dinsdag 1 december 2020

Docu: In Turkije (VPRO)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Muratje
    Sleutelbeheerder

Discussieer hier over de afleveringen van de VPRO documentaire In Turkije door Bram Vermeulen.
    Wat vinden jullie er van tot nu toe?/nieuws/in-turkije-vanaf-27-maart-bij-de-vpro/

http://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/uploads/2011/03/In-Turkije-Vanaf-27-maart-bij-de-VPRO.jpg
    Officiële Website: http://programma.vpro.nl/inturkije

Persoonlijk vond ik het eerste deel wel aardig. Nog niet echt heel spannend, maar uiteraard kan dat nog komen 🙂 Het is sowieso wel leuk om te volgen.

Trudy
    Bijdrager

Ik heb geen idee….grrrrrr. Ik heb het nog niet kunnen zien omdat het nog niet op uitzendinggemist staat!! Baal daar echt van…

Fabian
    Bijdrager

Je kan ze ook downloaden naar je PC via het programaatje “Gemistdownloader” werkt perfect… laugh
    Meestal na 1 week zijn de meeste programma's niet meer te kijken via uitzending gemist…

Linkje onder:http://www.helpdeskweb.nl/gemistdownloader/

Eric Ross
    Bijdrager

Ik heb een LINK voor de gemiste uitzending
    http://player.omroep.nl/?aflID=12334487

Groeten,

Eric.turk

Trudy
    Bijdrager

@fabian

Dank voor de tip! Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ga zeker vandaag eens kijken of het me lukt. Altijd leuk om zo'n serie 'op te slaan' om het op een later moment nog eens terug te kijken.

@eric

Dank voor de link! Ik heb de uitzending nu eindelijk gezien. Inmiddels is het filmpje zowel op de vpro site als bij uitzending gemist. Ik was natuurlijk weer eens veels te ongeduldig. Tja, Hollander die ik ben nl

ni_hao
    Bijdrager

Ik heb het opgenomen (heb ook een state-of-the-art satellietontvanger) en bekeken. De eerste uitzending viel mij wat tegen. Veel te vaak was de journalist in beeld, zelfs beelden van zijn Turkse les en je zag hoe hij een scooter dacht te gaan kopen. Da's jammer. Van Istanbul zag je weinig. Wel zag je informatie over M.K. Ataturk. Er werd naar mijn mening te weinig ingegaan op het daadwerkelijke verleden. Wel werd er verteld dat hij zeer belangrijk is (geweest) voor Turkije. Veel dingen van hem kwamen, zoals gebruikelijk, niet aan het licht. Maar goed wellicht zien we in de volgende afleveringen meer. Volgende uitzending is de Mosselman.

Freija
    Sleutelbeheerder

@ Trudy: En wat vond je ervan, nu je hem gezien hebtsmile. En je man?

Trudy
    Bijdrager

haha, tja, hmmmm, wat zal ik zeggen… Ik ben het met ni-hao eens dat ik tijdens zo'n documentaire niet zit te wachten op de taalles van de journalist en ook in het kopen van een scooter zie ik geen meerwaarde als je het grote publiek het echte Turkije wil laten zien. Dat soort fragmenten is misschien leuk voor een site als NIT en er dan meteen bij uitleggen wat er bij komt kijken als je in TR een scooter wilt kopen als buitenlander. Heb je meteen beeldmateriaal bij een forumdiscussie wink. Overigens was ik wel enigszins jaloers op Bram. Hij is pas sinds 2009 hier en spreekt nu toch al een aardig woordje Turks, terwijl ik net aan mijn boodschappen hier kan doen en wat beleefdheden en begroetingen kan uitwisselen embarassed!

Maar voor de rest vond ik het een prima documentaire. Tenminste als je er naar kijkt als gewone Hollander. Er wordt benoemd wat velen denken als ze voor het eerst in Istanbul of Turkije komen. Wat is dat toch met die Ataturk en die verheerlijking? En ook het zwart – wit denken van de Hollander wordt goed neergezet: als kemalist zou je niet gelovig kunnen zijn. Bram is als het ware de verbaasde Hollander die rondkijkt en ervaart, en hardop denkend tot de concusie komt dat het wel degelijk makkelijk samen kan. Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen en te verklaren om te kunnen begrijpen, maar op hoofdlijnen denk ik dat hij de juiste 'snaar' te pakken heeft om de gemiddelde kijker die onervaren is (of ervaren denkt te zijn omdat hij/zij al jarenlang in Alanya op vakantie gaat!!) met Turkije maar er wel een oordeel over heeft, toch een genuanceerder beeld voor te schotelen. Nu is het wel helaas zo, dat de gemiddelde Hollander niet naar de VPRO kijkt…. Het feit dat Bram Vermeulen van de NOS is maakt al wel wat goed. En ook de kijkcijfers doen vermoeden dat meer dan alleen de trouwe vpro aanhang naar de documentaire heeft gekeken.

Ik heb ergens in een reactie gelezen dat kleuren weggefilterd zouden zijn, om zo een saaie meer onwerkelijk beeld van TR/Istanbul te geven. Ik ben het daar niet mee eens. De opnames waren in november. En dan is het gewoon, ook in Turkije, net als in Nederland, een stuk kleurlozer dan in de lente of zomer.

Ik ben in ieder geval enthousiast genoeg om deel 2, de mosselman, te gaan kijken. En ik heb zo'n vaag vermoeden dat er dan dingen gezegd gaan worden en beelden getoond, die de gemiddelde Turk niet wil horen of zien…..

Ufuk heeft nog niet gekeken. Hij was in Ankara afgelopen dagen. Hij zal van de week nog wel kijken, denk ik. Je hoort zijn reactie nog wel wink.

ni_hao
    Bijdrager

Deel 2 de mosselman gezien. Ik vond deze aflevering al beter dan de eerste. Echter voor mij ongelofelijk wat er werd getoond. Niet dat het niet waar is of zo, integendeel. Maar mensen in beeld laten komen, met hen mee naar huis gaan e.d. terwijl je weet dat deze mensen verboden activiteiten verrichtten (het vissen op mosselen), zoals de Turkse mensen zelf ook al aangaven is natuurlijk niet slim. Als de Turkse politie die beelden te zien krijgt kunnen deze mensen een boet verwachten en die zijn niet misselijk zoals door de Turkse meneer is aangegeven.

Verder vond ik het ook ongelofelijk dat het meisje dat uitspraken deed over M.K. Ataturk e.d. volledig in beeld was. De uitspraken waren zeker niet pro-Ataturk en dat wordt ook niet gewaardeerd in Turkije. Wij kennen vrijheid van meningsuiting e.d. maar in Turkije kan daar toch anders mee om worden gegaan.

Ik had in dergelijk gevallen de personen (de mosselman en het meisje) toch onherkenbaar gemaakt. Maar goed wie ben ik….

Verder gaf de documentaire een goed beeld over de verschillende culturen die je in Istanbul tegen kunt komen.

ni_hao
    Bijdrager

Overigens ben ik wel benieuwd of het alleen maar Istanbul is wat wordt getoond. De titel is immers “In Turkije” en dat is meer dan alleen Istanbul, dus wie weet zien we nog meer van Turkije 😉

MissyMay
    Bijdrager

Hij vertelde aan het einde van de tweede aflevering dat hij verder gaat reizen, dus dat zal wel gebeuren nihao

Freija
    Sleutelbeheerder

Hm, ben nu ook wel nieuwsgierig geworden naar de tweede aflevering. Wij waren heel de tijd druk met reizen enzo, maar wellicht dat we morgen de tijd vinden om ook te kijken. 🙂

MissyMay
    Bijdrager

Ideaal he dat je alles kunt terugkijken wanneer je maar wilt hehe cheer

ni_hao
    Bijdrager

@freija: je hebt altijd Uitzending gemist nog en tegen de tijd dat Murat een dreambox heeft aangeschaft heb ik nog wel wat bestanden voor hem want ik heb het opgenomen.

werner
    Bijdrager

Jammer, heb alles gemistcry

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.