Een nieuw blad over Turkije, wie helpt?

Nederlanders in Turkije Forums Algemene Chat Een nieuw blad over Turkije, wie helpt?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Klaske
    Deelnemer

Na het stoppen van het blad ‘Leven in Turkije’ is er in Nederland geen blad meer dat zich richt op Turkije. En toch meen ik dat daar behoefte aan is. Mij bereiken – als oud-medewerker van 'Leven in Turkije' – tenminste nog regelmatig de geluiden dat het blad gemist wordt.

'Leven in Turkije' verkeerde in grote financiële problemen en een van de hoofdoorzaken is naar mijn mening het advertentiebeleid. Enerzijds was het voor Turkse ondernemers heel erg moeilijk om de – op Nederlandse maatstaven gebaseerde – hoge tarieven op te hoesten. De Turkse levensstandaard ligt nu eenmaal een stuk lager dan die in Nederland. Daarnaast was het voor 'Leven in Turkije' moeilijk om potentiële adverteerders te benaderen omdat ze er domweg te ver vanaf zaten.

Ik zou dolgraag met een nieuw blad starten. Ik zit boordevol ideeën en heb een heleboel materiaal maar ik heb geen zakeninstinct. Ik heb geen idee hoe en waar te beginnen en wat de mogelijkheden zijn.

Daarom ben ik op zoek naar mensen die me verder kunnen helpen. Mensen die bijvoorbeeld weten hoe en waar mogelijke investeerders te benaderen zijn of mensen die kunnen uitzoeken of het goedkoper is om opmaak en het drukken in Nederland te doen of in Turkije (en dan vervolgens een deel naar Nederland te exporteren). Verder weet ik dat Turkse bedrijven via de belasting geld terug kunnen krijgen als ze adverteren, maar hoe dat precies zit, geen idee. En misschien is er wel ergens een subsidiepotje of een fonds dat wat kan doen voor het opstarten van een nieuw blad.

Ik heb inmiddels een opzetje voor een ondernemingsplan gemaakt. Wie daar belangstelling voor heeft, kan mij een privéberichtje sturen met zijn/haar e-mailadres, dan stuur ik het plan toe.

Ik hoop op veel reacties!

Klaske

Gee
    Deelnemer

Het idee is leuk maar ik weet er te weinig van om te kunnen weten of er inderdaad vraag naar is en of het blad op zal vallen tussen andere magazines. Het is wel een mooi idee als je er een brug mee kan maken tussen de twee landen. Ikzelf krijg ook wel meteen ideeën, welke dan weer te maken hebben met de inhoud van mijn website. Maar helaas ken ik niet de juiste mensen die financieel bij zouden kunnen staan. Wat betreft het drukken van het blad en de kosten er van is enkel een kwestie van onderzoek doen naar diverse drukkerijen en mogelijkheden. Door degene die het blad gaan maken (jij, partner(s)) of wellicht een telemarketingbedrijf die je voor enkele uren per week inzet. (In dat geval kan ik je wel in contact brengen met mijn oude werkgeefster. Jij vertelt wat haar medewerksters moeten doen, eventueel welk script ze moeten volgen aan de telefoon, en zij vertelt hoeveel het je gaat kosten. Hoeveel uur je er in wil stoppen is dan geheel aan jou en zij kan de kosten laag houden omdat ze bewust een bedrijf met weinig medewerksters gebleven is)

Ihlamur
    Deelnemer

Hallo Klaske,

Misschien dat je met deze info wat kan en misschien ook niet….

Mijn ervaring is, (was ondernemer in Side en distributiepunt van Hello (Side)Alanya, later HelloTurkey) zo was Leven in Turkije ook, de uitvoering van de bladen is te kostbaar om zichzelf te redden. Dutch Talking was eerst ook gratis, later niet meer en na die tijd heb ik er nooit meer van gehoord.

Niet zo aantrekkelijk om te zien maar wat hier in deze regio wel erg efficient werkt(e)(weet niet of dat nog bestaat) is de Duitse plaatselijke krant, kosten 2 TL (2007).

Een krantuitvoering is stukken goedkoper en voor de adverteerder ook goed te toen.

Ik weet dat de landelijke kranten over het land verdeeld worden door de YAYSAT, misschien dat hun je kunnen informeren, De Telegraaf wordt hier ook gedrukt.

Willen hier gevestigde Nederlandse en Belgische bedrijven niet sponseren??

Er zitten genoeg grote bedrijven hier met hun vestigingen.

Kan je iets met deze link? http://www.oneritasarim.com/MatbaaFiyatCikarmaProgrami/

Er valt later altijd wel te onderhandelen, ik liet vaak in Serik drukwerk maken omdat het goedkoper was dan in Manavgat, het scheelt ook wel per gebied, denk dat Ist. nog goedkoper is.

groetjes Ihlamur

Klaske
    Deelnemer

Dank voor deze reacties alvast! Het helpt me om mijn eigen ideeën te scherpen.

Het is mij in ieder geval wel duidelijk dat ik mensen met zakeninstinct kan gebruiken.

Klaske

ni_hao
    Deelnemer

Als ik het goed ingeschat heb, is de drive bij jou aanwezig om aan een nieuw/ander blad
    te werken. Wat belangrijk is om goed in te schatten of het levensvatbaar is. M.a.w. is er voldoende consistente behoefte, is de
    doelgroep goed in kaart gebracht en natuurlijk kloppen de financiën (is de begroting reëel en sluitend). Ik weet niet of je o.a. voornoemde zaken al voldoende hebt geanalyseerd. Je hebt een opzetje gemaakt voor een ondernemingsplan waardoor ik aanneem dat je al wat research hebt gedaan vanzelfsprekend gebaseerd op de ervaringen die je hebt. Een ondernemingsplan is een belangrijk element. Waar mogelijk wil ik je wel helpen met tips, ideeën, commentaar, contacten, etc.

Klaske
    Deelnemer

Hallo ni_hao (grappig, een chinese groet op een Nl-Tr site, dat roept vragen op!)

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad wel nagedacht over de zaken die je noemt. Op dit moment ben ik me een beetje aan het verdiepen in de kosten. Bijvoorbeeld: wat kost het distribueren van het blad, hoeveel kost het laten drukken, wie kan de opmaak voor zijn rekening nemen (er zijn verschillende mogelijkheden), in welke vorm moet ik de onderneming gieten, hoe zit het met de wet- en regelgeving rond het opzetten van een blad.

In mijn hoofd begint zich heel voorzichtig een beeld te vormen.

Over de doelgroep en de daarbij passende inhoud heb ik wel een idee en ik weet dat het daarmee wel goed gaat komen. Ook heb ik wel ideeën mbt tot het zoeken van potentiële adverteerders. Maar daar ben ik veel onzekerder over. Ik heb geen zakelijke uitstraling. Ik ben goed in het houden van interviews en het leggen van persoonlijke contacten maar daarmee kom je er niet, dat is mij wel duidelijk. Bovendien heb ik geen affiniteit met cijfers; ik vergeet ze heel erg snel. Ik kan geen jaartallen en bedragen onthouden om maar eens wat te noemen. En dat maakt uiteraard een klungelige indruk als daarover in een zakelijk gesprek gesproken wordt… (En dat terwijl ik toch echt niet dom ben!)

En als het gaat om regels en wetten, ben ik al net zo 'groen'. Zo weet ik dat het mogelijk is voor Turkse bedrijven om de kosten die ze uitgeven aan advertenties voor een deel weer terug te krijgen. Maar hoe dat zit weet ik niet en ik heb ook geen idee waar ik bijvoorbeeld op moet googelen om dat te achterhalen.

Iemand zei laatst tegen me: 'Je ideeën en intenties zijn goed, je moet alleen de juiste mensen treffen die je verder helpen'.

En daar werk ik nu dus aan!

Muratje
    Sleutelbeheerder

Leuk om te lezen 🙂 Toevallig heb ik een 3 maanden geleden hier ook nog aan zitten denken. Ik ben wel een ondernemend type en ik had toen de mogelijkheid om leveninturkije met alle bijbehorende zaken over te kopen. Maar na wat kort onderzoek leek het voor mij toch te veel werk. Je moet echt meer dan fulltime bezig zijn met zoiets of inderdaad iemand anders erbij betrekken. Het blad zelf was al uitgestorven en de statistieken van de website zijn ook niet echt bijzonder. Vroeger lagen de bladen ook wel in vliegtuigen van Corendon, maar die hebben nu ook een eigen blad volgens mij. Omdat ik nog andere plannen heb, heb ik dit maar laten varen 😀

Uiteraard is er nog wel een crisis geweest maar ik denk ook dat het digitale gebeuren een grote rol speelt. Mensen lezen tegenwoordig snel even iets op internet, op de iPhone of op de iPad. Wil je toch echt een blad gaan uitgeven moet je echt met alleen maar unieke content komen. Soms zie je bij (gratis) dagbladen namelijk dat het nieuws wat er in staat de vorige dag al op nu.nl en dergelijke nieuwssites stond. Het is dan voor veel personen niet meer interessant op een abonnement op een blad te nemen als het om nieuws gaat.

Daarnaast wil je ook geen blad dat alleen maar vol staat met advertenties. Wil je er minder ingooien, dan moet je er wel meer voor vragen en dat zorgt er weer voor dat bedrijven weer naar andere mogelijkheden gaan zoeken die veel goedkoper zijn. Denk aan Hyves, Facebook e.d. Daar bereik je meer mensen en het is goedkoper ook.

Conclusie: Echt alles even goed op papier gaan zetten. Hoe wil je bedrijven gaan bereiken om ze te laten adverteren en waarom zouden ze moeten kiezen om in jou blad te willen staan en niet op Facebook of Hyves. Welke kosten denk je te gaan maken per maand en welke kosten wil je eruit halen. Misschien kun je ook echt samenwerken met een bedrijf dat al een grote doelgroep heeft in die richting. Persoonlijk denk ik dat het best lastig is nu nog zoiets opnieuw te beginnen tenzij je echt met iets unieks komt. Ik wens je veel succes. Ik ben iig wel fan van die bladen geweest. worship

Klaske
    Deelnemer

Ha Muratje,

Gelukkig zijn er nog een heleboel mensen die vele malen liever een blad in handen hebben dan van een beelscherm lezen!

Om Leven in Turkije over te nemen en nieuw leven in te blazen, zou voor mij ook geen optie zijn. Je kunt beter met iets nieuws beginnen waar geen geschiedenis aan kleeft.

Wat de unieke content betreft: dáár heb ik zeker vertrouwen in!

Er zal nog heel wat moeten gebeuren voor het zover is maar ik ben voorzichtig optimistisch…

jolijnpelgrum
    Deelnemer

Ook ik mis 'Leven in Turkije'! Wist niet dat het gestopt was dus heb al vele tijdschriftenrekken afgestruind…

Ben zelf copywriter en veel met fotografie bezig. Ook al eens op het punt gestaan om een open sollicitatie naar LiT te sturen. Ik zou je ondernemingsplan graag lezen dus stuur je mijn e-mail even in een berichtje. 

Leuk idee!

ni_hao
    Deelnemer

@klaske: is er iets aan de hand. Ik heb je email gestuurd maar nog geen reactie terug. Ook op het forum lees ik niks meer van je. Ik hoop dat er niks aan de hand is of in ieder geval niet iets ernstigs

Klaske
    Deelnemer

@ni_hao:

Nee hoor, niets ernstigs aan de hand, ik ben er nog! Heb het alleen verschrikkelijk druk.

Ik stuur je zo een mailtje.

Klaske
    Deelnemer

Ik kom steeds een stapje verder met mijn plannen. Vanochtend een gesprek met een potentiële investeerder gehad en toezeggingen gekregen! Natuurlijk zijn dergelijke dingen pas zeker als het geld ook binnen is, maar toch, een geweldig moment.
    Als het gaat zoals ik nu in mijn hoofd heb, zal het eerste nummer in september verschijnen.
    Wordt vervolgd!

Trudy
    Deelnemer

Zo zie je maar weer. Een zakeninstinct is natuurlijk belangrijk, maar enthousiasme en doorzettingsvermogen blijken toch minstens het halve werk! Ik heb de afgelopen maanden jouw ‘strijd’ vanaf de zijlijn gevolgd en ik moet zeggen: petje af! Ik hoop voor je dat het gaat lukken!! So far, so good! Heel veel succes met de laatste hobbels en ik duim voor je dat je het geld ook daadwerkelijk krijgt.

ni_hao
    Deelnemer

Suk6 Klaske and I will help ya 😉

Klaske
    Deelnemer

Dank Trudy en Ni_hao!
    Ben er opgewonden zenuwachtig van want nu volgen de andere officiële stappen. Maar ik heb zo ontzettend veel zin om dit heerlijke werk weer op te pakken en het nog beter te doen!
    We gaan ervoor, helemaal!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.