaren tellen je ook netjes je dagen voor als je dat wil. 9 Van de 10 keer maken ze een uitdraai van je entry/exit gegevens en gaan zitten tellen. Dat laten ze je gewoon zie als je daarom vraagt. May I have a look kennen ze allemaal wel. Denk dat je weinig kans hebt tot je gelijk halen, helaas.

Let op: er zijn nieuwe regels aangaande geldigheid paspoort. Moet tegenwoordig nog 8 maanden geldig zijn.

Voor degenen de nieuwste site van de verblijfsvergunning nog niet kenden, hier de zoveelste update van de regels. Deze is van mei 2015 : https://e-ikamet.goc.gov.tr/

ni_hao
    Bijdrager

@Ihlamur: ik ben het (!20 dagen regel) eerlijk gezegd nergens tegengekomen. Echter als je langer dan 120 uit Turkije bent vervalt je imaket. Dat is 100% zeker. Ik ben er logischerwijs van uitgegaan dat hetzelfde geldt voor een visum.

Paspoort 8 maanden geldig is alleen van toepassing bij 1e uitgifte van je visum, dus gerekend vanaf de datum dat je visum is afgegeven.

willemijnbouman
    Bijdrager

@ni_hao, drie vragen:
    1) Vervalt je ikamet nadat je in langer dan 120 dagen uit Turkije bent geweest in je ikametperiode en moet je dan dus zowiezo een visum kopen (online)?
    2) Of krijg je geen nieuw opvolg-ikamet?
    3) Moeten die 120 dagen aaneengesloten zijn of een optelsom van stukjes?

zad75455
    Bijdrager

Ben zelf inmiddels 2x langer dan 120 dagen buiten TR geweest en kwam weer gewoon erin met mijn Ikamet. Ik denk dus dat daar niet zo streng op gelet wordt.

Ihlamur
    Bijdrager

https://www.facebook.com/PermitMadeEasy

Hier staan veel vragen en antwoorden

ni_hao
    Bijdrager

Tşk
    Url bevat klein foutje: na Permit en voor MadeEasy moet een spatie

ni_hao
    Bijdrager

Nog een facebook pagina: Residence Permit In Turkey

Ihlamur
    Bijdrager

Bij mij niet. Had hem gekopieerd en hij opent ook gewoon. raar

Ihlamur
    Bijdrager

richella20 schreef:

hallo,

ik heb een vraagje wat betreft het toerismevisum en de 180/90 regel.
    de 90 dagen mag je toch zelf invullen binnen de 180 dagen en zodra die verlopen zijn kun je toch gewoon weer een nieuw visum aanvragen en mag je turkije weer in?

Hoe rekenen hun de 180/90 dagen?
    rekenen ze het van de afgelopen 180 dagen + je verblijf (dan zal dit langer zijn dan 180 dagen)
    of rekenen ze bijv. je verblijft 8 dagen de afgelopen 172 dagen + 8?

Ik hoop van iemand hier te horen hoe het gaat, ik ben turkije namelijk niet ingekomen en wat mij betreft is dit niet eerlijk gegaan. Heeft ook iemand tips of ik hier weg moet van maken als ik wel in mijn gelijk sta of kan ik dat beter niet doen aangezien ze best corrupt zijn en je zomaar het land niet meer in kunnen laten.

Ik heb natuurlijk het geld van mijn hotel en vliegtickets ‘weggegooid’ al niet te spreken over het vervoersgeld naar t airport etc..
    Buiten dat om word je behandeld als een crimineel, je mag je koffer niet op de kamer je slaapt met de deur open het licht aan en om de 5 min loopt er iemand langs je deur om te checken of je er nog ligt, ook hangen er cameras.

Groetjes!

Ik heb hier een link gevonden waar je je dagen kan tellen. kan je controleren of ze het goed gedaan hebben

http://antalyacentral.com/component/k2/turkish-tourist-visitors-visa-90-180-day-stay-calculator

dtdid
    Bijdrager

Is er apart onderwerp voor visum vragen betreffende verblijf in Nederland? Ik wil graag weten hoe wij een visum aan kunnen vragen voor mijn echtgenote dat meerdere jaren geldig is en uiteraard multi-entry is. Is dit enkel toepasbaar op een ‘familie bezoek’ visum of kan dit ook via een toeristenvisum. We hebben in het verleden een dergelijk visum gekregen voor 3 jaar en hebben nu weer een nieuw visum nodig.

margreet
    Bijdrager

Eind 2014 heb ik een visum gekocht dit was geldig tot 12-6-2015. Destijds ben ik van 14-12-2014 tot 8-3-2015 in Turkije geweest ik tel in totaal dus 85 dagen. Nu heb ik 27 -6-2015 een nieuw visum aangeschaft omdat de andere verlopen was per 12-6-2015. Ik ging er vanuit dat ik nu dus weer 90 dagen zou krijgen aangezien die 180 dagen van dat visum dus op waren maar krijg nu tot mijn schrik op het vliegveld te horen dat ik nog maar 22 dagen visum over heb. Zij hebben dus alle dagen in het jaar 2015 geteld.
    Ik snap niks van die hele 90 /180 regel. Loopt dit per kalenderjaar? volgens een advocaat in Antalya moet ik er nu 6 maanden uit voordat ik uberhaupt in aanmerking kom voor opnieuw 90 dagen.
    De vreemdelingen politie alhier kan het ook niet uitleggen weten ook niet hoeveel dagen ik nog heb, kortom niemand schijnt de regel hier te snappen.
    Wie o wie kan het mij wel duidelijk uitleggen en heeft wellicht advies wat ik nu het beste kan doen

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 52)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.