Favoriete club in Turks voetbal?

Nederlanders in Turkije Forums Sport Favoriete club in Turks voetbal?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Gerrit
    Bijdrager

Ik neem aan dat de mensen hier die het voetbal volgen, ook een voorkeur hebben (al dan niet passief of heel actief) voor een bepaalde Turkse club?

Ikzelf, en nee dit is geen grap, heb een boontje voor Belediye Vanspor (zonder mezelf een fan te durven noemen, noem me eerder sympathisant… sympathisant genoeg om elke week de uitslagen na te kijken online en de site met vertaalhulp nu en dan te volgen). Dit dateert eigenlijk vanuit mijn studententijd en was begonnen als grapje maar is na verloop van tijd ook oprechte sympathie geworden.

Ik groeide op in Gent, een stad in België met grote Turkse expat populatie. Op mijn school was zowat 1/3 van de leerlingen Turks. Tegelijkertijd kwam de Turkse TV toen op kabel in België en kon ik op TV Turks voetbal volgen. Vanspor speelde toen in de hoogste reeks (al deden ze het niet echt goed…). Het vreemde vond ik dat van al mijn Turkse kennissen de meesten niet uit Istanbul afkomstig waren maar wel allen voor 1 van de grote drie uit Istanbul supporterden. Galatasaray vooral, al waren er ook twee Besiktas fans en eentje voor Fenerbahçe. Om een beetje te dollen met hen, als geintje bedoeld dus, koos ik bewust een team ver buiten Istanbul en omdat Van me vanop foto’s een erg fraaie omgeving leek zei ik mijn Turkse vrienden als grap bedoeld dat ik voortaan supporter van Vanspor was. Maar nadat ik dan op televisie het team enkele keren zag spelen, begon ik zowaar ook echt wel sympathie voor ze te krijgen. Noem het een wat uit de hand gelopen grap, maar bijna 15 jaar later lees ik nog elke week de uitslagen van Vanspor na online.

In de hoogste reeks een zekere voorkeur voor Besiktas, vooral vanwege het stadion. Mooier dan Inönü kan een stadion haast niet liggen, met die prachtige moskee, Dolmabahce en de Bosporus pal naast het stadion. Toen ik in Istanbul woonde heb ik ook enkele partijen van Besiktas bijgewoond (ondermeer de derby tegen Fener) en dat was telkens heel erg aangenaam. Dus in de hoogste reeks zou ik voor Besiktas gaan. Istanbul BBS vind ik ook nog best aardig, al heb ik ergens wat medelijden met ze hoe ze in zo een groot stadion voor zo weinig mensen spelen, terwijl ze vaak erg aardig voetbal spelen. Mja, met de Grote Drie concurreren is, zeker in Istanbul zelf, een haast hopeloze zaak. Heb 1 wedstrijdje bijgewoond van Kartalspor (de profclub het dichtst bij waar ik woonde in Istanbul) en zelfs daar waren de meeste mensen ook fan van BJK/Gala/Fener en gingen ze enkel naar Kartalspor kijken als die niet op hetzelfde moment moesten spelen als hun eigenlijke favoriete (top)club.

antonieq
    Bijdrager

Mijn turkse favoriet is Galatasaray en wel om twee redenen.
    De shirts die ze meestal dragen zijn vrijwel hetzelfde als mijn nederlandse favoriet Feyenoord
    en Ulrich van Gobbel ( ex-Feyenoord speler) heeft er nog een paar jaar redelijk succesvol gespeeld.

Gerrit
    Bijdrager

Nu kan ik het fout hebben maar is Feyenoord niet rood-wit-zwart en Galatasaray geel-rood-zwart? Ik ben nooit in de Kuip geweest maar wel in het oude Ali Sami Yen Stadion en toen kleurde het daar helemaal rood-geel … (dat was de Europese wedstrijd tegen Sion, resultaat 5-1 voor Gala, met een enorm fanatiek en vocaal indrukwekkende aanhang)

Ihlamur
    Bijdrager

Dit is een sluikreclame, lezen niet verplicht wink

Zie mijn Avatar voor de kleuren/symbool van Galatasaray.
    Dit is een Su Kabağı lambası, onze nieuwe levensuitdaging, maken ze van de 4 grootste clubs, Osmanlı desens, dieren ect.

Mijn favoriete voetbalclub is Fenerbahçe trouwens, (dat lijkt tegenwoordig ´not done´) niet omdat ik verstand van voetbal heb maar zij werden kampioen het eerste jaar dat ik in Turkije kwam.turk

antonieq
    Bijdrager

Gerrit schreef:

Nu kan ik het fout hebben maar is Feyenoord niet rood-wit-zwart en Galatasaray geel-rood-zwart? Ik ben nooit in de Kuip geweest maar wel in het oude Ali Sami Yen Stadion en toen kleurde het daar helemaal rood-geel … (dat was de Europese wedstrijd tegen Sion, resultaat 5-1 voor Gala, met een enorm fanatiek en vocaal indrukwekkende aanhang)

Toen beide clubs Adidas als sponsor hadden waren de shirts hetzelfde, verschil alleen dat wat bij Feyenoord wit is is bij Galatasaray geel.

Gerrit
    Bijdrager

De resultaten van Vanspor zijn niet meteen om vrolijk van te worden, dit wordt een tweede degradatie op rij als ze niet gaan opletten frown Istanbul BB doet het dan weer wel goed, hoop dat ze Europa halen en daarmee alle critici eens lik op stuk geven cool

Muratje
    Sleutelbeheerder

Trabzonspor natuurlijk :cheer:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.