De rente-uitgaven van Turkije

Nederlanders in Turkije Forums Opmerkelijk Nieuws De rente-uitgaven van Turkije

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Muratje
    Sleutelbeheerder

Discussie over het gastartikel http://www.nederlandersinturkije.nl/?p=22442

deli
    Bijdrager

Economie is een subjectieve wetenschap, maar ik heb wel het idee dat hier een beetje een gedraaid wordt om de regering van Erdogan in een positief het voetlicht te zetten.
    Economische groei meet je in besteedbaar inkomen in de lokale valuta. De inflatie trek je hier dus van af. De werkelijke groei over de laatste tien jaar is dus veel lager geweest. 2-3 procent
    Wat de overheid minder aan rente betaalt, betaalt de private sector wel. De schulden zijn verschoven en zeker niet kleiner geworden . De kredietgroei is enorm toegenomen. Daarnaast is er een groot tekort op de handelsbalans. Dit wordt met buitenlandse kortlopende leningen betaald. Deze schuld groeit elk jaar met 6-10%. De hele nadruk op de rente verhaal is een beetje dubbel. ‘het turkse volk ’betaalt meer op krediet dan hier voor. Kijk maar eens naar de winsten van de banken. Om ideologische redenen en politieke redeneren wordt er druk uitgeoefend om de rente laag te houden en de kredietgroei te stimuleren. Dit gaat ten koste van de lira.
    Terugkomend op de opening van je blog: gaat de economie richting afgrond. Denk het niet. Dat de regering nu een heksenjacht opent op buitenlandse financiële investeerders is niet zo handig. Dan valt er een peiler van de economische groei weg. Daarnaast is de fdi al vrij laag , ook al door de onbetrouwbaarheid van de regering, regelgeving en justitie. Dus het kan altijd beter, als je het mij vraagt.

antonieq
    Bijdrager

Als je het stuk leest is het wel erg positief. Waar ik dus mijn twijfels over heb.
    Verderop bij de replys staat nog een artikel in het engels waar bepaalde belangrijke getallen stukken anders uitkomen.

We zullen wel zien binnen een jaar of twee als de schuldeisers iets van hun geld terug willen van de staat .

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.