Het grote “Visum Vragen” topic

Nederlanders in Turkije Forums Vragen over Turkije Het grote “Visum Vragen” topic

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 52)
  • Auteur
    Ihlamur
    Bijdrager

Als het optioneel is wel he wink?

Ter info: Dat heeft niets met wel of niet volwassen zijn te maken. Het Turkse identificatiesysteem werkt met voornamen vader en moeder. Dit omdat er zoveel mensen dezelfde naam hebben. In eerste instantie wordt vadersnaam altijd gevraagd en in 2e instantie ook de moedersnaam en zelfs haar meisjesnaam. Op de Turkse ID kaarten staan ook de voornamen van de vader en de moeder van de kaarthouder.

liesbet
    Bijdrager

Hallo. Onze Turkse vrienden willen naar ons in Nederland op bezoek komen. Ik lees op Nederlandse sites, dat dit vrij ingewikkeld is.
    o.a. Visum aanvraag, tijdelijke ziektekostenverzekering voor Nederland, garantstelling door mij en andere formulieren/vreemdelingenpolitie etc.
    1. Heeft iemand ervaring hiermee?
    2. Heeft iemand 1 of meer Turkse websites waar zij deze informatie kunnen lezen?
    3. Of waar ze, in het Turks, met hun vragen terecht kunnen.
    Bij voorbaat hartelijk dank.

ni_hao
    Bijdrager

Op de website van buitenlandse zaken vind je alles, maar dat is Nederlands/Engels. Je kunt (hen) ook contact opnemen met de Nederlandse ambassade in Ankara (email/telefoon/website) die spreken zowel Nederlands als Turks (wel even vragen of je een Turks sprekend iemand kunt spreken). Hetzelfde geldt voor het Consulaat in Istanbul of de Turkse ambassade in Nederland (Rotterdam). Contact info vind je op internet.

Er zijn zat mensen die zeggen/schrijven dat het moeilijk is of dat je iemand moet hebben die borg staat, info over verzekering en noem maar op. Allemaal leuk en goed bedoeld, maar ga daar niet op af. Het beste is gewoon bij de officiële instantie navragen, dan ben je zeker en heb je geen gespeculeer enz. Bovendien hebben de officiële instanties de laatste info. Die instanties heb ik in de eerste alinea verwoord.

liesbet
    Bijdrager

Hartelijk dank voor de snelle en uitgebreide info ! Ik ga een en ander op de mail naar Turkije zetten. Nogmaals dank!

Annemarijn
    Bijdrager

Hallo,

Ik heb een vraag betreffende het visum voor Turkije. Ik ga een half jaar stage lopen in Istanboel, hiervoor heb ik een visum voor lange tijd nodig. Mijn bedrijf waar ik stage zal lopen zal geen werk visum voor mij aanvragen. Zij raden me aan om een residence visa aan te vragen. Nu wilde ik vragen hoe ik dit het makkelijkste kan doen? Want je moet ook een health insurance regelen heb ik gehoord. Hopelijk kan iemand mij helpen :)

Alvast bedankt!

Ihlamur
    Bijdrager

Er is dit jaar veel veranderd. Even in het kort. Vroeger was werk en verblijfsvergunning apart. Nu wordt er gevraagd wat je gaat doen en je complete vergunning wordt daaraan gekoppeld. Je krijgt dus je verblijfsvergunning omdat……je stage loopt, werkt, getrouwd bent met een Turk, hier een huis/bedrijf hebt of een andere reden. Is het een reden waar geen Turk(se) partner of Turks inkomen aan gekoppeld zit moet je kunnen aantonen dat je in je eigen onderhoud kan voorzien.

Als je stage gaat lopen kan je baas daar gemakkelijk een stagevergunning (tegelijk verblijfs) voor aanvragen. Doet hij dat niet is het ook geen stage en werk je zwart. Dit is strafbaar en loop je het risico het land uit gezet te worden met een boete.

Stel…..
    Je neemt dat risico en regelt zelf een verblijfsvergunning moet je een huis huren of inwonen, je moet iig geldig adres hebben waar je verblijft, je verblijfsvergunning wordt daar ook naartoe gezonden. Daarnaast moet je voor de tijd dat je hier verblijft een X bedrag op de bank hebben staan (dacht van rond de €6000,- voor een jaarvergunning). Uit NL moet je aantonen dat je verzekert bent. Je hoeft je niet hier te verzekeren, een int. verklaring dat je dat in NL ben is ook goed. Omdat je dan met een vaag verhaal bij de autoriteiten komt zullen ze wel het hemd van je lijf vragen.

Wanneer je hier wilt blijven zonder dat je opgeeft dat je stage loopt moet je zo veel andere dingen uit de kast trekken en dat is rommelen met de waarheid en erg omslachtig, daarnaast loop je risico op boete.

Wordt je op de werkvloer gepakt krijgt je baas, ik geloof iets van €2500,- boete. Jij wordt opgepakt, krijgt ook een boete en wordt uitgezet, dacht voor 5 jaar.

De werkgever wil een stagaire? Daar krijgt hij subsidie voor. Alleen maar voordeel hier zo’n goedkope werknemer, toch? Zo’n vergunninkje voor jou kost hem voor die 6 maanden iets van € 200,- maximaal. Dring er bij hem op aan dat hij alles regelt. /doet gewoon de boekhoudafdeling, evenals je stageforumulieren…..) Je bent dan verzekert via hem, krijgt loon en je werk/verblijfsvergunning rolt zonder problemen van de band.

Otherwise een hoop gesmoes en gelieg en ze controleren tegenwoordig heel erg, nu met al die Syriërs, Afghanen en Pakistaanse vluchtelingen hier. Regelt hij het niet zou ook je stageplaats/ beloning/stagerapport ook wel eens een sprookje kunnen zijn. Niet geregistreerde mensen niet betalen zijn ze errug makkelijk in hier……

Vraag ik me af: als jij geen officiële stage loopt geldt die dan wel voor je opleiding? Als dat zo is kan je het helemaal niet zelf regelen.

Succes!

ni_hao
    Bijdrager

Inderdaad is – zoals Ihlamur – aangeeft de wetgeving aangepast. Daar komt bij dat niet overal de wet hetzelfde wordt geïnterpreteerd. Wat Ihlamur heeft geschreven is een goede leidraad. Echter wat betekent jouw opleidingsinstituut c.q. Je stage-begeleider voor jou…. Zij kunnen toch contact opnemen met je werkgever in Istanbul inzake de vergunning. Zoals al eerder aangegeven kan de ambassade in Ankara of het Consulaat in Istanbul je goed uitleggen/informeren wat je moet doen.

bey0glu
    Bijdrager

Hey, ik ben aangenomen om een stage te lopen in Istanbul. Ik wil iedereen bedanken die hier informatie deelt ! Super ! Ik heb wel nog een vraag.

Klopt het dat ik met een toeristenvisum het land in kan komen? en vervolgens mijn verblijfsvergunning voor mijn stage kan regelen? Ik denk dat als ik een Stagevisum heb, dat dat mijn stagevergunning is toch? (Vorig jaar moest ik vóór mijn erasmus naar Rotterdam een studentenvisum halen…) http://www.wilweg.nl/landen/meer-landen/turkije/studie-in-turkije/visum-en-zorgverzekering
    Stagevergunning, hoe vraag ik die aan? In Rotterdam? Of moet mijn baas een vergunning aanvragen, zoja waar kan mijn baas de stagevergunning aanvragen?

Bedankt.http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/forum-smileys/turkish.gif

Ihlamur
    Bijdrager

Wat schrijft Ni_Hao?
    c.q. Je stage-begeleider voor jou…. Zij kunnen toch contact opnemen met je werkgever in Istanbul inzake de vergunning. Zoals al eerder aangegeven kan de ambassade in Ankara of het Consulaat in Istanbul je goed uitleggen/informeren wat je moet doen.

http://www.goc.gov.tr/files/files/YUKK_I%CC%87NGI%CC%87LI%CC%87ZCE_BASKI(1)(1).pdf

Hier staat eea in het Engels. De site die ik in een andere topic noemde is inmiddels gedeeltelijk omgezet in andere talen. Kijk vanaf artikel 23 tot in de 30 voor regels omtrent langdurige verblijfsvisa.

Kelebek48
    Bijdrager

Binnenkort ga ik voor de tweede keer dit jaar naar Turkije. Nu is alleen mijn toeristenvisum bij binnenkomst nog wel geldig, wanneer we teruggaan is het net twee dagen verlopen. Ik neem aan dat ik dan een nieuw visum aan moet schaffen. Kan iemand bevestigen of dit inderdaad klopt?

Alvast bedankt!

zad75455
    Bijdrager

Klopt, te laat terug betekent een boete van € 500 of meer

charel006
    Bijdrager

Ik heb vraagje, ik heb een toeristenvisum laten verlengen en heb daarvoor een ikamet gekregen die geldig is tot 2 november 2014. Nu wil ik 7 oktober naar Turkije zou ik dan een toeristenvisum kunnen kopen zodat ik langer kan blijven dan 2 november of is dat niet mogelijk omdat ik dan op een dubbel visum naar binnen ga?

Kelebek48
    Bijdrager

Hoe verleng je een toeristenvisum dan?

ni_hao
    Bijdrager

Na 7 oktober, als je dus in TR bent, je Ikamet laten verlengen. Informeer even waar dit moet want ik d8 dat je naar de gouverneur (zijn mensen) moet.

ni_hao
    Bijdrager

kelebek48: gewoon bij binnenkomst of nu reeds via internet een nieuw visum kopen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 52)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.