Het grote: “Turkse Simkaart & Mobiel Internet” topic

Nederlanders in Turkije Forums Vragen over Turkije Het grote: “Turkse Simkaart & Mobiel Internet” topic

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 46)
  • Auteur
    Muratje
    Sleutelbeheerder

Bij de aankoop van een prepaid simkaart (of combinatie met toestel) moet je eerst registratie doorlopen. Dit zijn eigenaars gegevens die aan de simkaart gekoppeld worden en heeft dus niks met het toestel of IMEI registratie te maken.

Een los toestel kun je inderdaad gewoon overal kopen en werkt direct met elke simkaart, deze hoeft ook niet geregistreerd te worden zoals dat met buitenlandse toestellen wel moet. Koop je hier een nieuwe losse Turkcell, Vodafone of Avea simkaart bij, dan moet je je hiervoor gewoon weer kunnen legitimeren. Zo’n prepaid simkaart is meestal niet gelijk actief, maar duurt een paar uur omdat ze dus je registratiegegevens door moeten mailen.

Alleen als je een telefoon uit het buitenland meeneemt heb je te maken met IMEI-registratie, maar dat is dus heel wat anders dan bovenstaande twee punten.

kusadasje
    Bijdrager

Mijn telefoon is afgesloten voor een Turkse simkaart. Nu ben ik van plan om een Turkse telefoon aan te schaffen, het liefst één met de mogelijkheid om 2 simkaarten te plaatsen, zodat mijn Nederlandse sim er ook in kan. Dit omdat ik het onhandig vind om met 2 telefoons rond te lopen. Maar bestaat dan ook de kans dat mijn Nederlandse sim geblokkeerd wordt?

debekker
    Bijdrager

Ik loop nu ook al een maand van het kastje naar de muur met een nwe telefoon. Je moet deze inmiddels bij een bank registreren met je paspoort en een stempel van niet meer dan een jaar oud, nieuw is dat je een belasting bummer moet hebben. Hier krijg je dan een bewijsje en dit moet doorgestuurd worden door je provider. Je imei wordt overigens zeker niet gekoppeld aan je nummer, maar gewoon vrijgegeven.

Nou zegt Turkcell dat buitenlanders geen belasting nummer nodig hebt als buitenlander maar geen enkele bank van de 23 die we geprobeerd hebben weet dat. Turkcell geeft vervolgens na herhaaldelijk navraag doen een nummer van een russische olga die ik maar most afgeven bij een bank en die weigeren het te gebruiken…..…

een

torkei
    Bijdrager

Ik lees hier toch wel wat tegenstrijdige/ halve berichten over de aankoop van een simkaart.

Nu is het zo dat ik in juni voor 10 dagen naar turkije ga, en hier ter plekke een prepaid simkaart inc. data aan wil schaffen. kan iemand mij vertellen hoe dit exact in zn werk gaat, wat ik er voor nodig heb, en eventueel de kosten?
    Ik verblijf 10 dagen in Turkije.

Ik overweeg i.v.m. het registratie gebeuren een 3gnaar wifi dongel aan te schaffen, dan heb je volgens mij dat gezeur niet.

Helaas geeft de web site van Turkcell geen info aangezien alles in het Turks is.

Ihlamur
    Bijdrager

Ik geloof dat een pre paid sim nu zoiets van 30 of 40 lira kost en daar heb je alleen je paspoort voor nodig.
    Bij 3 maanden niet opwaarderen kan je niet meer bellen en na nogmaals 3 maanden niet opwaarderen wordt het nummer geblokkeerd.

Het registreren van een buitenlands toestel gaat direct bij de provider en houdt in dat je I-MEI in een database gezet wordt en je geen ander Turkse simkaart in dat toestel kan gebruiken. Hierboven bij DenBekker staat van wel, blijkt dus dat ook dat verschillend is. Ze zijn hier zo veranderlijk als het weer. Ik heb 4 jr geleden een Ned toestel hier laten registreren en er werkte geen ander nummer in als dat ene dat ik tegelijkertijd verplicht moest aanschaffen bij Turkcell. Zonder simaanschaf geen registratie. Inmiddels heb ik dus gewoon weer een Turks toestel met mijn oude nummer.

Een goed functionerend 2e hands turks toestel heb je echter al voor 100 lira, dan hoef je ook niet te registreren.
    Koop geen nieuw goedkoop toestelletje zonder bon, smokkelwaar uit Azerbaycan of China, bij een zogenaamde SPOT winkel, deze I-MEI’s werken ook maar een bepaalde tijd (bv 1 jaar) en dan erkent geen enkele provider je toestel meer en is ie ook niet meer via resetten of met invoeren van merkgebonden fabriekscodes opnieuw aan de praat te krijgen.

3G kan niet op korte termijn abonnement of pre-paid. Vorige maand was ons Vınn contact tekort en wilde ik los GB’s bijkopen, dat ging niet, ook geen ander kaart, wel een 2e abonnement. Kortste contracten zijn voor een jaar waarbij je de eerste 2 maanden extra voor de Vınn betaalt. 3G Gaat met een Factuur en woonadresregistrering en dat kan als buitenlander niet. Ik woon hier met een verblijfsvergunning en onze 3G kon niet op mij maar moest op mijn (Turkse) man, zoals alles hier.

Turkcell is trouwens een van de duurdere providers. Kijk ook eens voor Vodafone of Avea. Vaak hebben die betere aanbiedingen. Misschien zelfs vanuit je eigen land. Waarom voor 10 dagen een Turks nummer? Heel die rompslomp voordat je alles functionerend hebt! Ben je zo een halve dag verder…..

Je hebt hier (in Istanbul tenminste) op heel veel plaatsen Wi-Fi zonder code via Doruknet en misschien zijn er zo nog wel meer. Verbinding is niet super maar het gaat. Ook hebben hotels ed allemaal vrij internet.

Om zo relaxt mogelijk van je verblijf te genieten zou ik niet aan een Turks nummer beginnen voor die 10 dagen.

torkei
    Bijdrager

Ihlamur schreef:

Ik geloof dat een pre paid sim nu zoiets van 30 of 40 lira kost en daar heb je alleen je paspoort voor nodig.
    Bij 3 maanden niet opwaarderen kan je niet meer bellen en na nogmaals 3 maanden niet opwaarderen wordt het nummer geblokkeerd. ***WAAROM REGISTREREN VOOR EEN KAART, ALS JE OOK AL JE GSM MOET REGISTREREN? DAS TOCH DUBBEL?***

Het registreren van een buitenlands toestel gaat direct bij de provider en houdt in dat je I-MEI in een database gezet wordt en je geen ander Turkse simkaart in dat toestel kan gebruiken. Hierboven bij DenBekker staat van wel, blijkt dus dat ook dat verschillend is. Ze zijn hier zo veranderlijk als het weer. Ik heb 4 jr geleden een Ned toestel hier laten registreren en er werkte geen ander nummer in als dat ene dat ik tegelijkertijd verplicht moest aanschaffen bij Turkcell. Zonder simaanschaf geen registratie. Inmiddels heb ik dus gewoon weer een Turks toestel met mijn oude nummer. ***WEET JE OOK DE EXACTE TERMIJN HOELANG JE EEN ONGEREGISTREERD BUITENLANDS TOESTELKUNT GEBRUIKEN?***

Een goed functionerend 2e hands turks toestel heb je echter al voor 100 lira, dan hoef je ook niet te registreren.
    Koop geen nieuw goedkoop toestelletje zonder bon, smokkelwaar uit Azerbaycan of China, bij een zogenaamde SPOT winkel, deze I-MEI’s werken ook maar een bepaalde tijd (bv 1 jaar) en dan erkent geen enkele provider je toestel meer en is ie ook niet meer via resetten of met invoeren van merkgebonden fabriekscodes opnieuw aan de praat te krijgen. ***NIEUW TOESTEL GA IK NIET DOEN, HEB EEN IPHONE 5S MET ALLES EROP EN ERAAN, DUS DAT IS EEN NO GO***

3G kan niet op korte termijn abonnement of pre-paid. Vorige maand was ons Vınn contact tekort en wilde ik los GB’s bijkopen, dat ging niet, ook geen ander kaart, wel een 2e abonnement. Kortste contracten zijn voor een jaar waarbij je de eerste 2 maanden extra voor de Vınn betaalt. 3G Gaat met een Factuur en woonadresregistrering en dat kan als buitenlander niet. Ik woon hier met een verblijfsvergunning en onze 3G kon niet op mij maar moest op mijn (Turkse) man, zoals alles hier. ***GEEN 3G? GAAN WE DAN TERUG IN DE TIJD? HET IS 2014… EN WAT IS VINN? JE KAN DUS ALS TOURIST GEEN KAART KOPEN MET 3G EN DAAROP INTERNETTEN ZOALS JE IN NL GEWOON EEN LEBARA KAART KAN KOPEN? DAT IS COMMERCIEEL NIET ECHT VERANTWOORD…***

Turkcell is trouwens een van de duurdere providers. Kijk ook eens voor Vodafone of Avea. Vaak hebben die betere aanbiedingen. Misschien zelfs vanuit je eigen land. Waarom voor 10 dagen een Turks nummer? Heel die rompslomp voordat je alles functionerend hebt! Ben je zo een halve dag verder….. *** VANDAAR DAT IK OOK ZOVEEL MOGELIJK HIER AL OPZOEK, IK HEB EEN ZIGGO ABBONNEMENT, DIT IS IN nl SPOTGOEDKOOP, MAAR IN HET BUITENLAND BETAAL JE DE HOOFDPRIJS, EN IK NEEM OOK MN IPAD MEE, DUS VANDAAR***

Je hebt hier (in Istanbul tenminste) op heel veel plaatsen Wi-Fi zonder code via Doruknet en misschien zijn er zo nog wel meer. Verbinding is niet super maar het gaat. Ook hebben hotels ed allemaal vrij internet. *** DAT KLOPT WEL, MAAR DAN MOET JE WEL OVERAL OPNIEUW AANMELDEN, EN DAT IS ERG OMSLACHTIG***

Om zo relaxt mogelijk van je verblijf te genieten zou ik niet aan een Turks nummer beginnen voor die 10 dagen.

Bedankt voor je reactie, ik heb een aantal reacties ingesloten met *** en met capslock, ik kan volgens mij geen afwijkende kleur kiezen. Alvast bedankt voor het meedenken.

Ihlamur
    Bijdrager

Je registreert niet als je met je paspoort een simkaart koopt. Een Turk moet zijn ID bewijs tonen en wij ons paspoort.

Een Vınn is een internetstick met simkaart erin, geschikt voor usb aansluiting.

Voor info voor 3G op een pre-paid moet ik je het antwoord schuldig blijven. Ik heb net de site van Turkcell zitten lezen over 3G op een pre-paid maar snap de helft niet. Ik wilde het vorige week op mijn pre-paid maar dat kon niet zeiden ze. Ik wilde die kaart dan in mijn usb stick doen zodat ik mijn laptop ermee kon draaien of Wi-Fi opvangen vanaf mijn tlf maar dat kon ook niet zeiden ze. Los als pre-paid waren die er niet, wel met abonnement. Omdat ik er toch al weinig van snap heb ik niet doorgevraagd.

Er staat nl ook veel over een Vınn in hetzelfde artikel. Ik ben totaal niet thuis in die technologie (ook jouw gebruikte systeem ken ik niet). Ik heb internet, maar al dat gedoe op tlf en zo heb ik niet, mijn gsm is van 2008 en ik heb hem om bereikbaar te zijn en zelfs dat vind ik al lastig….. Ik lees ook op Turkcell dat er veel aanvragen/opwaarderingen ect via de klantenservice en SMS gaat en dan nog gaat het maar om pakketjes van 1 GB 4GB of 6GB en dat is zo op. Daarnaast is dat allemaal Turks, dat werkt ook niet voor je en een Turkse klantenservice die Engels spreekt wil je echt niet…….Sorry, ik kan je hier niet verder mee helpen.

Misschien een ander forumlid die hier wel antwoord op weet?

Hoe lang het duurt voordat je toestel blokkeert is verschillend. Ik ken gevallen van 3 dagen maar ook van enkele weken.

Als je ‘steeds inloggen’ al omslachtig vindt hoop ik niet dat Turkije je al te veel tegenvalt. Hier is alles bij voorkeur omslachtig wink

jan
    Bijdrager

Ik lees hier en daar berichten over het gebruik van een locale data prepaid kaart voor b.v Ipad in Turkije.

Hoe gaat dit? Stel ik ga 8 dgn met een boot varen maar wil wel mijn berichten, nieuws ect bij houden middels mijn ipad met een 3g verbinding. Kan ik dan bij aankomst in Marmaris een prepaid data kaart (micro) kopen, mij registeren en dan gebruik maken van een data bundel? Of moeten er meer stappen doorlopen worden en/of is dit niet mogelijk.

Ik ben benieuwd naar de reacties

nl uncheerturk

KevinFethiye
    Bijdrager

Als ik een Turkse Simkaart heb, binnen hoeveel dagen word ik dan geblokkeerd? oops

Mabel
    Bijdrager

Ihlamur schreef:

[…] Waarom voor 10 dagen een Turks nummer? Heel die rompslomp voordat je alles functionerend hebt! Ben je zo een halve dag verder…..

Waarom een Turks nummer? Wat mij betreft niet voor de data-verbinding; zoals je zegt: er is genoeg gratis wifi. Maar als je met meerderen op vakantie bent en niet de hele dag aan elkaar klit is het vaak handig om elkaar te kunnen bellen. Maar een halve dag is me dat zéker niet waard. Ik begrijp het ook niet helemaal: zo’n sim-kaartje is toch in een wip gekocht of zie ik dat verkeerd? Elders op deze site staat dat je dat een maand kunt gebruiken zonder verdere registratie van je toestel.

Wat ik ook nog zou willen weten is of je zo’n kaartje ook kunt opwaarderen met een in de supermarkt gekocht bonnetje, net als hier.
    Bij voorbaat dank,
    Mabel

ni_hao
    Bijdrager

Of die maand nog steeds geldt, weet ik niet want mij bereikten ook berichten dat buitenlandse telefoons helemaal niet meer geregistreerd kunnen worden. Daarnaast heb ik van kennissen vernomen dat hun toestel na 2 weken was uitgeschakeld,

Eenmaal gekochte telefoonkaarten (pre-paid) kun je op tal van plaatsen laten opwaarderen. Je koopt gewoon eenheden (kontur) en je krijgt een code waarmee je opwaardeert. Er in zoveel van die plekjes waar je op kunt waarderen.

Ihlamur
    Bijdrager

Alles duurt hier gewoon wat langer en zeker voor buitenlanders. Alles registreren, taalbarriere personeel spreekt 9 v/d 10 keren geen Engels, ff wachten, je IMEİ moet dan geaccepteerd worden, nog ff wachten, er wordt even een andere klant tussendoor geholpen die er eens lekker voor gaat zitten, dan je simkaart, die activatie kan ook half uurtje tot uurtje duren. Najja, half dagje is niet eens zo veel dan….. 😉

Turkse prepaid nummers kan je opwaarderen bij winkels van de provider, sommige supermarkten (staat aangegeven welke providers) en internetbankieren maar dat laatste is nvt als je toerist bent denk ik. Ik weet niet of ze die kraskaarten nog verkopen die je vroeger had…….

freee3
    Bijdrager

ik heb dus een vodafone turkey simkaart, maar kan niet vinden waar ik hem online kan updaten, heb al gezocht op vodafone.com.tr maar kan het daar niet vinden, liep een winkel binnen en kreeg zonder paspoort te tonen een simkaart met 2 gig voor 17,50 ben week later andere winkel binnen gelopen en liet daar via internet 4 gig data bijschrijven voor 15 euro, was in side.

Muratje
    Sleutelbeheerder

freee3 schreef:
    ik heb dus een vodafone turkey simkaart, maar kan niet vinden waar ik hem online kan updaten, heb al gezocht op vodafone.com.tr maar kan het daar niet vinden, liep een winkel binnen en kreeg zonder paspoort te tonen een simkaart met 2 gig voor 17,50 ben week later andere winkel binnen gelopen en liet daar via internet 4 gig data bijschrijven voor 15 euro, was in side.  

Hier kun je je beltegoed bij Vodafone opwaarderen:
    https://online.vodafone.com.tr/Consumer/Topup.html?mode=topup&icmp=split_tlyukle

Daarna kun je een willekeurig internetpakket aanschaffen door te sms’en:
    http://www.vodafone.com.tr/Internet/Sadece-Internet-Paketi.php
    http://www.vodafone.com.tr/Internet/faturasiz-mobil-internet-paketleri.php

Indien je een Turkse bankrekening hebt, kun je vanuit internetbankieren ook direct dit soort zaken regelen.

freee3
    Bijdrager

dus alleen mogelijk met credit card, dus je kan niet eenmalig bv 4gig kopen en betalen
    krijg je ook bericht voordat simkaart inactief word

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 46)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.